پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۶۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
بازار خرید و فروش حواله‌های خودروهای پیش فروش شده سایپا، یک هفته پس از عرضه در سایت‌های اینترنتی داغ شده است. خودروسازان بارها از نبود امکان نقل و انتقال این نوع خودروها خبر داده‌اند.

شعارسال: کاهش عرضه فیزیکی خودرو در بازار با توقف فروش فوری و نقدی، کوتاه‌مدت و عمل نکردن خودروسازان به تعهدات معوق و تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان موجب شده شرکت‌های خودروسازی برای تبعیت از الزامات دستگاه‌های دولتی در زمینه رشد عرضه و مقابله با گرانی خودرو در حاشیه بازار، افزایش فروش خودروهای کاغذی از طریق طرح‌های پیش فروش اینترنتی را در دستور کار قرار دهند. اگرچه اجرای این طرح‌ها تا‌کنون تأثیر مشهودی در کاهش شکاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو نداشته اما بالا ماندن قیمت خودرو موجب رونق بازار خرید و فروش حواله‌های اینترنتی انواع خودروهای داخلی و وارداتی شده است.

مطالبه سود 50درصدی فروش حواله خودرو

مرور برخی آگهی‌های درج شده در سایت‌ها و فروشگاه‌های مجازی حاکی از بالا گرفتن تب فروش حواله‌های خودروهای کاغذی است؛ حواله‌هایی که بدون هیچ ضابطه‌ای در تعیین قیمت یا سازوکاری قانونی برای تحویل خودروهای موعود به مشتریان تنها با هدف دریافت سود 40تا 50درصدی ناشی از توفیق فروشندگان این حواله‌ها در طرح‌های پیش فروش اینترنتی شرکت‌های خودروسازی است.

آگهی فروش حواله پیش فروش تیبا با موعد تحویل آذرماه امسال به قیمت 22میلیون تومان و قیمت تحویل 27میلیون تومانی این خودرو (بدون احتساب سود مشارکت در خرید) که از طریق ثبت نامه 2هفته پیش سایپا با ذکر قید نداشتن قابلیت صلح و فروش به‌صورت وکالتی و... نصیب برخی افراد شده، حواله فروش هاوال H2با موعد تحویل آبان 97به قیمت 129میلیون تومان، پژو 207دنده‌ای تحویل خرداد 98به قیمت 42میلیون تومان، جک S5تحویل آذر امسال به قیمت 130میلیون تومان، حواله پراید کاردکسی تحویل 30روزه به قیمت 33میلیون و 200هزار تومان، پژوپارس سال تحویل یک ماهه به قیمت 45میلیون تومان، آریو اتومات حواله 60روزه به قیمت 86میلیون تومان، حواله هیوندایی اکسنت تحویل مهر‌ماه به قیمت 195میلیون تومان، حواله پژو207اتومات تحویل تیر‌ماه 98به قیمت توافقی، پراید 111تحویل درب نمایندگی 39میلیون تومان، حواله تندر 90پارس خودرویی 50میلیون تومان و.... ازجمله آگهی‌هایی است که در برخی سایت‌های فروشگاه مجازی مانند دیوار، بامیلو، باما و... درج شده است.

فروش حواله خودرو رویه‌ای رایج

فروش حواله‌ خودروها پیش فروش شده کاغذی در حالی به شغلی پردرآمد برای برخی افراد تبدیل شده است که شرکت‌های خودروسازی در طرح‌های پیش‌فروش اینترنتی محصولات خود بر نبود امکان صلح یا نقل و انتقال این خودروها به غیرتأکید می‌کنند، اما با وجود این ممنوعیت و محدودیت‌ها فروش قولنامه‌ای و محضری این حواله‌ها با وعده نقل و انتقال پس از تحویل خودروسازان به رویه‌ای جاری تبدیل شده است.

روی دیگر سکه‌فروش حواله‌های خودرو، فروش کاردکسی خودرو در نمایندگی‌های فروش خودروسازان است؛ موضوعی که چندی پیش داریوش اسماعیلی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس آن را ناشی از فساد مالی آشکار قلمداد و وعده بررسی این موضوع باحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس را داده بود. او اعلام کرده بود برخی نمایندگی‌ها اقدام به خرید حواله‌های خودرو کرده‌اند تا دوباره با سود، آن حواله را به مردم بفروشند، چراکه این نمایندگی‌ها با داشتن امکان صلح 5روزه بدون مشکل اقدام به این کار می‌کنند. اسماعیلی تأکید کرده بود، سؤال این است که این حواله‌ها به چه شکل و به چه دلیلی اینگونه از سوی برخی نمایندگی‌ها خرید و فروش می‌شوند؛ شاید این نمایندگی‌ها این موضوع را انکار کنند، اما اطلاعات واصله از سوی مردم خلاف آن را بیان می‌کند. به هر حال درحالی‌که خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت اعلام می‌کنند که خرید و فروش حواله‌ها ممنوع است و به هنگام تحویل خودروساز تنها صاحب حواله را می‌شناسد و خودرو حتی با وکالتنامه به فرد دیگری داده نمی‌شود اما تجربه نشان داده است که حواله‌های پیش فروش خودرو به راحتی دست به‌دست شده و در موقع تحویل خودرو هم مشکلی پیش نیامده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادنیوز، تاریخ انتشار: 21شهریور1397 ، کدخبر: 238301: www.eghtesadnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین