پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
کپی کاری آثار هنری، برگزاری کنسرت های خیابانی، ابعاد اجتماعی پدیده هایی چون احتکار و فساد اقتصادی طی هفته های اخیر مورد توجه ویژه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. در این میان داستان سانسور در سینما و رادیو تلویزیون پربسامدتر بود.

شعارسال: طی هفته های اخیر راه اندازی هشتکی به نام من و سانسورچی از سوی یکی از طنزنویسان سینما و تلویزیون در فضای مجازی به دلیل جذابیت موضوع و حساسیت های موجود در زمینه سانسور این حوزه مورد توجه بسیاری قرار گرفت. «امیرمهدی ژوله» هدفش از ایجاد این هشتک را مقابله با پدیده سانسور در سینما و تلویزیون عنوان و همه هنرمندان، نویسندگان و بازیگران تئاتر را دعوت به این چالش کرد تا هر کدام تجربه ای را که در این باره داشتند روایت کنند.
پس از راه افتادن این جریان، گروهی از بازیگران به ذکر تجربیات خود پرداختند و کلیپ هایی هم در این باره در صفحات مجازی پخش شد. پژوهشگر ما پس از گذشت چند روز از تب و تاب این موج مجازی با «نگار فروزنده» و «بیژن بنفشه خواه» گفت وگوهایی را صورت داد و نظر آنان را درباره موضوع سانسور جویا شد.
فروزنده نیز ضمن اشاره به دریافت تذکرهای گوناگون در صحنه های فیلم برداری و تجربیات مشابه با سایر هنرمندانی که در فضای مجازی موارد سانسور را بیان داشته اند، گفت: این مشکل برای آقایان هم هست ولی به این اندازه نیست.
به گفته او «هنرمندان چون اغلب انسان هایی فرهیخته اند و کسانی نیستند که کاسه صبرشان به سرعت لبریز شود، زود اعتراض نمی کنند . در واقع آخرین قشری که صدایشان در می آید هنرمندانند. ولی وقتی شما می بینید که وضعیت بدتر می شود واکنش ها شروع می شود. این امر در مورد بازیگران هم صحت دارد. مساله سانسور هم طی زمان آنقدر دست و پا گیر شده که مشخص است که صدای بازیگران بلند شود و نسبت به این وضعیت اعتراض کنند
این بازیگر افزود: من فکر می کنم در کشور ما فرمول مشخصی درباره سانسور وجود ندارد. یعنی در هر دوره مسوولان عوض می شوند و هر یک سلیقه ای رفتار می کنند. یعنی در واقع قوانین مشخص و واحدی نداریم.
فروزنده در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی مانند راه اندازی هشتک بر پدیده سانسور اثرگذار خواهد بود، اظهار داشت: یک چیز اجتناب ناپذیر است و آن این است که اگر کسی نخواهد چیزی را قبول کند باعث می شود از زمانه عقب بماند. مثلا در قدیم برای ابراز اعتراض مقاله می نوشتند و این روزها هشتک می گذارند. کارکرد مثبت این هشتک ها این است که می تواند باعث شود مسوولان نسبت به قواعد خود بیشتر فکر کنند و برای حل مساله راه حل های بهتری ارائه دهند.
به گفته وی مسوولان و هنرمندان باید کنار هم بنشینند و با هم صحبت کنند و با یکدیگر حد و حدود را تعیین کنند. مسوولان به اندازه کافی از دنیای بازیگری شناخت ندارند. هر کسی در هر زمینه ای دانش و آگاهی ندارد و زمانی که دانش و آگاهی شما کافی نباشد مسلما روش های شما موثر نخواهد بود و خیلی زود با شکست مواجه می شوید.
بنفشه خواه هم عنوان داشت: اگر چه سانسورها و مسائلی از این دست برای خانم ها بیشتر از آقایان اتفاق می افتد ولی این طور هم نیست که آقایان هم از حد و مرزهای صدا و سیما برکنار باشند.
وی درباره چرایی واکنش هنرمندان به سانسور گفت: به نظر من فضا آزادتر شده است. فضای انتقاد بازتر شده است. هیچ وقت در دولت های قبل نمی شد که ما از کمبودها و ناراحتی های خود صحبت کنیم ولی الان فضا آرامتر و بازتر شده و راحت می شود نسبت به مسائل مختلف ابراز نظر کرد.
به گفته وی واکنش هایی از این دست می تواند به بهبود فضا کمک کند چون سانسور باعث می شود که ریزش مخاطب و تماشاچی اتفاق بیافتد. این واکنش ها مسوولان را از نارضایتی بازیگران مطلع کند و سبب شود تا آن ها در تصمیم گیری های خود تجدید نظر کنند.
این بازیگر نقش های طنز افزود: بهتر است ممیزی ها کمتر شود و منطقی تر رفتار کنیم یا اصلا برای برخی فیلم ها گروه های سنی مشخص در نظر گرفته شود یا حتی ساعات پخش آنها را طوری در نظر گرفت که گروه های سنی دیگر نتوانند از آنها استفاده کنند. وی همچنین ابراز داشت اگر این ممیزی ها کمتر شوند شاید اصلا مردم به دنبال رسانه های دیگر مثل ماهواره نروند. یکی از دلایل استقبال مردم از ماهواره یا رسانه های خارجی به دلیل فراوان بودن ممیزی ها و سانسورهای دست و پا گیر است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1397 ، کد خبر: 83033613 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
صدا سیما با این سانسور ها دیگه ثدای همه رو دراورده م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین