پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۸
از آغاز امسال، قیمت گوشت قرمز در مدار صعود قرار گرفت و در خرداد ماه سال جاری برای آن که جلوی روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز گرفته شود، وزیر صنعت طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد، صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم را ممنوع اعلام کرد؛ اما آمارها نشان می دهند، صادرات این دو قلم همچنان ادامه دارد!

شعارسال: از آغاز سال جاری تاکنون، قیمت کلیه اقلام در حال افزایش است و دولت سیاست های مختلفی را جهت کنترل قیمت ها در پیش گرفته؛ اما تاکنون این سیاست ها نتیجه آنچنانی نداشته است؛ از جمله اقلامی که قیمت آن در پنج ماهه نخست سال جاری، رشد چشمگیری داشته، قیمت گوشت قرمز است.

نمودار زیر روند قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان و قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان را در بیست هفته ابتدایی سال جاری نشان می دهد. این آمارها که از گزارش های بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران استخراج شده است، نشان می دهند در پنج ماهه ابتدایی سال قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان با رشدی 22 درصدی از 48 هزار و 904 تومان به 59 هزار و 744 تومان و قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان با رشدی 31 درصدی از 42 هزار و 369 تومان به 55 هزار و 311 تومان افزایش یافته است.


صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد! ++++++++ مدیریت و برنامه


در دو ماه ابتدایی سال و با افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز و با توجه به اینکه برخی کارشناسان این افزایش قیمت را با صادرات بی رویه دام زنده و گوشت گرم مرتبط می دانستند، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر روند افزایشی قیمت گوشت قرمز طی نامه ای ارسالی به تاریخ یکم خرداد 1397 به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد اعلام کرد، از هفتم خرداد 1397 صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم ممنوع است.

تصویر این نامه را در زیر مشاهده می فرمایید.


صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد! ++++++++ مدیریت و برنامه


بعد از ارسال این نامه، دفتر صادرات گمرک ایران نیز در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد، از هفتم خرداد ماه 1397 صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم ممنوع است.


صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد! ++++++++ مدیریت و برنامه


همان گونه که از نمودار بالا نمایان است، پس از ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و ممنوعیت صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم، اندکی جلوی افزایش قیمت گوشت قرمز گرفته و روند قیمت این قلم کالای خوراکی برای چند هفته ای نزولی شد.

با پایان خرداد ماه و آغاز فصل تابستان دوباره قیمت گوشت قرمز روند صعودی به خود گرفت؛ اما این روند با شیبی ملایم در حال افزایش بود. از دوازدهم مرداد 1397 به بعد شیب روند افزایش قیمت گوشت قرمز تندتر شد.

یکی از دلایل این روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز، زیر پای گذاشتن نامه وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم بود. آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، در پنج ماهه نخست سال جاری، ارزش صادرات دام زنده به 18 میلیون و 351 هزار و 893 میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 471 درصدی را تجربه کرده است. این صادرات به کشورهای عمان، قطر و کویت صورت گرفته است. همچنین ارزش صادرات گوشت گرم گوسفندی علیرغم ممنوعیت آن، در پنج ماهه نخست سال جاری دو هزار و 740 دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد منفی 49 درصدی رو به رو بوده است.


صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد! ++++++++ مدیریت و برنامه


همان گونه که دیده شد، به رغم دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات گوشت گرم و هر نوع دام زنده از هفتم خرداد ماه سال جاری، این دو قلم کالا همچنان از گمرکات کشور صادر می شوند و به نوعی گمرک دستور وزیر صمت را زیر پای گذاشت و همین خود باعث دامن زدن به افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته های اخیر شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری تابناک ، تاریخ انتشار: 15 شهریور 1397 ، کد خبر: 831469 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین