پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
درحالی که رایزنی های سیاسی جهت تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق ادامه دارد، بوق های تبلیغاتی بیگانگان ازجمله سعودیها یکصدا علیه وحدت شیعیان وارد عمل شده اند.

شعار سال: طبق اعلام نخست وزیر عراق، قرار است نخستین جلسه پارلمان این کشور پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و تأیید نتایج آن توسط دادگاه عالی فدرال، طی روز دوشنبه هفته آینده برگزار شود. نشست آتی پارلمان طبق سنت همیشگی به ریاست مسن‌ترین نماینده حاضر برگزار خواهد شد.

بدون شک برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید عراق گامی رو به جلو در راستای تشکیل ائتلاف فراکسیون اکثریت و به تبع آن تشکیل هرچه سریعتر دولت آتی، محسوب می شود. لذا برگزاری این جلسه از آن جهت حائز اهمیت است که روندِ فرایند سیاسی را سرعت می بخشد. این جلسه درحالی برگزار می شود که رایزنی ها و گفتگوهای سیاسی برای تشکیل ائتلافِ فراکسیون اکثریت در پارلمان، با شتاب بیشتری ادامه پیدا می کند و اعلام رسمی این ائتلاف نیز به مسأله‌ای قریب الوقوع تبدیل شده است.

رایزنی های سیاسی جهت تشکیل ائتلاف اکثریت در عراق در حالی با قدرت ادامه می یابد که بسیاری از رسانه های بیگانه از جمله رسانه های سعودی بازی های رسانه ای و تبلیغات خود علیه جریان های شیعیِ پیروز در انتخابات را کلید زده اند.

این رسانه های جیره خوار مدعی ظهور و بروز اختلاف و چنددستگی میان احزاب و جریان های شیعی هستند و اینگونه به افکار عمومی القاء می کنند که تشتت آراء میان شیعیان تا جایی پیش رفته که حصول توافق میان آنها جهت تشکیل فراکسیون اکثریت را بسیار سخت کرده است.

این ادعای مضحک در حالی مطرح می شود که اخیرا در عراق شاهد تشکیل یک ائتلاف بزرگ بوده‌ایم؛ ائتلافی که میان جریان حکمت ملی و سه ائتلاف سائرون، النصر و الوطنیه تشکیل شده است. در واقع، مطرح شدن چنین ادعایی برای القاء چند دستگی در صفوف شیعیان به منظور سنگ اندازی و مانع تراشی در مسیرِ فرایند سیاسی عراق و در نهایت ممانعت از تشکیل دولت آتی در زمان‌بندی قانونی صورت می پذیرد.

کما اینکه شخصیت های برجسته عراقی و جریان های مهم سیاسی در این کشور بر لزوم تشکیل دولت آتی در زمانبندی قانونی تأکید دارند. در همین ارتباط، رهبر جریان حکمت ملی اخیرا در دیدارهای متعدد، طی چند نوبت بر لزوم تشکیل دولت آتی در زمان قانونی تأکید کرده است.

اما در این میان، مسأله ای که نباید فراموش شود، لزوم اجتناب از بهانه دادن به رسانه های بیگانه برای القاء دو یا چنددستگی میان شیعیان است. این بدان معناست که احزاب و جریان های سیاسی در داخل عراق نباید با اقدامات خود ابزارِ رسانه های عراقی برای دروغ پراکنی را فراهم آورند.

مقصود آن است که اگر تلاش هایی در عرصه داخلی برای تحمیل برخی شخصیت ها و جریان های سیاسی به ائتلاف های پیروز در انتخابات پارلمانی صورت پذیرد، این اقدام به نوبه خود می تواند سرمنشأ اختلافات ریشه ای میان گروه های مختلف شده و در نهایت ابزار دشمنان برای تحریک بیشترِ افکار عمومی را فراهم کند.

بنابراین، آنچه در این زمینه اهمیت بسزایی دارد آن است که به رأی و دیدگاه احزاب و جریان های پیروزِ انتخابات برای ائتلاف با دیگر گروه ها و شخصیت های سیاسی احترام گذاشته شود تا آنها با فراغ بال به تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان بپردازند.

به عنوان مثال، زمانی که مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون به عنوان یکی از طرف های پیروزِ انتخابات حاضر نیست با رئیس ائتلاف دولتِ قانون وارد تعامل شود، برخی پافشاری های داخلی و خارجی بر تحقق این امر نتیجه ای جز بروز شکاف در صفوف شیعیان به دنبال نخواهد داشت. بنابراین، چنین اقدام نسنیجده و ناپخته ای در عرصه سیاسیِ داخلی می تواند زیان های بسیاری را در عرصه خارجی به دنبال داشته باشد که یکی از این زیان ها و آسیب ها، دوچندان شدن فعالیت رسانه ها و بوق های تبلیغاتی خارجی در القاء اختلافات گسترده میان شیعیان خواهد بود.

در شرایط حساسِ کنونی که عراق از یک سوی، مرحله پسا داعش را سپری می کند و از سوی دیگر، بیش از پیش در حال نزدیک شدن به ساحل ثبات سیاسی است، لزوم حفظ هوشیاری و کنار گذاشتن مصلحت های حزبی و شخصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برهمین اساس، پر واضح به نظر می رسد که لازمه اصلی عبور از این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز، عبور از شخصیت گرایی و کنار گذاشتنِ سیاست پافشاری بر حضور برخی احزاب و شخصیت های خاص در ائتلاف اکثریت است. این سیاست درست و راهبردی است که می تواند تمامی شیعیان ازجمله ائتلاف دولت قانون و زیرمجموعه های آن را زیر یک پرچم واحد گردهم آورده و عراق را یکپارچه برای تشکیل هرچه سریعتر دولت آتی آماده سازد.

لذا در این شرایط کوچکترین اشتباه می تواند پرهزینه ترین زیان ها و خسارت ها را در روند سیاسی عراق به بار آورد. بنابراین، تأکیدهای مکرر در داخل و خارج برای نزدیک کردن برخی شخصیت ها به سران ائتلاف هایِ پیروز همچون نزدیک کردن رئیس ائتلاف دولت قانون به رهبر ائتلاف سائرون، می تواند خسارت آفرین باشد.

نکته دیگری که در عرصه سیاسی عراق حائز اهمیت به نظر می رسد، تلاش های مذبوحانه برای کاستن از اهمیت ائتلاف جریان حکمت ملی و ائتلاف های سائرون، النصر و الوطنیه است؛ تلاش‌هایی که وحدت عراق را نشانه رفته اند. کسانی که در پشت پرده فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی علیه ائتلاف مذکور را دنبال می کنند، این ادعا را مطرح ساخته اند که ائتلاف دیگری درحال شکل گیری است و تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان از همین ائتلاف تشکیل خواهد شد!

این ادعا یکی از طنزهای تلخی است که در عرصه سیاسی عراق به گوش می رسد. علت هم آن است که ائتلاف چهارجانبهِ مذکور بیش از 160 کرسی در پارلمان را به خود اختصاص می دهد و بسیاری احزاب و جریان های دیگر نیز برای پیوستن به آن اعلام آمادگی کرده اند.

حال این سؤال به ذهن افکار عمومی متبادر می شود که چگونه ممکن است ائتلاف دیگری بتواند اکثریت قریب به اتفاق کرسی های پارلمان را از آن خود کرده و فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد؟ لذا پر واضح است که چنین ادعایی، از ریشه پوچ و باطل است. یکی از ادعاهایی که اخیرا در این زمینه بدان دامن زده شده است؛ تشکیل ائتلافی مشترک از «الفتح» و «دولت قانون» بوده است. این درحالی است که تاکنون هیچیک از اعضای ارشد این دو ائتلاف حاضر به تأیید اخبار منتشر شده در این زمینه نشده اند.

در نقطه مقابل، حتی بسیاری از رسانه ها اعتقاد دارند که ائتلاف الفتح در حال نزدیک شدن به ائتلاف چهارجانبه حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه است و در آینده نزدیک به این ائتلاف ملحق خواهد شد.

اما سیاست دیگری که در قبال ائتلاف چهارجانبه در پیش گرفته شده است، سیاستِ القاء فروپاشیِ اعضای زیرمجموعه آن است. رسانه های معلوم الحال که خط مشیِ خاصی را دنبال می کنند، مدعی هستند که برخی زیرمجموعه های ائتلاف حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه به ائتلاف های دیگر پیوسته اند! به عنوان مثال می توان از «فالح الفیاض» و «خالد العبیدی» از چهره های برجسته ائتلاف النصر یاد کرد که برخی رسانه هایِ دروغ پرداز و شایعه پراکن، به صورت گسترده به خبر دروغینِ جدایی آنها از النصر دامن زدند.

این درحالی است که این چهره های برجسته و تأثیرگذار به همراه دیگر چهره های مهمِ عرصه سیاستِ عراق همچنان به حضور خود در ائتلاف های متبوعشان ادامه می دهند و برای جوسازی های مغرضانه و سیاسی هیچ اهمیتی قائل نیستند.

درهر حال، آنطور که به نظر می رسد، ائتلاف مذکور نه دچار فروپاشی شده و نه قدرتش برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق را از دست داده است؛ بلکه برعکس، به احتمال فراوان طی روزهای آتی احزاب و جریان های بیشتری بدان خواهند پیوست تا کارِ تشکیل ائتلاف اکثریت یکسره شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار 8 شهریور 97، کدمطلب: 1403667، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین