پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کارشناسان معتقدند در مواد غذایی که در آن از گوشت آزمایشگاهی استفاده شود، چگونگی استخراج سلول های گوشت آزمایشگاهی ، نوع مواد تشکیل دهنده و روش فرآوري مواد غذایی، می بایست مورد بررسی قرار گیرد.
شعار سال : کارشناسان معتقدند در مواد غذایی که در آن از گوشت آزمایشگاهی استفاده شود، چگونگی استخراج سلول های گوشت آزمایشگاهی ، نوع مواد تشکیل دهنده و روش فرآوري مواد غذایی، می بایست مورد بررسی قرار گیرد.

**در حالیکه صنعت گوشت های آزمایشگاهی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز برای مصرف کنندگان در ایالات متحده عرضه نشده است، تولید کنندگان در این فکر هستند که آیا می توان برای این محصولات تاییدیه حلال و کوشر دریافت کرد یا خیر؟!

**در کنفرانس "غذای خوب"  که درکالیفرنیای امریکا برگزار شد، کارشناسان مواد غذایی از جوامع اسلامی و یهودی نیز حضور داشتند . نماینده جامعه اسلامی آقای دکترمحمد منیر چاودری  -رئیس شورای غذا و خوراک اسلامی آمریکا- و -نماینده انجمن ارتدکس-، آقای رابی گاوریل پرایس در این کنفرانس نظرات خود را بیان کردند.

**از آنجایی که گوشت آزمایشگاهی، پس از استخراج سلول های یک حیوان زنده مانند مرغ یا بوقلمون ایجاد می شود، بنابراین فرایند استخراج سلول  بسیار مهم می باشد.

**هر دو سخنران گفتند که نكته کلیدی در این است که آیا حیوانی که سلول های آن استخراج می شود، مرده باشد یا زنده. در هر دو صورت، حیوان دیگر نمیتواند زنده بماند و کشتار باید به شیوه ای انجام شود که کوشر یا حلال در نظر گرفته است.

**آقای پرایس، نماینده انجمن ارتدکس اظهار کرد : "ما یک ممنوعیت داریم که شما نمی توانید یک حیوان زنده را بخورید." "شما نمیتوانید گوشت اندام حیوانی را که هنوز زنده است ببرید. این کار کاملاً ممنوع است. ما فقط برداشتن یک سلول یا بیوپسی از حیوان زنده را مجاز می دانیم. اما این که از سلول یک حیوان زنده، گوشت آزمایشگاهی درست شود، آن را تایید نمی کنیم. "

**آقای منیر چاودری نیز افزود: "ما به زندگی حیوانات احترام می گذاریم و با توجه به آن، وقتی که بیوپسی بر روی یک حیوان زنده برای استخراج بافت انجام پذیرد، رهبران اسلامی چنین محصولی را تایید نمی کنند." وی همچنین گفت که سلول ها باید از حیواناتی که کشتار شده اند به نحوی که با فرآیندهای غذای حلال سازگاری داشته باشد، برداشته شود.

**آقای منیر چاودري در ادامه افزود که سلول ها نیز باید از قسمتهایی از بدن حیوانات گرفته شوند که در صورت تولید گوشت سنتی، مجوز حلال می توانست به آن تعلق گیرد. به عنوان مثال، سلول های خونی یا بافت هایی که در فرآیند کشتار حیوانات دور ریخته می شوند، برای استفاده، مجاز نخواهند بود.

**حتی اگر سلول ها برای تولید محصول نهایی به صورت حلال یا کوشر تایید شوند، ممکن است مواد دیگری نیز وجود داشته باشد که برای گواهینامه حلال یا کوشر، واجد شرایط نباشد.

**گاوریل پرایس، که در کمیته انجمن ارتدوکس، مواد تشکیل دهنده مواد غذایی را نیز بررسی و مورد تأیید قرار می دهند، افزود: اتحادیه ارتدوکس مخلوط کردن غذاهای گوشتی و لبنی را تایید نمی کند. او همچنین گفت که همه طعم ها باید مورد تایید قرار گیرد.

** چگونه غذاها فرآوري می شوند:

* چگونگی تولید غذا و مواد غذایی یکی دیگر از ملاحظات کلیدی برای دریافت گواهی حلال می باشد. محمد منیز چاودری گفت: بر اساس اعتقادات اسلامی، نمی توان در تهیه غذا مداخله زیاد از حدی داشته باشیم.
* برای جامعه یهودی، پردازش و فراوري غذا از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. گواهی کوشر، در خصوص تجهیزات مورد استفاده در کارخانه پردازش و فراوري گوشت نیز اعمال می شود.

* به گفته گاوریل پرایس: "گواهی کوشر همچنین باید وضعیت تجهیزات را نیز منعکس نماید، بنابراین تجهیزات مورد استفاده نیز باید طبق قوانين کوشر اختصاص داده شوند."

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین