پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۷۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
این روزها گرانی و تورم خود را به هر بازاری کشانده اما یکی از بازارهایی که تورم را بیشتر از هر زمان دیگری احساس کرد بازار خودرو بود و با برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار، قیمت خودرو یکباره سر به فلک کشید.
شعار سال: شرکت های وارد کننده خودرو با دریافت ارز دولتی اقدام به واردات کرده اند و سرمایه خریداران در این مدت در دست آنها بوده است اما اکنون که می بینند می توانند با قیمت آزاد این خودرو را در بازار به فروش برسانند دست به هر اقدامی می زنند تا خریداران را این قرارداد عقب بکشانند و به سود بیشتری دست پیدا کنند.

 این روزها گرانی و تورم خود را به هر بازاری کشانده اما یکی از بازارهایی که تورم را بیشتر از هر زمان دیگری احساس کرد بازار خودرو بود و با برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار، قیمت خودرو یکباره سر به فلک کشید.

در دی ماه 1395 با ابلاغ معاون اول ریاست جمهور در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش خودرو توسط غیرنمایندگی ها اولین شوک به بازار خودرو وارد شد. هرچند که از یک منظر این سیاست،‌ منجر به ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی گردید ولی در نگاه کلان شرایط را برای افزایش قیمت در بازار مهیا نمود. دومین شوک در اوایل تابستان 1396 با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو به بازار تحمیل شد. اتفاقی که به یکباره بازار خودرو را با تلاطم شدیدی مواجه نمود و روند افزایش قیمت سرعت بیشتری به خود گرفت.

 در دی ماه 1396 با اعلام تعرفه های جدید خودرو و امکان واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی، هرچند قدری آرامش به بازار برگشت ولی تاثیری بر روند افزایش قیمت ها نداشت چرا که تعرفه واردات خودرو افزایش قابل ملاحظه ای یافته بود و لذا شاهد رشد قابل توجه قیمت ها بودیم. محدودیت ها و اعمال قوانین دست و پا گیر بر سر واردات خودرو ادامه داشت تا اینکه در سال اوایل 1397 واردات خودرو به دلیل مدیریت منابع ارزی به یکباره ممنوع شد که این اتفاق شوک دیگری بر بازار خودرو بود.

 در همین راستا بعد از ثبت سفارش هایی که خریداران خودرو به واسطه برخی شرکت ها انجام داده اند، این شرکت ها مشتریان را با شرط های جدیدی مواجه می کنند تا آنها از خرید خود انصراف داده یا خودروی خود را به قیمت بازار که ده ها میلیون بالاتر از قیمت شرکت سفارش دهنده است خریداری کنند.


 اخیراً نامه هایی از سوی برخی از شرکت های نام نویسی خودروی خارجی برای ثبت نام کنندگان ارسال شده است که باید برای تعیین تکلیف خودروی خود به این شرکت ها مراجعه کنند. این در حالی است که هنوز خودروی ثبت نام کنندگان برای تحویل آماده نشده است.

 اگرچه این شرکت ها اعلام می کنند که به خاطر ما به التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد باید خریداران رقمی را پرداخت کنند تا این خودرو به آنها تحویل داده شود اما هنوز نه تنها خودرویی آماده تحویل نیست بلکه قیمت پیشنهادی این شرکت ها رقمی بالاتر از نرخ آزاد در بازار بوده است.

 از طرف دیگر طبق قرارداد شرکت می بایست بعد از 270 روز از اولین واریزی خریداران اگر خودرو را به هر دلیلی نتوانست به خریدار تحویل بدهد، سود حاصل از این مشارکت را به خریدار بپردازد اما این شرکت وارد کننده خودرو با بیان اینکه این بدقولی از سوی دولت بوده و دولت جلوی ترخیص خودروها از گمرک را گرفته خود را از این قرارداد عقب کشیده و اعلام کرده اند هیچ پولی بابت سود حاصل از مشارک به خریداران نمی پردازند.

 نکته قابل توجه این است که این شرکت های خودروسازی آنقدر عرصه را به خریدار تنگ می کنند که خریدار در قبال پیشنهاد تحویل یک خودروی چینی به جای خودروی ثبت نامی مقاومت نکرده و خودروی خود را با یک خودروی چینی تعویض کند.


 این اتفاق در حالی می افتد که خودروهای سفارش داده شده با پول خریداران در گمرک بوده و در ماه های گذشته تعداد زیادی از آنها ترخیص شده اند و از همین جهت بعد از این جایگزینی شرکت می تواند خودروی وارداتی را با قیمت بازار آزاد و با سود چند صد میلیونی به فروش برساند.

در همین راستا جهانی یکی از ثبت نام کنندگان به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: برای یک خودروی سوناتا چندی پیش ثبت نام کردم که دعوت نامه ای در تاریخ ۹۷/۶/۲ از سوی شرکت عظیم خودرو  به من ارسال شد.

 وی افزود: پس از مراجعه به این شرکت به دلیل نداشتن خودرو مندرج در قرار داد به بنده اعلام کردند که خودرویی که شما ثبت نام کرده اید آماده تحویل نبوده و علیرغم اینکه این شرکت موظف بود سود حاصل این مشارکت را به بنده بدهد به بنده گفته است در این مشارکت ضرر کرده و حاضر به پرداخت سودی به خریداران خود نیست و به همین منظور خریداران را تحت فشار قرار می دهد که قرارداد جدیدی با آنها به امضا برسانند.

 جهانی با بیان اینکه شرکت های وارد کننده خودرو به خاطر منافع خودشان حاضر به انجام تعهدات خودشان نیستند عنوان کرد: در حال حاضر قسط دوم خریداران آماده است اما شرکت خودرو مورد معامله را تحویل نمی دهد چرا که فروش آن در بازار آزاد برای آنها سود بیشتری دارد.

 نکته قابل توجه اقدام این شرکت ها برای انصراف خریداران از تحویل خودروی خود و جایگزینی آن با یک خوردوی چینی است به طوری که به خریداران گفته می شود شاید همه خودروهایی که برای شما ثبت سفارش شده را در دریا بریزند و دیگر دستتان به خودرو یا پولتان نخواهد رسید.

 شرکت های وارد کننده خودرو با دریافت ارز دولتی اقدام به واردات کرده اند و سرمایه خریداران در این مدت در دست آنها بوده است اما اکنون که می بینند می توانند با قیمت آزاد این خودرو را در بازار به فروش برسانند دست به هر اقدامی می زنند تا خریداران را این قرارداد عقب بکشانند و به سود بیشتری دست پیدا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 31 شهریور 1397، کدخبر: 1409879 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
خرید ماشین دیگه رویا شده ... وقتی یه پراید مثلا داخلی با تمام قطعات چینی بشه ۴۰ تومنننننن


م ق ۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین