پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۶۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
در حالی که سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران 11 تا 11.5 کیلوگرم است، میزان تولید آن پاسخگوی نیاز داخل نیست.

شعار سال: گوشت قرمز از مهم‌ترین منابع تأمین پروتئین به شمار می‌رود که در غذای ایرانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براین اساس سرانه مصرف گوشت به عوامل مختلفی نظیر درآمد سرانه و عادات غذایی ملل مختلف جهان بستگی دارد که طبق آخرین برآوردها سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران 11 تا 11.5 کیلوگرم است و این در حالی است که میزان تولید گوشت قرمز پاسخگوی نیاز داخل نیست و حداقل 10 تا 15 درصد از نیاز کشور باید از طریق واردات تأمین شود.

البته ناگفته نماند که در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکلات متعددی مواجه کرد که برخی قصابان کمبود گوشت و دام زنده را دلیل اصلی این نوسانات در بازار اعلام کردند و در مقابل برخی از مسئولان ذی‌ربط مدام از ظرفیت مناسب تولید گوشت و جمعیت دامی خبر می‌دهند‌ که با یک محاسبه سرانگشتی درمی‌یابیم که اگر این اظهارات واقعیت داشت در چند سال اخیر نباید با افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز در بازار روبه‌رو بودیم، موضوعی که به سادگی نمی‌توان از آن عبور کرد چرا که گوشت قرمز یکی از پنج قلم کالاهای اساسی است که در تأمین سلامت افراد و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود چرا که با توجه به آنکه تجارت غذای حلال و محصولات دامی در 54 کشور اسلامی به بیش از دو هزار میلیارد دلار افزایش یافته، اما سهم ایران از این صادرات بسیار ناچیز و کمتر از پنج درصد تخمین زده شده است و از آنجا که کاهش قیمت گوشت قرمز نقش مهمی در افزایش رقابت پذیری در بازارهای هدف دارد، اما قیمت گوشت در بازار داخل به طور مداوم در حال افزایش است که در نهایت این امر منجر به از دست دادن رقابت صادرات گوشت حلال به بازارهای هدف شده است و برای به‌دست آوردن جایگاه ویژه در بازار صادراتی گوشت حلال چاره ای جز افزایش تولید و کاهش قیمت نداریم.

حال معاونت امور دام برای تحقق افزایش تولید گوشت قرمز و بی نیازی از واردات در پی کاهش ظرفیت مراتع و کمبود دام از طریق برنامه اصلاح نژادی این موضوع را دنبال می‌کند و از آنجا که پروژه های اصلاح نژادی ظرف مدت دو تا سه سال نمی تواند به نتیجه برسد؛ بنابراین تا افق ۱۴۰۴ باید منتظر ماند و دید که آیا طبق برنامه خودکفایی گوشت قرمز محقق می شود تا بتوان‌ در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت تولید گوشت قرمز و پروژه اصلاح نژادی دام گفت‌وگویی با معاون وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ایم که به این شرح است؛

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خوداتکایی و خودکفایی در زمینه تولید گوشت گوسفندی دومقوله جدا از یکدیگر است، اظهار کرد: اگرچه هم اکنون در زمینه تولید گوشت گوسفندی خوداتکا هستیم، اما با توجه به شرایط تولید مطمئنا در دو تا سه سال آینده به خودکفایی نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه سالانه 950 هزارتن گوشت قرمز در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به میزان تولید داخل، حداکثر 100 تا 150 هزارتن بسته به شرایط خشکسالی و عوامل دیگر وارد می شود تا سرانه مصرف با کاهش روبه‌رو نشود.

رضایی با بیان اینکه پتانسیل کشور در تولید نژادهای گوشتی محدود است، گفت: براساس برنامه تا افق 1404 به خودکفایی در زمینه تولید گوشت قرمز خواهیم رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین برنامه‌های وزارتخانه جهت افزایش تولید گوشت قرمز بیان کرد: سیاست‌های کلان معاونت امور دام وزارت جهاد طی یک برنامه بلند مدت بر آن است تا با استفاده از نژادهای پربازده و گاوهای دومنظوره علاوه بر تولید شیر، گوشت مناسب‌تری از نظر درصد لاشه، درصد گوشت با استخوان و نهایت کیفیت در اختیار افراد قرار دهد.

رضایی با بیان اینکه افزایش پروژه های نژادهای پربازده در سطح کشور درحال اجراست، اظهار کرد: پروژه نژادهای پربازده در سطح دام‌های کوچک و تعداد قابل توجهی گاوهای آمیخته در حال انجام است، تا به مرحله خودکفایی در زمینه گوشت قرمز برسیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروژه های اصلاح نژادی ظرف مدت شش ماه و یکسال به نتیجه نمی رسد، افزود: با توجه به الزام معاونت امور دام مبنی بر کاهش تعداد گوسفندان وابسته به مرتع،معادل و حتی بیشتر از این میزان گوشت گوسفندی از محل پروژه های اصلاح نژادی تا افق 1404 تولید خواهد شد.

به گفته وی تا افق 1404 صنعت چشم انداز جمهوری اسلامی پیش بینی شده که مقدار گوشت گوسفندی نسبت به امروز علی رغم کاهش تعداد جمعیت، صد هزارتن افزایش یابد.

رضایی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه در پروژه‌های اصلاح نژادی دام‌های سبک، گوسفندان علاوه بر چند قلوزایی، سرعت رشد حداقل 300 گرم در روز را دارند؛ بنابراین این برنامه اصلاح نژادی در میان مدت و بلند مدت می‌تواند جبران کاهش تولید و تعداد دام‌های مولد را انجام دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 14 خرداد 97، کد مطلب: 6552200، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
این کار به نظر من عملی نیست باید یه سری زیرساخت ها در کشور رو برای افزایش ظرفیت نگهداری دام زیاد تر کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین