پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از کشف 60 اثر تاریخی مربوط به عصر آهن در جنت رودبار رامسر خبر داد.

شعار سال: دلاور بزرگ نیا با بیان اینکه گروه کاوشگری محوطه تاریخی گورستان ایزگام دشت واقع در جنت رودبار شهرستان رامسر در کاوش های اخیر در این منطقه موفق به کشف 60 اثر موزه ای و تعدادی آثار مطالعاتی شده اند گفت: تعدادی قبر از نوع چارچینه سنگی، حفره ای ساده و کلان سنگی به همراه ظروف سفالین مختلف، ابزار شکار، رزم، زیورآلات و نیز مقادیری بقایای انسانی و حیوانی کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه آثار کشف شده متعلق به دوران آغازین سده هزاره سوم قبل از میلاد موسوم به عصر آهن یک و دو است افزود: بقایای انسانی و حیوانی کشف شده در این گورستان برای مطالعات و انجام آزمایشاتی مانند جانورشناسی، ‌ایزوتوپ دندان تغذیه، امراض رایج در میان جوامع آن روزگار و سالیابی مطلق ژنتیک به مراکز تحقیقاتی بین المللی فرستاده شده است.

دلاور بزرگ نیا هدف از کاوش در این گورستان تاریخی را تعیین حریم و عرصه، مطالعه و مستند سازی منطقه و تهیه پرونده برای ثبت این اثر در لیست آثار ملی کشور اعلام کرد و گفت: نخستین مرحله کاوشگری، گمانه زنی، مستند سازی، مطالعات سنجش از راه دور گورستان ایزگام با حضور هیاتی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، چهاردهم شهریور امسال آغاز شد و بیست و پنجم مهر پایان یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: پس از دریافت نتایج نمونه های ارسالی به مراکز تحقیقاتی و بین المللی، به همراه کارهای میدانی انجام شده در قالب کتاب تدوین می شود تا در اختیار دانش پژوهان و علاقمندان به ویژه مردم این شهرستان قرار گیرد.

گورستان ایزگام دشت جنت رودبار رامسر یکی از گورستان های تاریخی مازندران است که گمانه زنی در آن بر اساس برنامه تحقیقاتی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال 1368 انجام شده بود.

تاکنون 12 اثر در شهرستان رامسر از جمله هتل قدیم رامسر، بلوارمعلم، کاخ مرمر، ساختمان فرمانداری سابق، قلعه مارکو و دریاچه بلور در فهرست آثار ملی ثبت شده و 13 اثر دیگر نیز به زودی این فهرست قرار خواهند گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 2 آبان 96، کد مطلب: 1866178، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین