پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
میدان امام (ره) همدان در حالی قرار است به دلیل وجود آثار تاریخی- باستانی به سایت موزه تبدیل شود که تصاویری ارسالی نشان از حضور ماشین آلات سنگین برای خاکبرداری و تسطیح زمین دارد.

شعار سال: تصاویری موجود از حضور ماشین آلات سنگین در میدان امام همدان و خاکبرداری و تسطیح آن خبر می‌دهد. پیش‌تر اعلام شده بود که قرار است این مکان به سایت موزه تبدیل شود اما آیا این سطح از گودبرداری آن هم با حضور ماشین آلات به آثار تاریخی- باستانی میدان آسیبی وارد نمی‌کند؟

آذر سال ۹۶ بود که حین اجرا پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان امام همدان، دو تابوت اشکانی کشف شد و پس از آن شهرداری و میراث فرهنگی استان همدان، استانداری، شورای شهر و راه و شهرسازی توافق کردند که کاوشی اضطراری به مدت ۱۰ روز در میدان امام انجام شود. مقرر شد اگر آثاری کشف شد محوطه به سایت موزه تبدیل شود در غیر این صورت دو تابوت به موزه منتقل شود و اجرا پروژه ادامه یابد.

در همان زمان محمد شعبانی با اشاره به انجام پروژه پیاده‌راه‌سازی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان اظهار کرد: طی کاوش‌های انجام شده در میدان امام(ره) دو تابوت سفالی کشف شد که طبق مطالعات انجام شده و مطابقت با نمونه‌های مشابه آن در موزه هگمتانه متوجه شدیم مربوط به دوره اشکانیان است.


وی با اشاره به این‌که با ادامه کاوش‌ها متوجه شدیم اشیا کشف شده سفال‌های شاخص دوران سلوکی بوده است، تصریح کرد: نمونه این سفال‌ها در معبد لائودیسه نهاوند وجود داشته است.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان از کشف آثار تاریخی مربوط به دوران مادها در میدان مرکزی این شهر خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار آثار مربوط به دوران ماد در همدان کشف شد و این اثبات می‌کند مادها در همدان مستقر بودند.


پس از آن فعالان و رسانه‌های میراث فرهنگی و ۲۱ هنرمند مطرح همدان از جمله بهرام افشاری، مجید برزگر، بهرام بهرامیان، پرویز پرستویی، ناصر پلنگی، هانیه توسلی، بهرام توکلی، امین جعفری، احمدرضا درویش، امیرشهاب رضویان، حسین زندی، مهرداد زاهدیان، فرزاد سپهر، مهتاب کرامتی، رابعه مدنی، محمد نصرتی، مهرداد نصرتی، علیرضا بهرامی، مسعود جعفری جوزانی، جلیل اکبری صحت، عبدالله باکیده، حسن گوهرپور خواستار تبدیل این مکان به سایت موزه شدند.

سرانجام با فشار افکار عمومی و پیگیری کارشناسان، عباس صوفی، شهردار همدان در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷ در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان، اظهار کرد: طرح سایت موزه امروز به شهرداری همدان ابلاغ شد و نقشه‌های فاز اول معماری و طرح مطالعاتی این سایت موزه نیز دریافت شده و به زودی عملیات ساخت این طرح آغاز می‌شود.

هشت خرداد ۹۷ هم کامران گردان با بیان این‌که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت سایت‌موزه برآورد شده است، یادآور شد: مشکلی برای تامین بودجه در این سایت وجود ندارد و به محض انتخاب پیمانکار ساخت مجموعه آغاز می‌شود.

سخنگو شورای شهر همدان تاکید کرد: ساخت سایت‌موزه میدان امام خمینی(ره) تا قبل از شهریورماه و پیش از آغاز رویداد « همدان۲۰۱۸» به اتمام خواهد رسید.

اکنون با توجه به تصاویر ارسالی در حالی ماشین آلات سنگین در کف میدان امام جولان می‌دهد و خاکبرداری می‌کند که این پرسش مطرح می‌شود که آیا این روش آسیبی به بقایای تاریخی باستانی باقی مانده در میدان نمی‌زند؟


کشف دو تابوت اشکانی در میدان امام همدان


انجام کاوش های باستان شناسی اضطراری در میدان امام همدان


طرح سایت موزه


سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار 30 مرداد 97، کد مطلب: 13377، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین