پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خرید ملک توسط شهروندان عراقی البته از طریق واسطه در این شهر را تائید کرد و حذف روادید برای اتباع خارجی در منطفه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم و انجام کار مطالعاتی را آفتی برای این مناطق دانست که باعث بروز مشکلات جدی در این منطقه خواهد شد.

شعارسال: موضوع خرید ملک توسط شهروندان عراقی در شهر آبادان به صورت رسمی و غیررسمی تائید شد و البته حضور بیش از حد معمول عراقی‌ها باعث نگرانی و نارضایتی شهروندان آبادانی شده است.

فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در خصوص خرید ملک توسط شهروندان عراقی در شهر آبادان، گفت: براساس قانون اساسی کشور اتباع خارجی حق خرید ملک در ایران را ندارند. البته برخی از شهروندان عراقی در طول تاریخ با ایران، آبادان و خرمشهر مناسبات فرهنگی و دادوستدهایی داشتند.

پورحاجت با بیان این‌که در برخی از کشورها همانند آذربایجان مجوز خرید ملک با هدف سرمایه‌گذاری در دست بررسی است، اظهار کرد: در این کشورها حتی شرایط اقامت سرمایه‌گذاران فراهم شده و این امر به توسعه کشور هم کمک می‌کند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور بر این باور است که باید قانون ممنوعیت خرید ملک توسط اتباع خارجه مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر می‌تواند باعث توسعه اقتصادی شود.

گفتنی است این احتمال وجود دارد که شهروندان عراقی از طریق واسطه و مناسبات احتمالی که با شهروندان آبادانی دارند اقدام به خرید ملک کرده باشند.

به گفته پورحاجت، به نظر می‌رسد کاهش ارزش پول ملی و ثبات دینار شرایط مناسبی را برای شهروندان عراقی فراهم کرده که علاوه بر سفر توریستی بسیاری از خریدهای خود را در آبادان انجام دهند و قدرمسلم این شرایط را خود ما فراهم کرده‌ایم.

قانون خرید ملک توسط اتباع بیگانه را ممنوع کرده است

اما غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث خرید ملک توسط اتباع عراقی در آبادان موضوعی روشن و قابل تائید است و علی‌رغم ممنوعیت قانونی که در قانون اساسی برای اتباع بیگانه لحاظ کرده، اتباع خارجی و علی‌الخصوص شهروندان عراقی به واسطه خویشاوند یا شخص ثالث معماملات ملکی را انجام می‌دهند.

گفتنی است که خرید ملک از طریق خویشاوندان و یا شخص ثالث اشکال قانونی نداشته و نمی‌توان در این خصوص ممنوعیتی انجام داد.آن‌چه که مسلم است این نحوه معامله اشکال حقوقی نداشته و در حقیقت فرد ایرانی به عنوان واسطه و خریدار تعهدات قانونی را متقبل می‌شود.

شرفی با انتقاد از اقدام عجولانه و نابخردانه مناطق آزاد برای برداشتن روادید، تاکید کرد: در این خصوص تذکرات بسیاری داده شده اما مسئولان ذی‌ربط بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم و پیش‌بینی چالش‌های پیش‌رو، حضور اتباع همسایه در منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر را آزاد اعلام کردند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: کشورهای اروپایی در بحث توریست، مناطق و با شاکله‌های خاصی امکان بازدید را فراهم می‌کنند و حتی عرضه کالا با قیمت‌های مخصوص بازار جهانی انجام می‌شود.

به گفته شرفی، پول کشور دستخوش حوادث سیاسی شده و ارزش ریال ایران در مقایسه با پول‌های رایج سایر مناطق از جمله کشور همسایه منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمهشر قابل رقابت نیست و این مساله می‌تواند باعث جریحه‌دار شدن غرور ملی مردم شود.

تکلیف مردم آبادان چیست؟

وی با اشاره به این‌که افزایش حضور شهروندان عراقی تبعات سنگینی را برای مردم مناطق آبادان، خرمشهر و اروند داشته، تصریح کرد: قیمت برخی از اجناس به حدی بالا رفته که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده تا جایی که بر اساس قانون خرید گوشت، مرغ و ماهی برای اتباع بیگانه ممنوع شد؛ اما متاسفانه بازهم با دور زدن قانون این مورد رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال ماهی کیلویی20 یا 30 هزار تومان به راحتی کیلویی 90 یا 130 هزار تومان فروخته می‌شود، میگو تا کیلویی 200 هزار تومان هم رسید و... .

نماینده مردم آبادان در مجلس ضمن تاکید بر این‌که قانون ممونعیت خرید مواد پروتئینی باید برای دیگر مواد غذایی هم اعمال شود، گفت: در صورت جدی نگرفتن این قانون احتمال خروج مواد غذایی از مرز وجود دارد. شاید اجرا این نظارت‌ها سخت باشد اما تکلیف یک شهر چیست؟

شرفی با ابراز نگرانی از این‌که شهری همانند آبادان و خرمشهر، بخصوص شهر آبادان از حیز انتفاع ساقط شده و به دلیل کمبود آب نخیلات در حال از بین رفتن هستند، تاکید کرد: بازار این مناطق دستخوش برخی سیاست‌های عجولانه بدون تشکیل یک اتاق فکر مدیران منطقه آزاد شده؛ در این شرایط تکلیف مردم آبادان چیست؟ لذا کنترل در این مناطق باید با شدت و جدیت بیشتری انجام شود


حذف روادید در منطقه آزاد طرحی نابخردانه بود


نارضایتی بازاریان عراقی از خرید شهروندان در بازار آبادان

به گفته نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، مناطق آزاد مشمول برخی قوانین بین‌المللی می‌شود که همین خدمات و تسهیلات می‌تواند باعث رونق بازار شود؛ اما این رونق نباید به قیمت نابودی مردم بشود، نباید یک جا آباد و صدجا دیگر نابود شود، این نامش اقتصاد نیست.

اقتصاد برآیند تمام توانایی‌ها و هرچیزی که بتواند برای کشور ارزش افزوده پیدا کند، است. حذف روادید بدون ایجاد زیرساخت‌ها و قوانین لازم منطقی نیست.

وی با بیان این‌که در تمام دنیا توریسیم دارای پلیس با فیزیک و شمایل خاص است، اظهار کرد: این افراد به اخلاق توریسیم و علوم اجتماعی اشراف دارند. در صورتی‌که در ایران و برخی مناطق آزاد روادید بدون ایجاد زیرساخت‌ها برداشته می‌شود.

در چنین شرایطی شهروند اهل بصره با طی 45 دقیقه زمان به آبادان می‌آید و با صد دلار یا صد هزار دینار آقایی می‌کند؛ چون‌که پول کشور ایران ارزش نداردو مردم آبادان و خرمشهراز این بابت آزرده خاطر و رنجور هستند.

شرفی همچنین یادآورشد: ما به واسطه نقاط مشترکی که با کشور همسایه داشتیم، به دنبال ایجاد وفاق بین مردم ایران و عراق بودیم، اما اتفاقات اخیر باعث کدورت خاطر حتی مردم عراق شده و بازار عراق از خرید شهروندان عراقی در بازار ایران ناراضی هستند. اگر این وضعیت سازماندهی نشود حتی احتمال دارد که خرید از بازار آبادان به صورت عمده انجام شود و این مساله خیلی خطرناک خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری اسکان ، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1397 ، کدخبر: 13602، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین