پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
سفیر سابق ایران در عراق گفت: شایعات رواج یافته در مورد ملت ایران و عراق در روابط و اذهان مردم دو کشور تاثیرگذار نخواهد بود و شاهد این مدعا به زودی در راهپیمایی عظیم اربعین به نمایش گذاشته خواهد شد.

شعار سال: حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در خصوص شایعات ایجاد شده بین ملت‌های ایران و عراق از جمله انتقال آب مجانی به عراق یا ارائه خدمات جنسی به زائران عراقی در مشهد گفت: روابط دو ملت ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان از یک عمق مذهبی و رابطه کهن تاریخی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این روابط بر پایه منافع و تهدیدات مشترک بنا شده است، گفت: به همین دلیل هر نوع توطئه طراحی شده میان دو کشور نمی‌تواند اراده دو ملت و دو دولت را برای تخریب روابط پیش ببرد و هیچ اراده تفرقه افکنانه‌ای نمی‌تواند خللی در روابط دو کشور ایجاد کند.

کاظمی قمی با بیان اینکه حتی در دوره حزب بعث رژیم دیکتاتوری صدام بر کشور عراق حاکم بود و جنگ هشت ساله را علیه ملت ایران رقم زد روابط دو ملت با یکدیگر مستحکم بود و ما شاهد حضور دو میلیون شهروند عراقی در ایران بودیم که بخشی از این افراد به صورت رزمنده علیه حزب بعث در جبهه‌ها می‌جنگیدند همچنین بعد از سقوط صدام و دوره اشغال آمریکا ملت و دولت عراق اراده کردند و بر پایه شکل گیری دموکراسی در این کشور سعی کردند اجازه ندهند روابط دو کشور به سمت تیره و تار شدن پیش رود.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه علی رغم تلاش آمریکایی‌ها در زمان اشغال عراق برای ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و عراق، اما همواره شاهد گسترش روابط دو ملت بودیم، گفت: ملت ایران با بصیرتی که دارد به خوبی می‌داند امروز وحدت کشور‌های اسلامی در برابر طرح‌های تفرقه افکنانه آمریکا موثر است و مردم عراق نیز امروز همین درک را دارند چرا که به یک ثبات برای مبارزه با تروریسم و استقلال خواهی رسیده اند و این ثبات از رهگذر روابط ایران و عراق حاصل شده است.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق سنگ بنای روابط مستقل و بدیعی را در منطقه شکل دادند، گفت: همان طور که ائتلاف بین عراق، ایران، سوریه و محور مقاومت شکل گرفت و توانست جنگ نیابتی را شکست دهد و اشغالگران را از منطقه خارج کند امروز در جنگ روانی نیز که از سوی دشمنان دو ملت طراحی شده، دو ملت سرفراز و پیروز بیرون خواهند آمد.

کاظمی قمی افزود: دشمنان ایران و عراق در منطقه به دنبال آن هستند که شرایط را به سمتی سوق دهند که موجب سوء ظن مردم دو کشور به یکدیگر شود. امروز بعد از خروج آمریکا از برجام راهبرد دشمن تشدید فشار اقتصادی و بحران امنیتی است و همین دو امر را در سطح منطقه‌ای نیز دنبال می‌کند تا با ایجاد تفرقه و بروز جنگ‌های نیابتی و حمایت از داعش که ثمره تلاش‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه است در حقیقت به دنبال حمایت از اسرائیل و تداوم اشغال و اشغالگری در منطقه است.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه نتیجه بدبینی دو ملت به یکدیگر تخریب روابط دو کشور است، گفت: این اتفاق نه تنها بر روابط ایران و عراق بلکه در کل منطقه تاثیرگذار است.

وی در خصوص دامن زدن به صادرات از ایران به عراق نیز گفت: مسئله صادرات موضوعی رو به رشد است، چون هر چه روابط اقتصادی بین دو کشور تسری یابد امری مبارک و مثبت است اینکه امروز یکی از بزرگترین بازار‌های ایران، عراق است زمینه ساز رشد و رونق اقتصادی برای هر دو کشور است.

کاظمی قمی اضافه کرد: اینکه این عملیات روانی توسط برخی افراد در داخل کشور دامن زده می‌شود جای تعجب است و باید از این افراد پرسید آیا قطع روابط ایران و عراق به نفع ملت ما خواهد بود؟

سفیر سابق ایران در عراق تصریح کرد: ایجاد این فضاسازی در حقیقت خواست دشمن است که سعی می‌کند با ایجاد جنگ روانی روح هر دو ملت را جریحه دار کند.

وی ادامه داد: در عراق نیز عنوان می‌شود ایران حاکمیت این کشور را به عهده گرفته و جالب است که این شایعات را کسانی بسط و گسترش می‌دهند که داعش را به جان عراق و منطقه انداختند و از آنجا که این گروه تروریستی و به طور کلی دشمنان منطقه در جبهه نظامی و سیاسی با شکست آشکار روبرو شدند لذا در عملیات روانی برای تخریب روابط دو کشور روی آوردند.

کاظمی قمی روابط ایران و عراق را الگویی برای روابط عراق با سایر کشور‌های منطقه دانست و یادآور شد: قطعا مردم دو کشور به بصیرت و آگاهی لازم رسیده اند و اجازه نمی‌دهند این شایعات گسترش یابد البته روند رفت و آمد مردم دو کشور در سال‌های اخیر به کشور‌های یکدیگر گواهی این ادعاست.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: امروز حجم قابل توجهی از مردم عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به ایران می‌آیند که آثار قابل توجهی در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این شایعات در روابط و اذهان مردم دو کشور تاثیرگذار نخواهد بود و شاهد این مدعا به زودی در راهپیمایی عظیم اربعین به نمایش گذاشته خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 11شهریور 97، کدمطلب: 707312، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
ا.ف75
من که میگم باید هرچه زودتر قید روابط با عراق رو زد! وگرنه بهمون اسیب میزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین