پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۵۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳
بعد از انتشار کلیپ ها و مطالب مختلف برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی مردم ایران و عراق به منظور تخریب روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور، این روزها گرداننده های این شوی رسانه ای با نزدیک شدن زمان اجرای تحریم های نفتی فاز جدیدی از حملات رسانه ای خود را برای ایجاد حس تنفراز مردم ایران این بار در ترکیه به راه انداخته اند تا مانع خرید نفت ایران توسط این کشور و برهم زدن روابط دو کشور شوند.

شعارسال: بعد از انتشار کلیپ ها و مطالب مختلف برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی مردم ایران و عراق به منظور تخریب روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور، این روزها گرداننده های این شوی رسانه ای با نزدیک شدن زمان اجرای تحریم های نفتی فاز جدیدی از حملات رسانه ای خود را برای ایجاد حس تنفراز مردم ایران این بار در ترکیه به راه انداخته اند تا مانع خرید نفت ایران توسط این کشور و برهم زدن روابط دو کشور شوند.

چند روزی به اجرای تحریم های جدید آمریکا علیه مردم کشورمان باقی نمانده است. تحریم هایی که به قول رئیس جمهور آمریکا قرار است کار ایران را از لحاظ اقتصادی یکسره کنند. در این رابطه وزارت خزانه داری آمریکا کشورها و شرکت هایی را که بخواهد این تحریم ها را دور بزند با جرائم سنگینی روبه رو خواهد کرد. شرکت توتال و پژو از جمله اولین شرکت هایی بودند که سال گذشته ایران را به منظور تنبیه نشدن از سوی آمریکا ترک کردند. کشور کره جنوبی نیز اولین کشوری بود که با به صفر رساندن واردات نفت خود از ایران به پیشواز اجرای تحریم های این کشور گام برداشت. اما هستند کشورهایی همچون عراق و ترکیه که به دلیل شرایط اقتصادی کشورشان و همچنین پیوندهای تاریخی و مذهبی تاکنون دست از تجارت با ایران برنداشته اند و حتی در این رابطه با اخطارهای شدید آمریکا روبه رو شده اند. اما جبهه ی آمریکایی – عبری – عربی چند ماهی است که سعی می کنند با استفاده از روش های جدیدی همچون دامن زدن به اختلافات مذهبی و همچنین ایجاد تفرقه بین ملت این کشورها با مردم کشورمان، از طریق فشار افکار عمومی مسئولین را مجاب به قطع ارتباط اقتصادی با ایران کنند.

فاز اول؛ ایجاد تفرقه در بین مردم ایران و عراق

بر اساس آمار گمرک در سال 1396 در بحث تجارت با کشورهای اروپایی، واردات وزنی و ارزشی این کشورها به ایران به ترتیب ۶۴ و ۳۴ درصد رشد داشته است، اما در مقابل کشورمان در صادرات به قاره اروپا از نظر وزن و ارزش به ترتیب شاهد کاهش ۳۳ و ۷ درصدی بوده است. بر اساس همین آمار تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته، حجم صادرات ایران به اروپا معادل یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و واردات از این کشورها نه میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار بوده است. یعنی به عبارت دیگر تراز تجارت ایران با این کشورها حدوداً منفی 8 میلیارد دلار است. البته این آمارهای مربوط به سال 96 و قبل از خروج آمریکا از برجام است چرا که بعد از خروج این کشور تعدادی از شرکت ها اروپایی میزان معادلات خود با کشورمان را کاهش داده اند که تا مشمول جرائم سنگین این کشور نشوند به عبارت دیگر تراز مالی ما با این کشورها منفی تر شده است.

اما با توجه به آماری که سازمان گمرک در سال 97 منتشر کرده است تجارت بدون نفت ایران با 28 کشور تراز مثبت دارد که با توجه به بررسی های خبرگزاری علم و فناوری از میان بیست کشور دارای تراز تجاری مثبت با ایران ، نیمی از آنها همسایگان و کشورهای اطراف ایران محسوب می شوند و صدر نشین این فهرست کشور همسایه خودمان یعنی عراق است.

حجم تجارت ایران با عراق در سال گذشته حدود 6.4 میلیارد دلار بوده که حدود ۵ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات ایران به عراق است. برای درک بهتر مطلب عرض کنیم که این حجم صادرات به عراق برابر با ۵ برابر کل صادرات ایران به ۲۸ کشور اروپایی است.

البته علاوه بر روابط تجاری خوبی که عراق با ایران دارد نباید منکر نفوذ سیاسی و مذهبی کشورمان در این کشور شد. این عوامل باعث شد که جبهه آمریکایی – عبری – عربی برای برهم زدن اتحاد ایران و عراق از روش جدیدی استفاده نمایند. روشی که روباه پیر انگلیس سال ها از آن برای حکومت کردن بر مردم جهان استفاده می کرد یعنی تفرقه بینداز و حکومت کن.

در اواسط سال گذشته، پخش فیلم های ضبط شده در مشهد و انتشار آن در شبکه های اجتماعی مبنی بر ورود زائرین عراقی به این شهر برای تورهای روابط جنسی با زنان ایرانی در پوشش تورهای زیارتی در کشور خبرساز شد. پوشش این شایعات توسط تعدادی از روزنامه های اصلاح طلب باعث خدشه دار شدن احساسات مردم شد. هم زمان با این خبرسازی ها، کلیپ های با همین مضمون در رابطه با زائرین ایرانی در عراق منتشر شد. البته این پایان کار نبود چرا که انتشار کلیپ درگیری زائرین عراقی و ایرانی در بارگاه امام رصا (ع) و همچنین درگیری ایرانیان در عراق نشانه هایی بود مبنی بر اینکه نقشه شوم این کشورها در حال اجرا شدن بود که با ورود به موقع مراجع تقلید و روشن گرایی های آن ها و همچنین کمک رسانه ها برای برملا کردن نقشه های این جبهه باعث شد درخت این فتنه در مراحل اولیه خشک شود.

تعداد بازدید : 7


نمونه ای از فیلم های که برای ضربه زدن به روابط مردم ایران و عراق به صورت گسترده در دو کشور پخش شد

فاز دوم؛ برانگیختن حس تنفر از ایرانیان در ترکیه

این روزهای مقامات عربستانی به دلیل کشتن خاشقچی در ترکیه و تکه تکه کردن آن، از سوی افکار عمومی جهان به ویژه مردم ترکیه تحت فشار هستند. بسیاری از مردم و سران کشورها خواستار برخورد شدید با مقامات عربستان به خاطر این جنایات وحشتناک هستند. از این رو عربستان در اقدامی موزیانه، برای اینکه افکار عمومی حداقل مردم ترکیه را از این جنایات پرت کند دست به اقدامی جدید در این رابطه زدند. این کشور با استفاده از یک کلیپ که در آن راننده تاکسی زنی را نشان می دهد که به دلیل کلاه برداری توسط دو مرد ایرانی به شدت در حال گریه کردن است. این راننده در این کلیپ به زبان ترکی می گوید:

دخترم معلم است ولی خودم به تنهایی با ماهیانه هزار لیر کرایه خانه، روزگار می گذرانم، تاکسی و پلاک آن هم کرایه ای است. با این شغل آبرومندانه نان در می آورم و هرگز به احدی ضرر نرسانده ام. امروز دو مسافر ایرانی را سوار ماشین خود کرده ام این دو مسافر یک 100 لیری را بابت کرایه به من دادند و من 40 لیر به آن ها پس دادم . الان متوجه شده ام که این 100 لیری تقلبی می باشد. از اینکه گرفتار فریب و دستمزد جعلی شدم به غرورم برخورد و اشکم درآمد.

تعداد بازدید : 3


این کلیپ از روز گذشته به سرعت در شبکه ها اجتماعی ترکیه در حال پخش است و قطعا دیدن اشک های این زن قلب هر فردی را به درد می آورد. اما چرا در این کلیپ ایرانیان مورد هدف قرار گرفته شدند ؟

1- شاید جالب باشد که بدانید یکی دیگر از کشورهایی که همچنان با ایران روابط تجاری خود را حتی با تهدیدهای آمریکا ادامه می دهد کشور ترکیه می باشد. جالب است که تراز مالی کشورمان در سال 97 با این کشور تاکنون مثبت می باشد به عبارت دیگر میزان صادرات ما با این کشور (صادران نفتی) نسبت به واردات مثبت می باشد پس قطع روابط تجاری ایران و ترکیه می تواند ضربه اساسی به اقتصاد ایران در زمان تحریم وارد نماید.

2- علاوه بر روابط تجاری موفق بین دو کشور به دلیل همکاری نظامی هر دو کشور در نابودی داعش در سوریه و اتحاد این دو کشور با روسیه باعث خشم جبهه ی آمریکایی – عبری - عربی شده است.

دشمنان ایران با انتشار این کلیپ با یک تیر دو نشان را هدف گیری کرده اند که علاوه بر اینکه تا حدودی افکار عمومی ترکیه را برای قتل خاشقچی پرت می کنند باعث شکل گیری حس تنفر از ایرانیان در این کشور می شود. یعنی دقیقا می خواهند از نقشه تخریب روابط ایران و عراق که چندماه گذشته با پخش کلیپ شروع شد در این کشور نیز استفاده کنند تا به عبارت دیگر افکار عمومی این کشور بتوانند در راستای شروع تحریم های آمریکا علیه ایران مسئولین این کشور را برای حذف روابط تجاری و سیاسی با ایران مجبور کنند. با توجه به تجربیات مشابه در عراق در این زمینه قطعا این کلیپ آغازی برای ادامه اقدامات این چنینی در ایران و ترکیه خواهد بود پس هوشیاری و فعالیت بیشتر مسئولین مربوطه به ویژه در وزارت خارجه را می طلبد.

کلام آخر ...

این روزها در کشور آمریکا تیم اقتصادی تخصصی برای ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران از زبده ترین کارشناسان اقتصادی، نظامی و سیاسی تأسیس شده است که با استفاده از روش های مختلف همچون نفوذ عوامل خود در مراکز کشور، تصویب و اجرای قوانینی همچون FATF برای مطلع شدن از روش های دور زدن تحریم های ایران و همچنین برهم زدن روابط ایران با کشورهایی که با آن ها روابط سیاسی و تجاری خوبی دارند سعی می کنند که اقتصاد ایران را فلج و مردم را از انقلاب مأیوس کنند. اما تاکنون هیچ تیم تخصصی از سوی دولت بری مقابله و بی اثر کردن فعالیت های این گروه با استفاده از کارشناسان مختلف در کشور تشکیل نشده است که عدم تشکیل این کارگروه تخصصی قطعا می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری در آینده نه چندان دور برای مردم شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری،تاریخ انتشار 5آبان 97، کدمطلب: 71622،www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین