پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۳۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۲
آتش عمدی به تهدیدی بزرگ برای تالاب میانگران تبدیل شده و هم‌اکنون این تالاب مرگ تدریجی در پی مصوباتی که عملی نمی‌شوند را تجربه می‌کند.

شعارسال: چند سالی است که خشکسالی گریبان‌گیر تالاب میانگران در 2کیلمتری از شهر ایذه شده که در پی آن زمین خواران در تعرض به آن اقدام به آتش زدن نیزارها و بقایای این تالاب می‌کنند.

زمین خوران با آتش زدن نیزارهای تالاب موجب از بین رفتن نشان آن نیزارها شده و باتوجه به پایین آمدن آب تالاب، در صدد تصرف و کشت محصولات کشاورزی در آن می‌شوند.

مصوباتی که عملی نمی‌شوند

14شهریور سال1396 در پی بازدید مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از وضعیت تالاب میانگران، وی اظهار داشت:در بازدیدی که امروز از تالاب میانگران داشتم، بسیار تأسف خوردم، چراکه در سال‌های نه چندان دور وضعیت خوبی داشت، که لزوم است حریم تالاب جهت جلوگیری از زمین خواری هرچه سریع‌تر مشخص شود.

با گذشت نزدیک بر یک سال از این بازدید هنوز کار مشخص شدن حریم و بنچ مارک گذاری پایان نیافته است همچنین یکی دیگر از مصوبات، احیا مسیر قدیمی آب کوهشور و انتقال آن به تالاب میانگران بود که متاسفانه آن هم اجرا نشد.

اداره محیط زیست متولی حریق در تالاب

فرزاد حسین‌پور اظهار داشت: متولی حریق در تالاب با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده است به عهده منابع طبیعی نیست اما ما به عنوان کمکی آمادگی همکاری لازم را داریم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ایذه افزود: شناسایی متخلفان حریق عمدی در تالاب و شکایت و معرفی آنان به مقامات قضایی بر عهده اداره محیط زیست است که اما ما با متصرفین حاشیه و اطراف تالاب به صورت کامل نسبت به شناسایی و تنظیم پرونده تخلف و تصرف اقدام کرده‌ایم که عمدتا در مرحله صدور رای نهایی هستند.

وی تصریح کرد: مشخص کردن حریم تالاب به عهده اداره محیط زیست است اما محدوده اراضی ملی حاشیه تالاب و اراضی زراعی مشخص شده که تقریبا 60 درصد بنچ مارک گذاری صورت گرفته و مابقی در امسال انجام خواهد گرفت.

تخلیه فاضلاب شهری در تالاب میانگران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه اظهار اظهار داشت: در حال حاضر تنها فاضلاب شهری به تالاب میانگران ایذه تخلیه می‌شود و در صورت نبود همین فاضلاب نیز تالاب کاملا خشک شده بود.

عباس سلطانی افزود: متأسفانه در آتش‌سوزی‌های سال گذشته که به علت سرایت حریق ناشی از آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع و عوامل انسانی در جهت تصرف حریم تالاب رخ داد، بیش از 650 هکتار از عرصه تالابی این تالاب در آتش سوخت.

وی افزود: هم مرز بودن عرصه تالابی تالاب میانگران با اراضی کشاورزی و مزارع مردم و عدم مشخص بودن حریم تالاب است که منجر به سرایت حریق به تالاب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه اظهار‌ کرد: برخی عوامل انسانی با هدف تصرف زمین های تالاب اقدام به آتش زدن این اراضی می‌کنند و در حال حاضر تعداد 25 پرونده علیه تخریب کنندگان حریم تالاب به دستگاه قضایی ارائه شده است.

سلطانی تصریح کرد: تصرف اراضی و ورود به حریم تالاب میانگران از عمده موضوعات پرونده‌‌های زیست محیطی است که به دستگاه قضایی ارسال شده‌اند.

وی عنوان کرد: در آتش‌سوزی‌های صورت گرفته آسیب‌هایی به گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب میانگران ایذه وارد شد و گیاهان مردابی شامل نی و جگن در آتش سوختند؛ همچنین در این آتش‌سوزی‌ها به برخی پرندگان آبزی این تالاب و آشیانه آنها آسیب‌هایی وارد شد و تلفاتی بوجود آمد. البته به دلیل مسائل گفته شده، هر سال شاهد این آتش‌سوزی‌ها در تالاب میانگران ایذه هستیم.

سازمان آب و برق حق‌آبه تالاب میانگران را در نظر بگیرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: تنها منبع تأمین آب تالاب میانگران بارش باران بود که در سال‌های اخیر بارندگی در این منطقه بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: اکنون دولت طرح انتقال آب از سد کارون 3 به دشت ایذه و باغملک را برای مصارف شرب و کشاورزی در برنامه دارد که در این راستا نامه‌ای به سازمان آب و برق ارسال شد که در این طرح حق‌آبه تالاب میانگران حتما دیده شود.

سلطانی تاکید کرد: با اجرای این طرح، قطعا بر لحاظ شدن حق‌آبه این تالاب اصرار و پافشاری داریم. در زمینه تخلیه فاضلاب شهری ایذه به این تالاب نیز علیه اداره آب و فاضلاب ایذه شکایت کردیم و پرونده قضایی آن نیز اکنون در دادگاه مفتوح است و منتظر رأی دادگاه هستیم.

این عضو شوای اداری شهرستان ایذه، عنوان کرد: در خصوص تخلیه فاضلاب به تالاب قبلا اخطارهایی به اداره آبفا شهرستان داده بودیم اما به این اخطارها بی‌توجهی کردند که منجر به دعوی قضایی ما شد؛ اداره آبفا ایذه مدعی است که تقصیر بر عهده شهرداری ایذه است و به نوعی می‌توان گفت که این دو مجموعه، توپ را در زمین هم می‌اندازند.

برخورد قاطع با اداراتی که کم کاری کردند

مصطفی سمالی  اظهار داشت: بنده هم از وضعیت تالاب میانگران ناراحتم و موضوع را بطور کلی پیگیری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در صورت کم کاری ادارات مربوطه با آنان برخورد می‌شود، عنوان کرد: فردا مدیرکل مدیریت بحران استانداری میهمان مردم ایذه است؛ موضوع را با ایشان در میان خواهیم گذاشت و امیدواریم از این اداره هم کمکی در حفظ و نگهداری تالاب انجام گیرد.

فرماندار ایذه گفت: تالاب علاوه بر تامین آب‌های زیرمینی، منظر زیبایی در جهت جذب توریسم است که لزوم است در احیا آن اقداماتی صورت پذیرد.

 شهرستان ایذه در شمال شرقی استان خوزستان قرار دارد که در میان دشت آن دو تالاب میانگران و بندان قرار داشته که تالاب بندان سال‌ها است که فصلی شده و تالاب میانگران هم شرایط سختی را سپری می‌کند و در صورت عدم احیا و اعطای حقابه بزودی دچار سرنوشت دگر تالاب ایذه می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:8مرداد1397 ، کدخبر: 1789942: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
ا.ف75
امان از این ندانم کاری ها که داره جان مردم رو می گیره!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
اومدن روی هر رود خانه ای سد زدن کل تالاب های کشور خشک و تبدیل به بیابان شده
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
بعضی چیزا قابل برگشت نیس کارایی که انجام میدین قابل جبران نیس م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین