پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
من فکر می‌کنم کار آقای روحانی تمام‌شده. روحانی دیگر نمی تواند ادامه بدهد. اکنون مسیر برای تندروهای مخالف روحانی کاملا باز شده و تندروها دولت را زمین خواهند زد.
شعارسال: فرصت‌های روحانی یکی پس از دیگری برای پاسخگویی به منشأ مشکلات اقتصادی از حال از دست رفتن است. رئیس‌جمهور که درگذشته به‌صراحت اعلام کرده بود که در مجلس پاسخ‌های متفاوت و محکمی به سؤالات نمایندگان خواهد داد سعی کرد از آتش تهیه مجلس علیه دولت بکاهد و تنها به پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس بسنده کرد. به نظر می‌رسد روحانی در حال پذیرش شکست است چراکه در غیر این صورت باید تندروها را که عموما از جناح مقابل دولتند را به چالش می‌کشید. به نظر می‌رسد هیچ‌گونه انگیزه‌ای از سوی دولت و شخص رئیس‌جمهور برای مقابله با موج استیضاح‌هایی که از سوی مجلس آغازشده و تا این لحظه دو وزیر کلیدی دولت دوازدهم را بلعیده و حداقل سه وزیر دیگر را هم با چالش واقعی و حتی استیضاح روبرو کرده، وجود ندارد. از قرار معلوم به نظر می‌رسد در آینده نزدیک دولت و شخص رئیس‌جمهور با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد. برای بررسی بیشتر شرایط روحانی و آنچه در آینده برای او به وجود خواهد آمد «نگاه» با علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

دولت روحانی به‌یک‌باره طی چند ماه با بحران‌های مختلفی رو به رو شده، علت به وجود آمدن این شرایط پیچیده برای دولت دوازدهم را در چه می‌دانید؟

روحانی از ابتدا دولت دوازدهم بنای کجی را پای گذاری کرد که اکنون باعث آسیب دیدنش شده است. وجود اطرافیان روحانی باعث گردیده که ایشان از مجموعه اصلاحات دور شوند و به اصولگرایان نزدیک گردند. این وضعیت باعث گردیده، روحانی به مردم پشت کند. متاسفانه هشدارهایی که به آقای روحانی داده می‌شود در وی‌تأثیر ندارد. پاشنه آشیل روحانی عدم برخورد صادقانه وی با مردم است. روحانی یا از تهدیدات ترسیده کع عقب نشسته و یا با سر سپردن به‌طرف مقابل به‌نوعی قصد دارد آینده خود را در نظام سیاسی ایران در عالی‌ترین سطوح نظام تأیید کند.

روحانی با تغییر جهت‌هایی که در آرایش کابینه و ارتباط با مردم داشت به دنبال چه بود و چه چیز عادید وی شد؟

روحانی با تکیه‌ بر برجام معتقد است که می‌تواند در فاصله کمی ایران پیشرفته‌ای را پایه‌گذاری کرد. همچنین وی در سال 96 برای جذب آرا مردم هرگونه وعده‌ای را سر داد اما در مقابل حمله‌ مخالفان درنهایت در آرایش کابینه کوتاه آمد. علت اصلی کوتاه آمدن روحانی حلقه اصلی کنار ایشان است. کوتاه آمدن روحانی باعث گردید بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز از وی دلسرد شوند. در طول یک سال گذشته موج یاس ناامیدی مردم نیز بیشتر شد و مردم به این نتیجه رسیدند که هویت روحانی تغییر کرد و از روحانی خشمگینند و با یک جرقه در مشهد موج نارضایتی خود را به تصویر کشیدند.

پس ازنظر شما روحانی به‌خوبی نتوانست از فرصت سؤال در مجلس به نفع شرایط کشور استفاده کند؟

متأسفانه روحانی وعده داد که در مجلس فاش می‌گوید اما در عمل این‌گونه نشد. مردم در انتظار بودند که روحانی در مجلس به اصل خود بازگردد اما رئیس‌جمهور در مجلس باز در دام همان افرادی افتاد که شرایط فعلی را برای او به تصویر کشیدند. روحانی در مجلس به‌جای پاسخگویی در مورد علت مشکلات خطاب به ترامپ سخن گفت چون فکر می‌کرد با این اقدام دل مخالفان خود را نرم خواهد کرد. درنتیجه روحانی برای چندمین بار فریب اطرافیان خود را خورد و به امید حمایتی از سوی مخالفین و بدون توجه به پشتوانه رأی خود، مردم را رها کرد. روحانی در مجلس اعلام کرد که مردم نگران اختلاف بین جناح‌ها هستند. در حالی که مردم هیچ‌گاه این‌گونه نمی‌اندیشند. مردم نگران سازش بین جناح‌ها هستند اتفاق که هم‌اینک در حال اتفاق افتادن است. روحانی از واقعیت فاصله زیادی داشت. نمایندگان هم اعلام کردند از پاسخ وی راضی نشدند و درنتیجه باید اعلام کرد که روحانی باخت. روحانی با چهره امنیتی در مجلس ظاهر شد و گویا این روحانی آن روحانی 96 نیست. روحانی ملاحظاتی را در نظر داشت و این ملاحظات مردم را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد.

سناریویی که مجلس در مقابل کابینه روحانی پیش‌گرفته می‌تواند روحانی را از خواب بیدار کند یا اساسا بازی مجلس با کابینه دولت چیز دیگری است؟

مجلس از فضای به وجود آمده کمال استفاده را می‌کند زیرا نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات هستند. این در حالی است که مقصر مجلسی است که به کابینه دوازدهم رأی داد. در آن زمان که روحانی کابینه را به مجلس معرفی کردند، در مورد کیفیت آن به روحانی اخطار داند اما مجلس هیچ‌کدام از این نظرات را قبول نکرد. اکنون مجلس در حال فرافکنی است و هزینه انتخاب وزرا ضعیف را به دوش دولت انداخته است. اکنون در مجلس مقابله با دولت اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح نیست. در هر جناح در مقابله با دولت از یکدیگر سبقت می‌گیرند. مجلس دم انتخابات قصد دارد خود را چابک نشان دهد درحالی‌که این مجلس فاسدترین و نالایق‌ترین مجلس بعد از انقلاب است زد و بندهایی که در این مجلس در جریان رأی اعتماد صورت گرفته کاملا این موضوع را تایید می‌کند. در هیچ مجلسی به‌اندازه مجلس فعلی، در جریان رأی اعتماد رأی‌فروشی نشد. درحالی‌که مردم نه گول دولت و نه ملت را خواهند خورد. روحانی حداقل باید در مجلس به مشکلات خود اعتراف می‌کرد.

مجلس اکنون سیاسی‌کاری می‌کند. روحانی وارد فاز مدارا با مجلس و محافظه‌کاری شده و مردم نیز به اعتقاد شما کاملا به شرایط واقف‌اند، در این شرایط آینده شخص روحانی و دولت دوازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم کار آقای روحانی تمام‌شده. روحانی دیگر نمی تواند ادامه بدهد. اکنون مسیر برای تندروهای مخالف روحانی کاملا باز شده و تندروها دولت را زمین خواهند زد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار7شهریور 97، کدمطلب: 143716،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین