پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۱۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
طی هفته جاری، پایتخت همزمان میزبان دو نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری است؛ همزمانی‌ای که نشان‌ می‌دهد گویا سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ایجاد چنین نمایشگاه‌هایی برنامه‌ریزی مدون نداشته است. بسیاری از فعالان صنایع‌دستی این سوال را مطرح می‌کنند که الزام برگزاری دو نمایشگاه به‌صورت فشرده در یک بازه زمانی چه بوده است؟ این درحالی است که نمایشگاه صنایع‌دستی از ماه‌ها قبل برای برگزاری‌اش برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته بود؛ اما به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه شهر گردشگر با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده همراه نبوده است. فعالان هر دو حوزه بر این باورند چنین برنامه‌ریزی و اجرایی تنها باعث می‌شود تا بخشی از این دو نمایشگاه‌ مغفول باقی بماند؛ یا نمایشگاه صنایع‌دستی دیده نشود یا بخشی از فعالیت‌هایی که در نمایشگاه شهر گردشگر صورت می‌گیرد از نگاه‌ها پنهان بماند.

شعار سال: به باور برخی صاحب‌نظران در حوزه صنایع‌دستی، برنامه‌ریزی اجرایی این دو نمایشگاه از نظر مکانی و زمانی نشان می‌دهد چگونه یک سازمان واحد، به‌رغم اینکه حمایت از هر سه بخش تحت مسوولیت خود را در دستور کار دارد، اما با قدم گذاشتن در دو مسیر متفاوت اجرایی، باعث شده سیاست‌های حمایتی یک بخش توسط بخش دیگر خنثی شود. فعالان صنایع‌دستی بر این عقیده هستند زمان و مکان سی امین دوره نمایشگاه صنایع‌دستی که از سوم تا نهم شهریور ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران درحال برگزاری است نشان‌دهنده برنامه‌ریزی اجرایی این نمایشگاه با سیاست‌های حمایتی از صنایع‌دستی است و همچنان حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی در آن احساس می‌شود؛ تولیدکنندگانی خُرد که اغلب با سرمایه‌های اندک خود، برای معرفی و عرضه کالاها نیازمند چنین فضایی هستند. اما در سوی دیگر شهر تهران، همزمان نمایشگاه شهر گردشگر در یک مجتمع تجاری برگزار می‌شود که شواهد نشان می‌دهد هدف برگزاری آن نمی‌تواند حمایت از گردشگران یا فعالان این حوزه نوپا باشد.

تبلیغات نابرابر

در همین حال اما برخی فعالان حوزه صنایع‌دستی به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی نابرابر برای این دو نمایشگاه نیز اشاره و از آن گله می‌کنند. به گفته آنها، نمایشگاه شهر گردشگر در روز چندین تیزر تبلیغاتی را در گران‌ترین ساعات تلویزیونی به خود اختصاص داده اما برای نمایشگاه صنایع‌دستی کمترین تبلیغات در سطح شهر انجام نشده است. آنها این سوال را مطرح می‌کنند که هزینه چنین تبلیغ‌هایی توسط چه فرد یا افراد و ارگانی پرداخت می‌شود؟ و چه چیزی باعث می‌شود سازمان میراث فرهنگی اندکی از این هزینه را صرف تبلیغ نمایشگاه صنایع‌دستی نکند؟

آنها همچنین گلایه‌مند هستند که با آغاز به کار نمایشگاه شهر گردشگر، توجهات بازدیدکنندگان بالقوه به مکان جدید جلب می‌شود و جمعیتی که می‌توانست به سمت نمایشگاه صنایع‌دستی جلب شود، به سمت فضای جدید این مجتمع تجاری سوق داده خواهند شد. منتقدان بر این باور هستند همزمانی این دو نمایشگاه در دو فضای مختلف که هر یک ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی دارند، نشان دهنده سردرگمی و فقدان سیاست اجرایی حمایتی هماهنگ و فقدان برنامه‌ریزی اجرایی دقیق در یک سازمان با سه وظیفه مهم میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. نتیجه این سردرگمی حالا گویا به ضرر بخش مغفول‌تر، یعنی بخش صنایع‌دستی، شده است؛ اتفاقی که می‌توانست تنها با یک جابه‌جایی در زمان برگزاری دو نمایشگاه و جلوگیری از همزمانی آنها، به وقوع نپیوندد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 6 شهریور 97، شماره: 3432556

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
تمرکز رو یه نمایشگاه باعث میشه جلوه بیشتری پیدا کنه و جذب گردشگر بیشتری اتفاق بیوفته
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین