پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۳۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
بر اساس شاخص بارش استاندارد شده ( SPI ) حدود 99 درصد از مساحت 23 هزار کیلومتری مازندران در 11 ماهه سال زراعی جاری ( مهر 96 تا مرداد ماه 97) با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه بوده است.

شعار سال: طبق این گزارش حدود 50 درصد از مساحت این خطه شمال کشور در سال زراعی جاری با خشکسالی خفیف، 33 درصد خشکسالی متوسط و 16 درصد نیز با خشکسالی شدید مواجه بودند و به طور میانگین دمای هوای استان نیز در پنج ماهه سال جاری نسبت به دوره آماری بلندمت حدود یک درصد گرمتر شده است.

بر اساس این گزارش، میانگین بارش باران 11 ماهه در مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 و دوره آماری 18 درصد کاهش یافت و این روند نزولی بارش ها با گرم شدن یک درجه ای دما باعث شد تا آثار خشکسالی بیشتر جلب توجه کند.

روند افزایش دما از یک سو و کاهش بارش ها از سوی دیگر باعث شد تا حدود 13 هزار هکتار از اراضی برنجکاری مازندران در سال زراعی جاری از زیر کشت خارج شود.

** تاثیر خشکسالی بر آبگیری سدها

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در این باره به گفت: هم اکنون 72 درصد از ظرفیت مخازن سدهای این خطه شمال کشور خالی است که 19 درصد از افت آب ورودی به سدهای این استان مربوط به سال آبی جاری است.

محمد ابراهیم یخکشی حجم ذخیره آب سدهای مازندران را حدود 93 میلیون متر مکعب اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 21 درصدی را نشان می دهد.

مازندران 9 سد در حال بهره برداری دارد که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب آن به 199 میلیون متر مکعب ( 50 درصد از ظرفیت) اسمی رسید و این در حالیست که در سال گذشته همین مدت میزان حجم آب این سدها 247 میلیون بود.

براساس آمار میزان حجم آبگیری سدهای مازندران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه با کاهش 48 درصدی مواجه شد.

** روند کاهشی بارش ها

مدیرکل هواشناسی مازندران هم گفت که در سال زراعی جاری ( 11 ماهه) میانگین بارش باران در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد و دوره آماری با کاهش 18 درصدی داشت.

محمدرضا رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمار، بیشترین کاهش بارندگی در این مدت مربوط به عباس آباد در غرب استان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک سوم کاهش یافته است.

وی میانگین بارش باران در مازندران را در 11 ماهه سال جاری حدود 489 میلمتر اعلام کرد، در حالی که میانگین بارندگی در مازندران بر اساس برآورد اقلیمی حدود یکهزار میلی متر است.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت که در تابستان سال جاری میانگین بارش باران 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود: در 2 ماهه تابستان امسال در مجموع 38 میلی متر باران بارید که بیشتر آن مربوط به ماه مرداد بود.

رضوی گفت: در مجموع در پنج ماهه سال جاری حدود 140 میلی متر باران در این استان بارید که نسبت به دوره آماری حدود 16 درصد کاهش دارد.

وی اضافه کرد: در این مدت در نواحی ساحلی - جلگه ای حدود 115 میلی متر و در نواحی کوهستانی حدود 176 میلی مترباران ثبت شد که نسبت به دوره آماری در مناطق ساحلی و جلگه ای بارش ها 32 درصد کاهش داشت و در مناطق کوهستانی با رشد 12 درصدی مواجه بود.

رضوی گفت که با افزایش یک درصدی دما در سال آبی جاری روند خشکسالی در این استان در حال عمق گیری است که باید علاوه بر صرفه جویی، مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد. میانگین سرانه مصرف آب در این استان حدود 187 لیتر است در حالی که در کشور به حدود 164 لیتر می رسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، کدمطلب: 83019907، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
اگه به فکر خشکسالی مازندران نباشیم تا چند سال دیگه وضع بدتر میشه طبیعت هم از بین میره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین