پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
زمین‌خواری در امیدیه، موضوعی است که برخی مسوولان این شهرستان نیز در آن متهم شده‌اند؛ پرونده‌ای که سال‌ها خاک می‌خورد و چندی پیش با انتشار یک کلیپ در فضای مجازی دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

شعار سال: ماجرای زمین‌خواری در امیدیه خوزستان به سال 87 برمی‌گردد. زمانی که رضا مكطاع‌زاده، رئیس وقت شورای شهر امیدیه درباره تخلفات و پدیده زمین‌خواری در این شهرستان گفت: افرادی به‌طور غیرقانونی زمین‌های دولتی را كه مربوط به شهرداری و شركت نفت‌وگاز بوده است، تملک كرده‌اند، در صورتی كه فشارهای موجود بر شورا از بین نرود، در نمازجمعه امیدیه اسامی مافیای زمین‌خواری را افشا می‌كنیم.

حالا پس از 10 سال هنوز این معضل گریبان‌گیر شهر امیدیه است و برای معترضان، از رئیس حوزه علمیه امیدیه، شورای شهر و شهردار تا فعالان اجتماعی و مدنی این روزها پرونده صادر می‌شود. رئیس شورای شهر امیدیه مدعی است یکی از متهمان اصلی زمین‌خواری، یکی از مسوولان شهر امیدیه است. پرونده‌ای که مدتی است خاک می‌خورد، با انتشار ویدیویی که برای چند روز فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، در صدر اخبار قرار گرفت؛ فیلم ورود به خانه اسماعیل شریفی، فعال اجتماعی و جانباز، امسال سروصدای زیادی به پا کرد.

بدون حکم قضایی وارد خانه‌ام شدند و فیلم گرفتند

اسماعیل شریفی درباره این فیلم و داستان زمین‌خواری در امیدیه می‌گوید: چند ماه پیش کانال اسناد محرمانه، سند این زمین‌ها را افشا کرد. به دنبال این اتفاق به 16 نفر مشکوک شدند. چهار نفر از این 16 نفر از معاونان شهردار هستند. یکی از آنها رئیس شورای شهر است. یک نفر دیگر رئیس حوزه علمیه امیدیه است، در حالی که گفته می‌شد ادمین این کانال با شماره بین‌المللی آن را مدیریت می‌کند. یکی از این 16 نفر من بودم که در اسفند امسال ساعت شش‌ونیم صبح بود که بدون حکم وارد خانه من شدند. همه وسایل ارتباطی من را گرفتند. یکی از مسوولان امیدیه و معاونش زمینی 900 متری را در قالب تعاونی گرفته بودند. زمینی که گرفته بودند کاربری مسکونی نداشت و سرای محله‌ای و معبر بود و در متراژ پایین‌تر در حد 200 متر واگذار شد حتی کوچه را هم به آن الحاق کردند. حتی زمین‌های فضای سبز و درجه یک شهر را در قالب تعاونی‌ها واگذار می‌کردند و در مکان‌های درجه سه شهر سرانه فضای سبز شهر را جبران می‌کردند.

این فعال اجتماعی توضیح می‌دهد: در این میان، موضوع را فرستادند استان که در آنجا بررسی شود. در این میان شهرداری و اداره اطلاعات نیروی انتظامی هم وارد شدند. ارگان دیگری هم یک زمین از کشاورزها خریداری کرده بود و با تغییر کاربری آن را تبدیل به زمین مسکونی کردند و به شهرداری گفته بودند که به ما مجوز بدهید. شهرداری هم گفته بود این زمین که شما خریدید 70 هکتار است. شما فقط سه و نیم هکتار آن را خریده‌اید. ما نمی‌توانیم تغییر کاربری بدهیم. چون احتمال اینکه جاده از این زمین بگذرد زیاد است. شهرداری و این ارگان در این باره درگیر شدند.

شریفی ادامه می‌دهد: تا همین امروز برای من شش مورد پرونده تشکیل داده‌اند. بعضی از این پرونده به‌دلیل کامنت‌هایی است که کاربران زیر ویدیوی منتشر شده گذاشته‌اند. حالا با کفالت 40میلیونی آزاد هستم. موضوع از حالت عادی خارج شده است. رئیس شورای شهر و شهردار با قرار وثیقه 200میلیونی و کفالت آزاد هستند.

بنر زدند و از خودشان تشکر کردند

وی با اشاره به آغاز این تخلف‌‌ها تشریح کرد: داستان این تخلف‌ها الان بیشتر از 10سال است که ادامه دارد. اینجا زمین‌هایی وجود دارند که مال شهرداری هستند، طرف زمین را بدون سند و فقط با مصوبه‌ای که چند سال پیش دو عضو شورا برای او صادر کرده‌اند، به تملک درآورده است. یا کارکنان ادارات دیگر آمده‌اند زمین‌های شهرداری را گرفته‌اند و یک قطعه زمین به مسوولی داده‌‌اند که بیاید از آنها حمایت کند. بهترین مناطق شهر را با این دغل‌کاری‌ها به تملک درآورده‌اند.

الان یک بلواری هست که سندش به نام یک شهروند است و حالا شاکی شده است که چرا آسفالت می‌کنید.

شریفی می‌گوید: از وقتی دخیل بودن دو بخش هم در پرونده زمین‌خواری طرح شد ، معترضان با احضار و بازداشت و کیفرخواست و بگیر و ببند مواجه شده‌اند. حالا امروز جلوی دادگستری بنر نصب کرده‌اند و از دادستان و فرمانده نیروی انتظامی به‌خاطر برخورد با معاندان نظام جمهوری اسلامی تشکر کرده‌اند. حالا به نظر شما این معاندان چه کسانی هستند؟ همان دوستانی که در بالا صحبتشان شد. بنربازی چند ساعت بیشتر طول نکشید. در بنری که جلوی دادگستری شهرستان امیدیه نصب شده است، آمده: «با تقدیم سلام و احترام بدین وسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از شما عزیزان در اجرای وظایف قانونی و شرعی خود در مبارزه با فساد و جرایم و اجرای قانون بدون تبعیض و اغماض، با وجود تمام تلاش‌های فشارهای افراد مغرض و معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی با عناوین مختلف و با هدف تحریف حقیقت در اذهان عمومی و جلوگیری و تعلل در اجرای قانون، داریم. باشد که این حرکت حسینی روشنگر کار و سرلوحه کار همه مسئولین و مردم قرار گیرد. جمعی از جوانان شهر از شهروندان امیدیه.»

آقای فرماندار گفت که این بنر را خودشان زده‌اند.

شکایت از رئیس شورا و شهردار

از سوی دیگر، محمدرضا آقاجری، رئیس شورای امیدیه که با شکایت برخی از متهمان زمین‌خواری با قرار وثیقه 100میلیونی آزاد است به ایرناپلاس می‌گوید: در این دوره جدید شورای شهر دوستان اطلاعات نیروی انتظامی که پیگیر مبارزه با فساد هستند روی یک پرونده در این زمینه کار کرده بودند که در مورد طرح تفصیلی شهر امیدیه بود. در سال 90 طرح جامع امیدیه تصویب و ابلاغ شده بود که زمین‌ها باید بر اساس آنها واگذار می‌شد، اما در سال اخیر یک سری واگذاری برخلاف این طرح جامع انجام شده است. برای مثال در بعضی از جاها حریم حفاظتی بوده یا معبر یا فضای سبز بوده است که به‌عنوان زمین مسکونی واگذار کرده‌اند. این اقدامات خلاف طرح جامع بوده است. در سال 95 طرح تفصیلی امیدیه باید تصویب و ابلاغ ‌می‌شد و به همه این زمین‌خواری‌ها شکل قانونی داده می‌شود. برای مثال، زمینی که معبر بود، تغییر کاربری داده به مسکونی و در نقشه طرح این تغییرات را لحاظ کرده بودند. در زمستان 95 این طرح تصویب شد، اما ماجرا با انتخابات شورای شهر همزمان شد و استاندار هنوز تصمیمی در این زمینه ابلاغ نکرده بود و تا وقتی که ابلاغ نشود شکل قانونی ندارد.

زمین 410 متری آقای مسوول

آقاجری تشریح کرد: به‌دنبال این موضوع، شورای جدید، شهردار جدید، اداره اطلاعات و مجموعه فرمانداری به بررسی این موضوع پرداختیم. در جمع‌بندی که ما داشتیم 26 مورد زمین برخلاف طرح تفصیلی واگذار شده بود. برای مثال یکی از این موارد شامل 40 پلاک می‌شود. در ادامه یک جلسه در فرمانداری با حضور خود فرماندار، شورای شهر، شهردار، دادستان، اعضای شورای تأمین، رئیس اداره اطلاعات، رئیس مسکن‌وشهرسازی و یک مشاور از تهران برگزار شد. همه موافق بودند که این زمین‌ها به طرح برگردند و با متخلفان برخورد شود. ازجمله این زمین‌ها که بحثش مطرح شد دو قطعه 410 متری بود که نقطه خوبی از شهر بودند. حتی برخلاف طرح، معبر کناری را هم به زمین الحاق کرده‌اند. این زمین هم بررسی شد و ازجمله دادستان گفتند که این تخلف است و باید اصلاح شود. اما ما اطلاع نداشتیم که این زمین مربوط به یکی از مسوولان است و زیر بار این تخلف نمی‌رود.

حراج زمین یک میلیارد تومانی با 500 هزار تومان

در این میان شهردار امیدیه هم که یک سال است انتخاب شده و با قرار کفالت آزاد است درباره این موضوع به ایرناپلاس می‌گوید: قضیه به شهریورماه سال گذشته برمی‌گردد که برای یک سری از زمین‌های خارج از طرح تفصیلی تصویب شده در سال 95 و جزو املاک عمومی بودند، مستندسازی شده بود. دکتر شریعتی، استاندار دستور بازنگری طرح را داد تا گزارشی به کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی استان داده شود. زمینی که یک میلیارد تومان قیمت داشته است با 500 هزار تومان به شخص خاصی واگذار شده است. شهر امیدیه از معدود شهرهایی است که طرح تفصیلی آن تصویب می‌شود، اما به‌دلیل تخلفات عدیده دوباره بازبینی می‌شود.

احضار رئیس حوزه علمیه امیدیه

در این میان محمدتقی نهیرات، رئیس حوزه علمیه امیدیه از جمله فعالانی است که به ماجرای زمین‌خواری معترض است و حالا برای او هم احضاریه آمده است. نهیرات در این باره به ایرناپلاس می‌گوید: هشت ماه پیش به دنبال ماجرای زمین‌خواری در امیدیه، دوستان شورا و شهرداری جدید در راستای بحث عدالت‌خواهی و حفظ منافع مردم و حقوق عمومی شهر پیگیر شدند.

رئیس حوزه علمیه امیدیه می‌افزاید: کانال اسناد محرمانه امیدیه، اسنادی علیه برخی مسوولان شهر منتشر کرد. به دنبال آن خیلی از دوستان ما، بچه‌های شهرداری، جانبازان مدافع حرم و پاسداران بازنشسته جنگ و رئیس حراست فرمانداری را به‌عنوان مظنون به خانه‌هایشان رفتند. تلفن خودشان، تلفن بچه‌هایشان و تلفن خانمشان را گرفته‌اند و از حریم خصوصی آنها فیلمبرداری کرده‌اند و حالا دو ماه است پس نداده‌اند.

شهر به هم ریخته است

وی ادامه داد: ما وقتی نحوه برخورد با این بچه‌های بی‌گناه را دیدیم، من عنوان رئیس حوزه علمیه عذاب وجدان داشتم که روز قیامت چه جوابی بدهم. حالا که مسئولانی دلسوز سرکار آمده‌اند و از حق مردم دفاع می‌کنند، عده‌ای به‌صرف گمان، به آنها ظلم و برایشان پرونده‌سازی می‌کنند. ما هم در این راستا شروع به اعتراض کردیم. چند روز بعد برای من هم احضاریه آمد که به جرم افترا از من شکایت شده و باید به دادسرای ویژه روحانیت بروم. خیلی وضعیت بدی داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایرناپلاس، تاریخ 25 اسفند 97، کد مطلب: 3559: www.irnaplus.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین