پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
با خروج آمريکا از معاهده بين‌المللي برجام، اتحاديه اروپا به‌ويژه خانم موگريني، رئيس سياست خارجي اين اتحاديه، بارها ضمن تعريف و تمجيد از سياست خردمندانه ايران براي باقي‌ماندن در برجام، قول داده‌‌اند که در مقابله با تحريم‌هاي مالي، بانکي، اقتصادي، نفتي و صنعتي آمريکا و نيز کاهش تأثيرات آن بر اقتصاد کشورمان اقدام عملي و حمايتي انجام دهند.

شعار سال: از‌آنجا‌که وزير خزانه‌داري آمريکا مدعي شده تحريم‌هاي اوليه و ثانويه‌اي که عليه ايران وضع خواهد شد، تأثيرات جدي بر ايران دارد، متأسفانه اتحاديه اروپا هنوز اقدامی عملي براي حمايت از اقتصاد ايران نکرده است. اتحاديه اروپا در زماني که نيمي از ارزش پول ملي ايران کاهش يافته است، بايد براي تقويت پول ملي و رونق اقتصاد ايران، چيزي حدود صد ميليارد يورو در ايران سرمايه‌گذاري كند. اتحاديه اروپا در راستاي عملي‌کردن تعهدات خود بايد يک برنامه ضربتي براي عملي‌کردن وعده‌هاي حمايتي مالي، اقتصادي و سرمايه‌گذاري تا ماه اکتبر امسال انجام دهد؛ ضمن آنکه تأثير تحريم‌هاي آمريکا را به حداقل برساند. بانک سرمايه‌گذاري اروپا EIB و بانک مرکزي اروپا ECB و نيز بانک‌هاي مرکزي سه کشور قدرتمند آلمان، فرانسه و انگليس نيز جداگانه بايد در ايران سرمايه‌گذاري كنند. اينکه اتحاديه اروپا مي‌گويد ما نمي‌توانيم بخش خصوصي را در برابر تحريم‌هاي آمريکا قانع کنيم تا در ايران سرمايه‌گذاري كند، راه‌حلش آن است که بانک مرکزي، نهادهاي مالي و سرمايه‌اي دولتي و حاکميتي اروپا وارد عمل شوند. اين روزهاي حساس، بيش از هر زماني نياز به عملکرد عاجلانه اتحاديه اروپا و امضاکنندگان برجام داريم. اتحاديه اروپا به همراه روسيه و چين بايد بازارهاي تجاري خود را با ارائه تسهيلات ويژه به روي صادرات ايران بگشايند.

اين کشورها بايد حمايت‌هاي عملي خود را در مهم‌ترين بخش تحريم‌هاي آمريکا شامل صادرات نفت، گاز، پتروشيمي و نيز صنعت خودروسازي را که صادراتش در بازار 300 ميليوني خاورميانه و آفريقا نفوذ کرده، تضمين كنند.

از هفتم آگوست که آمريکا تحريم‌هايي را که به ‌وسيله برجام متوقف شده بود، شامل مبادله دلار، تجارت طلا و چند فلز ديگر و همچنين صنايع هوايي و خودروسازي را دوباره هدف قرار داده است؛ تا به امروز اتحاديه اروپا به همراه چين و روسيه هيچ عمل جبران‌کننده‌اي در برابر اقدامات يک‌جانبه آمريکا نکرده‌‌اند و از اعلام مواضع سياسي خود فراتر نرفته‌اند. اين کشورها چه بسا خواستار کسب امتياز بيشتر از آمريکا براي پيروي از نظرات ترامپ درباره ايران باشند که بايد توجه کنند که اين روش مي‌تواند براي ادامه مناسبات تجاري و اقتصادي آنها با ايران و منطقه، عواقب غيرقابل‌انتظاري داشته باشد.

ما شاهد هستيم که دولت قطر براي حمايت و کمک به ترکيه و تقويت اقتصاد اين کشور در برابر تصميمات خصمانه اقتصادي اخير آمريکا، مبلغ درخور‌توجهي براي سرمايه‌گذاري در اين کشور اختصاص داده است. ايران نيز انتظار دارد قطر درباره دوست و حامي دوران سخت خود يعني ايران، اقدام مشابه حمايتي و ويژه‌اي انجام دهد. البته انتظار است که ساير کشورهاي دوست ايران شامل عراق، روسيه، چين و عمان نيز حمايت‌هاي مالي و اقتصادي فوري انجام دهند. سرمايه‌گذاري جدي صد ميليارد يورويي اتحاديه اروپا و ساير کشورهاي دوست مي‌تواند در سه حوزه ايجاد اشتغال، توليد و رشد اقتصادي ايران کمک کند؛ به‌ويژه آنکه از کاهش قدرت و ارزش پول ملي نيز جلوگيري كرده، ضمنا با ايجاد اشتغال، بخشي از توليدات ايران به کشورهاي مقصد نيز صادر خواهد شد. در زمان تحريم اقتصادي که حاصل تنش‌هاي سياسي و امنيتي در روابط بين‌الملل است، اقدامات اجرائي و حمايتي اروپا و چين- بزرگ‌ترين شريک تجاري ايران براي تضمين فروش نفت ايران و تجارت بانک‌هاي اروپايي مي‌تواند از وخيم‌ترشدن فضاي بين‌المللي و تنش موجود بين ايران و آمريکا بکاهد. در غير‌اين‌صورت چه بسا آثار مخرب اين رويارويي دامن اروپا و منطقه خاورميانه را خواهد گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 29 مرداد 97،شماره: 3225

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین