پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۵۳۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
خودروسازان این روزها در حالی برای فروش فوری و پیش فروش محصولاتشان اقدام می‌کنند که اکثر متقاضیان موفق به ثبت نام نشده‌اند و در این میان، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به 40 میلیون تومان هم رسیده است.

شعار سال: وضعیت فروش فوری و پیش فروش خودرو توسط ایران خودرو و سایپا در شرایطی که بازار همچنان دست خوش دلالی است و شاهد اختلاف قیمت بالایی بین نرخ کارخانه و بازار هستیم، انتقادات زیادی را از سوی متقاضیان خرید خودرو به همراه داشته است.

سایت فروش خودروسازان هر روز در حالی شرایط فروش خودروها را به نمایش می‌گذارد که هیچ آماری از تعداد خودروهای عرضه شده ارائه نمی‌شود و مشخص نیست که چه تعداد خودرو در طرح‌های فروش، عرضه می‌شوند. شاید اگر آماری از فروش‌های هر دوره ارائه شود بسیاری از ابهامات موجود در این بخش رفع شود و حس اعتماد به خریداران بازگردد.

محمد شیاسی، یک متقاضی خرید خودرو که حدود 9 ماه است برای خرید اینترنتی خودرو در تلاش است در این مورد به خبرنگار فارس می‌گوید: از 9 ماه پیش مرتب سایت فروش اینترنتی ایران خودرو و سایپا را چک می‌کنم تا برای خرید خودرو اقدام کنم ولی هیچوقت موفق به خرید نشدم.

وی ادامه می‌دهد:‌ هر بار به محض پر کردن اطلاعات با پیامی مبنی بر پر شدن ظرفیت فروش خودرو روبرو می شدم، برای اینکه بتوانم در همان ثانیه‌های ابتدایی نسبت به خرید اقدام کنم حدود 10 دقیقه قبل از ساعت 10 صبح (معمولاً سایت فروش خودروها ساعت 10 باز می‌شود) نسبت به ثبت اطلاعات بر روی سایت اقدام کردم و به محض باز شدن سایت بر روی گزینه ثبت اطلاعات کلیک کردم اما باز هم با پیغام تکمیل ظرفیت فروش روبرو شدم.

این متقاضی معترض می‌گوید: چندین مرتبه نیز این روش را امتحان کردم اما باز هم موفق به خرید خودرو نشدم.

فروغ فرخ‌نیا، یکی دیگر از متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز است که از وضعیت فروش خودروسازان گلایه‌ دارد. وی می‌گوید: بعد از چندین بار که موفق به خرید خودرو نشدم، بالاخره دو روز پیش توانستم اطلاعاتم را برای خرید کوئیک سایپا در سامانه فروش ثبت کنم. بعد از این مرحله، صفحه پرداخت پول برایم باز شد و با اطلاعات مربوط به کارت اعتباری‌ام توانستم مبلغ خودرو را به حساب سایپا واریز کنم.

وی ادامه می‌دهد:‌ در شرایطی که پول از حسابم کسر شده بود، پس از نیم ساعت پول به حسابم برگشت و خریدم منتفی شد.

احد کارگر هم یکی از افرادی است که از امکان پذیر نبودن ثبت نام برای خرید خودرو شاکی است. وی می‌گوید: چند وقت است که می‌خواهم برای خرید پژو 405 اقدام کنم ولی موفق به خرید از کارخانه نشده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: در این وضعیت گفته می‌شود که تولید پژو 405 از سال آینده متوقف خواهد شد و با این شرایط نمی‌دانم تکلیف ما که توان خرید از بازار را نداریم، چیست؟

* اختلاف قیمت 14 تا 40 میلیون تومانی کارخانه و بازار خودرو

یکی از دلایل بالابودن تقاضای خرید خودرو از کارخانه، اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار است که این موضوع باعث تشدید دلالی در بازار شده است. این در حالی است که رحمانی وزیر صنعت بارها برای افزایش تیراژ تولید خودرو، رشد عرضه و مدیریت بازار وعده داده بود ولی این وعده‌ها چندان عملی نشده و اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه افزایش قابل توجهی نسبت به ماه‌های قبل داشته است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه بسیاری از مردم نسبت به عدم امکان ثبت نام خرید خودرو گلایه دارند، به خبرنگار فارس می‌گوید: در اطرافیانم کسی نبوده که به عنوان مصرف کننده واقعی یا همکار موفق به خرید اینترنتی خودرو شده باشد.

وی افزایش عرضه خودرو را به عنوان راهکار اصلی حل این مشکلات عنوان کرده و می‌گوید: طبق گفته وزیر، تولید خودرو نسبت به سال گذشته 3 برابر شده اما این موضوع در افزایش عرضه خودرو مشاهده نمی‌شود زیرا اگر عرضه بیشتر شده بود، اختلاف قیمت کارخانه و بازار باید کاهش می‌یافت.

مؤتمنی ادامه می‌دهد: در مورد خودروهای با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان، شهریور امسال اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو بین 3 تا 14 میلیون تومان بود ولی حالا این اختلاف قیمت به 14 تا 40 میلیون تومان رسیده است. این موضوع نشان دهنده وجود فساد در بازار خودرو است.

به گفته وی، دنا از جمله خودروهایی است که اختلاف قیمت بالایی بین کارخانه و بازار دارد به طوری که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 93 میلیون تومان و نرخ بازار آن 126 میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید: قیمت کارخانه‌ای پژو 207 دنده‌ای نیز 96 میلیون تومان و قیمت بازار آن 142 میلیون تومان است و به این ترتیب 44 میلیون تومان حاشیه بازار برای این خودرو وجود دارد، در حالی که این اختلاف قیمت در مرداد امسال حدود 10 میلیون تومان بود.

وی ادامه می‌دهد: ما به مردم توصیه می‌کنیم که از شرکت‌های متفرقه و با شرایط اغواکننده و مشکوک خرید خودرو انجام ندهند ولی پاسخی که می‌شنویم این است که خرید از کارخانه امکان‌پذیر نیست و چاره‌ای برای خریداران وجود ندارد.

* رد پای ربات در ثبت نام‌ها

نابسامانی در عرضه خودرو از سوی خودروسازان و هرج و مرج در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته سید جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مافیا از ربات برای ثبت نام خودرو در سایت‌های شرکت‌های خودروساز استفاده می‌کند، می‌گوید: نهادهای نظارتی و امنیتی باید به این موضوع ورود کنند و به این معضل پایان دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض مردم به خودروسازان در ثبت‌نام‌های اخیر مبنی بر اینکه ظرف چند دقیقه سایت‌های ثبت‌نام بسته شده و امکان خرید خودرو وجود ندارد، می‌گوید: برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام داده‌ام که به صورت غیررسمی اعلام کردند مافیاهای خودرو با استفاده از ربات اقدام به ثبت‌نام در سایت‌ها می‌کنند.

وی می‌گوید: این اخبار غیررسمی به کمیسیون صنایع مجلس رسیده است که وقتی سامانه خرید خودرو برای یک تا 2 ثانیه باز می‌شود و هزاران نفر خواهان ثبت‌نام تعدادی خودرو هستند متاسفانه مافیا با استفاده از روش‌های غیرقانونی و بهره‌گیری از ربات تعدادی خودرو را ثبت‌نام می‌کنند.

در این مورد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز به فارس می‌گوید: بحث‌هایی در این مورد مطرح است و حتی برخی افراد عنوان می‌کردند که با دریافت مبالغی در حد 3 میلیون تومان می‌توانند برای متقاضیان در سایت فروش خودروسازان ثبت نام کنند.

در هر حال آشفتگی در بازار خودرو و دست خالی ماندن مردم از خرید خودرو با قیمت کارخانه که چندان هم پایین نیست، معضلی است که ظاهراً حل آن از توان وزیر صنعت هم خارج است، چرا که در این مورد وعده و وعیدهای زیادی داده شده ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 9 دی 98، کد مطلب: 13981009000273: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین