پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
حال و روز نامناسب مهندسان در صنعت ساخت ایران، موضوعی است که این روزها به ماجرای اختلاف وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی گره خورده است.
شعار سال: حال و روز نامناسب مهندسان در صنعت ساخت ایران، موضوعی است که این روزها به ماجرای اختلاف وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی گره خورده است.
ماجرا از این قرار است که اوضاع مهندسان در کشور که تحت لوای سازمان نظام مهندسی برای پیگیری حقوق‌شان فعالیت می‌کنند، روزبه‌روز نگران‌کننده‌تر می‌شود و در کنار آن، مدیرانی که به انتخاب خود بر این کرسی نشسته‌اند و قرار نبود حقوقی دریافت کنند، حقوق‌های نجومی را در جیب می‌کنند. دیروز مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یک نشست خبری از برخی تخلفات جدید نظام مهندسی ساختمان استان تهران پرده برداشت و گفت: رئیس سابق این سازمان سال گذشته 230 میلیون تومان دریافت کرد. منوچهر شیبانی‌اصل که قرار بود فرایند هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را تشریح کند، موضوعی را به زبان آورد که چندان به مذاق مدیران این سازمان خوش نمی‌‌‌آید.   

* ‌ حقوق‌های نجومی در جیب مدیران سازمان نظام مهندسی

او درباره دریافتی‌های رئیس و اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در پنج ماه اول سال جاری، خزانه‌دار این سازمان بیش از صد میلیون تومان و رئیس سازمان، 70 میلیون تومان دریافتی داشته‌اند. در سال گذشته خزانه‌دار 110 و رئیس وقت سازمان 230 میلیون تومان دریافتی داشته‌اند. اعضای هیئت‌مدیره نیز هر‌یک بیش از صد میلیون تومان دریافتی داشته‌اند. این اعضا در مقابل این مبالغ چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ پرداخت چنین مبالغی در دوره‌های گذشته هیئت‌مدیره‌های نظام مهندسی تهران رایج نبوده است. البته حمله این مقام مسئول به مدیران کنونی نظام مهندسی به اینجا ختم نشد. شیبانی‌اصل در ادامه اظهارات خود به موضوع سوء‌جریان مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اشاره و تصریح کرد: به‌تازگی هفت‌میلیارد‌و 600 میلیون تومان تخلف مالی به‌وقوع‌پیوسته در این سازمان از سوی دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی کشف شد؛ به‌گونه‌ای‌که تعدادی از مهندسان به من مراجعه کرده‌اند و از وقوع چنین تخلفاتی گزارش دادند که بلافاصله پیگیری کردیم و این سوء‌جریان مالی کشف شد.

* ‌ اگر ما نبودیم، رقم اختلاس بزرگ‌تر بود

به گفته او، آنهایی که ادعا می‌کنند این تخلف در داخل سازمان نظام مهندسی تهران کشف شده، خلاف واقع است. اگر وزارت راه و شهرسازی به این موضوع ورود نمی‌کرد، چه بسا مبلغ آن بیشتر هم می‌شد. کل مبلغ که به صورت غیرقانونی به حساب دو نفر واریز شده بود، به سازمان نظام مهندسی تهران برگشت داده شد. از متخلفان نیز شکایت شده و پرونده در مراجع قانونی در حال پیگیری است.

شیبانی‌اصل ادامه داد: این سوء‌جریان مالی در 14 فقره چک در دو روز پرداخت شده و از‌آنجایی‌که چک‌ها دو‌امضائه هستند، یکی از چک‌ها با یک امضا وصول شده بود. همچنین اینکه گفته می‌شود تخلف در حد کارکنان بوده و هیئت‌مدیره، رئیس و خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از آن اطلاع نداشته‌اند، پذیرفتنی نیست.

او افزود: ادعای جعل امضا نیز که از سوی رئیس این سازمان مطرح شده، باید اثبات شود؛ حتی اگر اثبات هم شود، باید این سؤال را مطرح کرد که چرا 14 فقره چک به‌راحتی جعل امضا می‌شود و این مبلغ سنگین از سازمان خارج شده است.

* ‌ نیمی از مهندسان صلاحیت حرفه‌ای ندارند

شیبانی‌اصل همچنین با اشاره به روند انتخابات سازمان نظام مهندسی طرح کرد: ثبت‌نام انتخابات از 29 خرداد آغاز شده بود و تا امروز جریان داشت و هم‌زمان با ثبت‌نام‌ها، احراز صلاحیت نامزدها نیز در حال انجام است و در هفته‌های آتی، اسامی افراد احراز صلاحیت‌شده اعلام خواهد شد. به گفته او در سراسر کشور 484‌هزار‌و 789 نفر عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در هفت رشته هستند که از این تعداد 234هزار‌و 71 نفر یعنی کمتر از نیمی از آنها پروانه اشتغال به کار یا صلاحیت حرفه‌ای دارند.

مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون هزارو 439 نفر در 31‌استان برای انتخابات نظام مهندسی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تاکنون چند نفر انصراف داده‌اند؛ ولی در نهایت 375 نفر در سراسر کشور به‌عنوان عضو اصلی هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان‌ها انتخاب خواهند شد. همچنین هر استان یک هیئت اجرائی دارد و اداره کل راه و شهرسازی آن استان، دستگاه نظارت انتخابات خواهد بود که در روزهای پنجم تا سیزدهم مهر این انتخابات برگزار خواهد شد؛ ولی هر استان موظف است فقط یک روز را به زمان برگزاری انتخابات اختصاص دهد. بیشترین فراوانی زمان انتخاب‌شده دوازدهم مهر است که 14 استان انتخابات را در این روز برگزار می‌کنند و ششم مهر نیز شش استان انتخابات را هم‌زمان برگزار خواهند کرد. دیگر استان‌ها نیز در این بازه زمانی به برگزاری انتخابات خواهند پرداخت.

به گفته شیبانی‌اصل، انتخابات نظام مهندسی سال جاری به صورت نیمه‌دستی یا تمام مکانیزه خواهد بود که شیوه برگزاری آن برعهده هر استان است. شرایط عضویت در هیئت‌مدیره نیز در سال 94 تغییر کرد و اعضا باید گواهی پایه یک صلاحیت حرفه‌ای فعالیت مهندسی داشته باشند.

او درباره آیین‌نامه کنترل ساختمان اظهار کرد: این آیین‌نامه همچنان در دولت در دست بررسی است و مرحله مطالعه آن با دقت به اتمام رسیده و همه قوانین اصلی کشور در حوزه ساختمان در تدوین این آیین‌نامه لحاظ شده است. همچنین بر‌اساس این آیین‌نامه، فعالیت کنترل ساختمان به شهرداری واگذار شده؛ چرا‌که در هیچ‌یک از قوانین کشور، نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان نهاد کنترل‌کننده ساختمان شناخته نشده است.

* ‌ پدیده «دونقشه‌ای»

مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره پدیده «دو‌نقشه‌ای» گفت: یک اتفاق تأسف‌بار که این سال‌ها در نظام ساخت و ساز شهرها رایج شده، استفاده از پدیده دو‌نقشه‌ای است؛ به‌طوری‌که یک نقشه مطابق ضوابط شهرسازی تهیه می‌شود و پس از اخذ تأییدیه‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، سازنده آن را کنار گذاشته و نقشه جدیدی که مطابق تمایلات خودش است و با قوانین شهرسازی مطابقت ندارد، برای ساخت‌وساز انتخاب می‌شود.

*‌ سودسازی در حساب‌های ساختگی

شیبانی‌اصل با تأکید بر اینکه نظام مهندسی‌های استان‌ها، نهادهای غیرانتفاعی هستند و حق فعالیت تجاری و اقتصادی ندارند، بیان کرد: یکی از سازمان‌های استانی 390 حساب بانکی دارد یا اینکه نظام مهندسی استان تهران بیش از 70 فقره حساب دارد، آیا نهادهای تجاری هم این تعداد حساب دارند؟ درآمد سازمان‌های نظام مهندسی باید از محل حق عضویت سالانه مهندسان باشد، حال آنکه این سازمان‌ها حق نظارت ساخت‌وساز را یکجا از مالک دریافت کرده و آن را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند و به‌ طور تدریجی که گاهی تا چهار سال طول می‌کشد، حق‌الزحمه مهندسان را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که در این مدت برای مبلغ دریافتی از مالکان، سود سپرده و اغلب سودِ سودِ سپرده دریافت شده است که در مواردی به چند صد میلیارد تومان رسیده است.

مخالفت‌های گسترده‌ای شد از سوی برخی چهره‌های شناخته‌شده علیه آیین‌نامه کنترل ساختمانی که از سوی وزیر راه‌وشهرسازی ارائه شد که یکی از آنها اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری بود. از شیبانی درباره علت سیاسی‌شدن اختلافات بر سر آیین‌نامه با توجه به اختلافات بین آخوندی و ترکان پرسیدم. او البته در پاسخ با تأکید بر غیرسیاسی‌بودن این ماجرا گفت: نباید چنین برداشتی داشت؛ زیرا نگاه وزارت راه به آقای ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و آقای افشانی، معاون عمرانی وزارت کشور، نگاه به دو مهندس ساختمان است و نه چیزی خارج از آن. بنابراین باید تلاش کنیم به این پدیده با دیدی حرفه‌ای بنگریم و از سیاسی‌شدن آن جلوگیری کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397، کدخبر: 39028 ، www.nasimeeghtesad.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین