پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۴۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۴
در شرایطی که ایران‌خودرو هیچ‌گونه جزییاتی از پیش‌فروش خودروهایش اعلام نکرده است، شرایط پیش‌فروش محصولات سایپا بعد از کلی اما و اگر اعلام شد. شرکت سایپا اعلام کرد که فروش محصولات خانواده سایپا ١٣١، ١٣٢، ١٥١ به همراه تیبا، ساینا و وانت نیسان را از ١٤ شهریور رأس ساعت ١٠صبح به صورت اینترنتی آغاز خواهد شد.

شعارسال: شرکت های لیزینگ همواره مورد بحث بوده اند و بارها اخباری در خصوص عدم رضایت مشتریان از این شرکت ها منتشر شده است. حال با توجه به وضعیت بازار خودرو و ایجاد وقفه در روند عرضه محصولات داخلی به بازار، شرکت های لیزینگ فروش خودروهای پر طرفداری همچون پراید و پژو 206 را به شدت کاهش داده اند و سایر خودروهای خود را نیز با مهلت تحویل سال آینده و براساس قیمت روز پیش فروش می کنند.

اما آیا اکنون زمان خرید خودرو از بازار است؟ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو عنوان می کند که در حال حاضر و به دلیل ایجاد اختلاف شدید بین قیمت محصولات در کارخانه و بازار، زمان مناسبی برای خرید خودرو از بازار نیست. او از مشتریان می خواهد از خرید خودرو در بازار دست بکشند در حالی که هم اکنون خودرویی توسط شرکت های خودروسازی و شرکت های لیزینگ به بازار عرضه نمی شود و بازار در تشنگی مطلق به سر می برد.

نابسمانی وضعیت خودروهای تولید داخل

چندین ماه پیش مشتریان می توانستند خودروهای معمول ساخت داخل همچون پژو 405 و سمند را با مهلت های تحویل کوتاه مدت و با قیمت قطعی خریداری کنند. روند تحویل خودرو به مشتریان و فروش قطعی ایران خودرو از اوایل امسال دچار وقفه شد و چندین ماه بعد، این موضوع به سایپا نیز کشیده شد و اکنون دیگر مشتریان قادر نیستند تا خودروهای معمول داخلی، که سالها شاهد آن ها بوده ایم را با قیمت قطعی و تحویل فوری خریداری کنند و پیش فروش ها به سال بعد کشیده شده است.

اندک موجودی شرکت های لیزینگ نیز ته کشیده و مشخص نیست در آینده این اندک موجودی باقی خواهد ماند یا خیر. در حال حاضر همین خودروی برلیانس نیز با قیمت تمام شده 130 میلیون تومان به فروش می رسد که شصت میلیون تومان آن پیش پرداخت و مابقی در قالب اقساط پرداخت می شود. در حال حاضر نیز آگهی های این خودرو در فضای مجازی با قیمت هایی گزاف مشاهده می شوند.

بحران خودروهای معوقه

مدیر عامل یکی از شرکت های لیزینگ می گوید که تحویل خودرو به مشتریان به کندی صورت می گیرد و خودروهای معوقه زیادی هنوز تحویل داده نشده اند که موجبات ناراحتی خریداران را فراهم ساخته است. تاخیر قابل توجه در تحویل خودروهای داخلی، که به سه ماه نیز رسیده است، موجب می شود تا عملکرد شرکت های خودروسازی زیر سوال برود و البته مشتری عدم تحویل خودرو را از چشم شرکت های لیزینگ می بیند.

رشد قارچ گونه شرکت های کلاهبرداری در قالب لیزینگ

البته در این شرایط کمبود خودرو در بازار، بساط کلاهبرداری با پیش‌فروش خودرو هم داغ شده است. با وجود آنکه هر روز در اخبار و صفحات حوادث کلی توصیه و هشدار می‌خوانیم که به این شرکت‌ها اعتماد نکنید، باز هم ‌ می‌بینی جلوی ساختمانی کلی آدم تجمع کرده‌اند که ایها الناس به دادمان برسید که زندگی‌مان را بردند! ارسلان منصوری، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: کافی است قیمت خودرویی را ٣‌میلیون زیر قیمت بازار عرضه کنند، آن وقت است که موجی از تقاضا راهی سایت‌های خرید این شرکت‌های کلاهبردار می‌شود.

او با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که به اسم لیزینگ خودرو پول می‌گیرند و خودرو می‌فروشند، شرکت‌های کاغذی هستند که وجود خارجی ندارند، ادامه داد: روش آنها اینگونه است که با تبلیغات گسترده درباره سرمایه‌گذاری، خرید خودروهای لیزینگی، کاریابی، تهیه وام در کمترین زمان ممکن و… طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کنند و با ارایه شماره و کاغذی که نشان می‌دهد شرکت آنها در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و قانونی است، اعتماد آنها را جلب می‌کنند و سپس با آنها وارد معامله شده و در ازای دریافت مبالغی با این افراد قرارداد می‌بندند و درست زمانی که مبالغ دریافت‌شده از طعمه‌ها به چندین‌ میلیون یا‌ میلیارد تومان می‌رسد، ناگهان دفتر شرکت را رها کرده و بدون برجا گذاشتن ردی از خودشان ناپدید می‌شوند.

از کدام سایت خودرو پیش‌خرید کنیم؟

در صورت تمایل به خرید خودرو در قالب «پیش‌فروش» فقط شرکت‌هایی را که دارای نماینده رسمی بوده و مشخصات آنها در سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران به نشانی www.gatc.ir درج شده و نسبت به اخذ مجوز پیش‌فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده‌اند و در آگهی پیش‌فروش به آن اشاره شده، انتخاب کنید.

از ثبت‌نام در شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند، هر چند تبلیغات گسترده‌ای از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های عمومی داشته باشند، خودداری کنید.

متقاضیان خرید، زمان مراجعه به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، مجوز پیش‌فروش و شماره مجوز مربوطه جهت پیش‌فروش خودرو را که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، به منظور اطمینان از شرکت عرضه‌کننده درخواست کنند.

ماجرای پیش‌فروش خودروسازها به کجا رسید؟

خودروسازان که دوباره اتهام گرانی و احتکار خودرو را رد کرده‌اند، گفته‌اند طرح پیش‌فروش ۴۰‌هزار دستگاه خودرو هفته آینده اجرا می‌شود.‌ هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو با اعلام این خبر گفته است: ما ۱۰ روز قبل از انتشار فیلم احتکار ایران‌خودرو در تبریز، تمام موجودی خودروها را به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم.

حالا در شرایطی که ایران‌خودرو هیچ‌گونه جزییاتی از پیش‌فروش خودروهایش اعلام نکرده است، شرایط پیش‌فروش محصولات سایپا بعد از کلی اما و اگر اعلام شد. شرکت سایپا اعلام کرد که فروش محصولات خانواده سایپا ١٣١، ١٣٢، ١٥١ به همراه تیبا، ساینا و وانت نیسان را از ١٤ شهریور  رأس ساعت ١٠صبح به صورت اینترنتی آغاز خواهد شد. در این طرح محدودیت کد ملی نیز اعمال شده و مشتریانی که در ١٧ ماه گذشته نسبت به ثبت‌نام خودرو اقدام کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند. در این طرح فروش پیش‌پرداخت‌های ١١ تا ٢١‌میلیون تومانی از طرف شرکت اعلام شده و مابقی به قیمت روز کارخانه در زمان تحویل پرداخت می‌شود. مبلغ پیش‌‌پرداخت سایپا ١٣١، سایپا ١٣٢ و سایپا ١٥١ براساس این اطلاعیه ١١‌میلیون تومان تعیین شده، البته زمان آغاز تحویل این خودروها متفاوت با هم است.

خودروسازان: قیمت‌ها را بیشتر کنید

در این بساط گرانی‌ها خودروسازان هم از قیمت‌های کارخانه‌ای خودروهایشان گلایه کرده و خواهان افزایش قیمت شده‌اند! دوشنبه شب اخباری به نقل از وزیر صنعت منتشر شد مبنی بر اینکه براساس مصوبه اخیر هیأت هماهنگی سران قوا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت تعیین شده و عملا شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو حذف خواهد شد. آنگونه که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده، وزیر صنعت مجوز افزایش ٧,٥‌میلیون تومانی قیمت خودروهای زیر ٤٥‌میلیون تومان و ٩.٥‌میلیون تومانی قیمت خودروهای بالای ٤٥‌میلیون تومان را صادر کرده است. خبر صدور مجوز وزیر صنعت برای گرانی درحالی مطرح شده که براساس جلسه شورای رقابت تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو به دریافت نرخ تورم‌بخشی ٥ ماهه نخست امسال موکول شده است.

جالب اینجاست در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته دو مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو و سایپا در شبکه دوم سیما هم این موضوع را تاکید کرده و قرار بر این شد با آنالیز قیمت تمام‌شده خودروسازان تغییرات قیمتی اعلام شود. علاوه بر این خودروسازان هم موظف شده‌اند برای مدیریت بازار عرضه محصولات خود را در قالب تحویل خودرو و پیش‌فروش اجرایی کنند تا تب افزایش قیمت خودرو که این روزها در بازار داغ شده، کاهش پیدا کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دنده6، تاریخ انتشار: 16شهریور1397 ، کدخبر: 82136: www.dande6.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین