پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
گراني زمين در روستاهاي مازندران به خصوص مناطق خوش آب و هوا و ييلاقي استان اين روزها توان خريد خانه سرا را از جوانان بومي گرفته و آنان را براي خانه دار شدن حسرت به دل کرده است .

شعارسال: بر اساس يک سنت ديرينه ، جوانان در روستاهاي مازندران بعد از ازدواج مدت کوتاهي را در منزل پدري خويش بسر مي بردند و بعد از تهيه يک خانه سرا در روستا اقدام به احداث منزل مسکوني مستقل مي کردند.

در سال هاي اخير جوانان مازني شاهد گراني زمين به صورت نجومي بوده اند که توان خريد زمين در زادگاه را از آنها سلب کرده و بناچار بايد راهي شهرها شوند تا مستاجر بمانند.

زمين هاي مناطق ييلاقي مازندران به خاطر شرايط آب و هوايي عمدتا شيب دار است که به کشت محصولات کشاورزي غير از برنج و همچنين باغ درختان سياه ريشه اختصاص دارد و به همين دليل چندان براي مالکان آن درآمد زا نيست .

سفر به هر منطقه ييلاقي مازندران از غرب تا شرق نشان مي دهد در سال هاي اخير بويژه 15 سال گذشته پاي افرادي از استان هاي ديگر مانند تهران ، البرز ، اصفهان و غيره با تمکن مالي بالا به مناطق روستايي مازندران باز شده و شروع به خريد زمين هاي روستايي با قيمتي بيشتر از عرف موجود کردند و تعداد اين افراد هر ساله بيشتر مي شود.

افزايش تقاضاي غيربوميان براي خريد زمين سبب شده تا حضور غيربوميان حتي در ييلاقات دور مازندران هم مشاهده شود که اين وضعيت نه تنها قيمت زمين ، بلکه ساير خدمات مورد نياز روستاييان مانند آب ، برق و غيره را هم تحت تاثير قرار داده است .

هر چند در دولت تدبير و اميد با سخت گيري ، تغيير کاربري و ويلا سازي در استان تا حدودي در مناطق جلگه اي کنترل شده است ،اما بسياري از مهاجرين در روستاهاي مازندران در چهارجوب قانون و داخل بافت مسکوني روستا آن هم در بهترين مناطق آب و هوايي شروع به خريد زمين و ويلا سازي کرده اند .

** شتاب افزايش قيمت زمين در روستاها

حسين پورتالاري دهيار روستاي سيد کلا بابل در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت که از مجموع 247 خانوار اين روستا 40 خانوار مهاجر از شهرهاي بزرگ کشور هستند و اين آمار همچنان رو به افزايش است.

وي افزود : عمده ترين دليلي که اهالي روستا زمين خود را به فروش مي رسانند ، مشکل اقتصادي کشاورزان است چون در حال حاضر شغل دامداري و نيز کشاورزي براي اهالي روستا سود آوري ندارد.

پورتالاري گفت : روند افزايش قيمت زمين در روستاهاي منطقه شتابان است و يک متر مربع زميني که چهار سال پيش در روستاي سيدکلا 150 هزار ريال بود ، امروز به بيش از 2 ميليون و 500 هزار ريال رسيده است .

وي افزود : البته نقش مشاورين املاک در افزايش قيمت ها بسيار برجسته است و روستاي ما که در چهار سال پيش هيچ مشاور املاکي وجود نداشت هم اکنون سه مشاور املاک بشدت با هم در فروش زمين رقابت دارند.

او ادامه داد : البته مشاورين املاک بعد از اينکه وضع مالي خوبي پيدا کردند امروزه خودشان به ويلا و ساختمان سازي روي آوردند و ميلياردي معامله مي کنند ، در حالي که افراد بومي محل براي ساختن منزل مسکوني براي خودشان همانند گذشته قادر به خريد زمين نيستند و دست به مهاجرت به شهرها زدند.

** سرايداري ، شغل جديد روستايي

علي رحيميان رئيس شوراي اسلامي بخش بابلکنار نيز به خبرنگار ايرنا گفت : حضور مشاوران املاک در روستاها يکي از دلايل افزايش سرسام آور قيمت هاي زمين شده است و اين افراد به رقابت هاي کاذب روي آورده و زمينه حضور مهمانان شهرهاي بزرگ را فراهم مي کنند.

وي افزود : تا يک دهه پيش دفتر مشاور املاک در روستاها پيدا نمي شد ولي امروز در بخش بابلکنار در هر روستا چيزي حدود پنج الي 10 مشاور املاک وجود دارد.

او ادامه داد : مشکل ديگر اين است که برخي از اهالي روستاها به علت کسب درآمد در روستاها ساخت و ساز کرده و منزل مسکوني آماده را با قيمت مناسب به فروش مي رسانند.

اين عضو شوراي اسلامي روستايي گفت : در حال حاضر هر چند ساخت و سازهاي غير مجاز بندرت گزارش مي شود ، اما بسياري به حالت قانوني و داخل بافت شروع به ويلا سازي کرده اند.

رحيميان افزود : با شکل گيري دهياري ها ساخت و سازها در روستا در مسير قانوني قرار گرفته است اما تنها راه اين است که همه به خصوص رسانه ها در آگاهي بخشي مردم نقش آفريني کنند و اجازه ندهند مردم به خاطر پول هويت و اصالت خود را بفروشند.

وي گفت : به هيچ عنوان زيبنده روستا نشينان ما نيست تا زمين هاي خود را به خاطر پول به فروش برسانند و در آينده نزديک فرزندان آنها به عنوان مستخدم در ويلاها کار يا سرايداري کنند.

** تبعات فرهنگي زمين فروشي

حسن اصغريان رستمي مديرکل دفتر امور روستايي استانداري مازندران هم به خبرنگار ايرنا گفت : تمام تلاش ما اين است که اراضي 478 هزار هکتاري مازندران حفظ شود و با همکاري ساير ادارات مرتبط اجازه تغيير کاربري اين اراضي ارزشمند داده نشود.

وي افزود : در حال حاضر مازندران در توليد برنج ، مرکبات ، گوشت سفيد ، ماهيان خاوياري ، جوجه يکروزه و دام و طيور رتبه يک کشوري را دارد و نبايد اجازه دهيم با تغيير کاربري غير قانوني با شاخص هاي ارزشمند توليدي خدشه دار شود.

اين مسئول گفت : هرچند مالکيت يک امر خصوصي است اما فروش زمين در روستاها تبعات زيادي دارد که گراني زمين ها يکي از آنها ست.

وي افزود : زمين فروشي در روستاها در حوزه فرهنگي و اجتماعي هم آسيب هايي به همراه دارد و اين امر خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم غني مازني ها را خدشه دار مي کند.

او ادامه داد : تجربه نشان داده است که مهاجرين در روستاها تلاش مي کنند که فرهنگ خود را به عنوان فرهنگ برتر در روستا جا بيندازند که اين امر بسيار خطرناک است.

اصغريان گفت : صنعت بوم گردي مي تواند راهکار مناسبي براي کسب درآمد روستائيان باشد چون در سال هاي اخير ثابت شده ذائقه گردشگران به بوم گردي و روستا گردي بيشتر است.

وي افزود : امروز زمان آن رسيده که بزرگان و معتمدين روستا به همراه اعضاي شوراي اسلامي و دهيار راهکار متناسب به هر روستا اتخاذ کنند تا از زمين خود به عنوان ارزشمندترين ميراث اجدادي محافظت کرده و اين امانت را در اختيار فرزندان خود قرار دهند.

مديرکل امور روستايي استانداري مازندران گفت : اگر امروز روستائيان مازندران بتوانند زمين خود را حفظ کنند در آينده سهم آنان در روستا فقط سرايه داري ، مستاجري و جمع آوري زباله نخواهد بود بلکه اين عزيزان مالک و آقاي خود در روستاهاي خود خواهند بود.

** افزايش درآمد کشاورزان مانع فروش زمين

يک عضو هيات علمي دانشگاه مازندران هم به خبرنگار ايرنا گفت : هر انساني در حوزه اقتصاد تصميمات خود را بر اساس سود و زيان اتخاذ مي کند و در کشاورزي هم وقتي هزينه توليد براي کشاورزي بالا باشد و تلاش او برايش منفعت چنداني نداشته باشد تصميمي را اتخاذ مي کند که برايش سود داشته باشد .

دکتر زهرا کريمي افزود : وقتي که قيمت مرکبات پايين و از طرف ديگر واردات اين محصول در دستور کار باشد درآمد قابل توجهي براي کشاورز حاصل نخواهد شد ضمن اين که بايد ضرر و زيان ناشي از سرمازدگي و گرمازدگي و ديگر آفات را هم به آن اضافه کرد .

اين استاد رشته اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : در چنين شرايطي ، روستايي ما تصميم مي گيرد تمام و يا بخشي از زمين خود را با قيمت مناسب بفروشد و از پول آن استفاده کند و اين وضعيت سبب مي شود تا زمينه حضور افراد غيربومي از نقاط مختلف کشور بويژه پايتخت در روستاها فراهم شود.

وي افزود : اين مساله را هم بايد به ياد داشته باشيم که سن کشاورزان در روستاهاي مازندران بالا رفته و در کنار به صرفه نبودن اين حرفه ، مشکل تشديد شده است و ما در آينده شاهد افزايش زمين فروشي در روستاهاي استان خواهيم بود.

کريمي گفت : با توجه به آلودگي هوا و گراني مسکن در کلان شهرها به خصوص تهران ، استقبال بيشتر مشتريان زمين هاي روستاهاي مازندران در آينده قابل پيش بيني است .

وي افزود : مشکل اقتصادي را بايد با راه حل اقتصادي درمان کرد و نمي توان با موعظه و بگير و ببند کارها را پيش برد چون به هر صورت هر کسي يه فکر سود و زيان خودش است .

اين استاد اقتصاد گفت : معتقدم با توجه به نوسانات ارزي و گران شدن آن ، واردات محصولات کشاورزي گران خواهد شد و اين امر مي تواند براي روستانشينان يک فرصت باشد تا درآمد خود را افزايش دهند و از اين طريق جلوي زمين فروشي گرفته شود .

وي افزود : وقتي درآمد کشاورز افزايش يابد و اين قشر زحمت کش بتواند زندگي بهتري براي خود رقم بزند از فروش زمين خود هم منصرف مي شوند.

استان مازندران بيش از سه هزار و 200 روستا دارد و حدود 45 درصد جمعيت حدود سه ميليون و 300 هزار نفري استان در روستاها زندگي مي کنند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آریا ، تاریخ انتشار: 14 مرداد 1397 ، کدخبر:120180805080430970 ،www.aryanews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
حتی تو روستاها هم قیمت خونه وزمین سر به فلک میکشه چجه برسه روستاها م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین