پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۴۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۲
احیای کشت توتون در شهرستان مینودشت ازتوابع استان گلستان به اعتقاد کارشناسان می تواند در افزایش درآمد کشاورزان و نیز ایجاد اشتغال برای مردم بویژه نسل جوان این شهرستان بسیار موثر باشد.
شعارسال: سابقه کشت توتون در شهرستان مینودشت در شرق استان گلستان را می توان حداقل یک تا دو دهه قبل از تاسیس نخستین اداره دخانیات دراین شهرستان که در سال 1330 هجری شمسی انجام شد، برآورد کرد و اینکه کشت این محصول در نوع خود از محصولات کم نظیر و مورد توجه مردمان این دیار بوده است.

کشت توتون به صورت دیم در اراضی شیبدار دامنه رشته کوه های البرز شرقی که اقلیم مناسب دارد، سبب تولید یکی از بهترین و مرغوب ترین ارقام این محصول به نام 'باسما' شده که مشتریان خاص خود را دارد.

با وجود طولانی بودن دوره کشت و برداشت توتون که با اندکی ارفاق حدود یک سال یعنی از ماه اسفند که در خزانه بذرباشی شده تا زمان انتقال به زمین و مراحل داشت و حداقل پنج مرحله برداشت آن تا بهمن سال آینده، به طول می انجامد، درآمد نسبتا خوبی را عاید کشاورز می کند.

دیم بودن اراضی و نیاز اندک آن به آب مهمترین فایده کشت این محصول در اراضی شیبدار و کم بازده است که حتی می توان آن را در اراضی کم بازده مناطق دشت نیز کاشت و جایگزین محصول شالی کرد.

میانگین درآمد 200 میلیون ریال در هر هکتار رقم قابل توجهی است که یک خانوار چهار تا پنج نفره در طول سال با برداشت میانگین یک تن برگ توتون از یک هکتار زمین کم بازده خود به دست می آورد و اعضای خانواده می توانند درطول سال به این حرفه مشغول شوند.

خرید تضمینی توتون از دیگر مزایای توسعه کشت این محصول است و براساس اعلام متولیان امر، امسال با 30 درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم درجه یک آن 250 هزار ریال توسط شرکت های دخانی منطقه خریداری می شود.

شهرستان مینودشت که از 70 یا 80 سال قبل از مراکز مهم کشت توتون در استان گلستان بوده، ظرفیت مناسبی برای احیای مجدد کشت این محصول دارد که علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان به رفع معضل بیکاری جوانان این شهرستان نیز کمک می کند.

نکته ای که فرماندار مینودشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرده و می گوید: احیای مجدد کشت توتون دراین شهرستان که امسال سطح کشت آن حدود 580 هکتار است، با کمترین هزینه فواید خوبی ازجمله افزایش درآمد و ایجاد اشتغال برای کشاورزان و مردم منطقه به همراه دارد.

سیدرضا طباطبایی گفت: براساس اعلام کارشناسان کشاورزی، کشت توتون نیاز به آب بسیار اندک دارد و می توان با توجه به شرایط آب و هوایی مینودشت و نیز خشکسالی های اخیر و کمبود منابع آبی، آن را در اراضی کم بازده و شیبدار کشت کرد.

وی افزود: علاوه بر این باتوجه به وجود 2600 بیکار در مینودشت، احیای کشت توتون دراین شهرستان می تواند مشکل بیکاری جوانان این منطقه را رفع کند و حتی از دیگر مناطق نیز می توان نیروی کار به مینودشت اعزام کرد.

طباطبایی می گوید که براساس اعلام کارشناسان، هر هکتار کشت توتون برای 5 تا 10 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می کند که با توسعه کشت این محصول تعداد زیادی شغل در مینودشت ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: زمانی در سال های 70 تا 72 سطح زیرکشت توتون در مینودشت 2 تا سه هزار هکتار بوده که این ظرفیت اکنون نیز وجود دارد و بایستی مورد توجه جدی کشاورزان و متولیان این بخش قرار گیرد.

فرماندار مینودشت با اشاره به سهمیه اشتغال این شهرستان درسال جاری که یک هزارو 760 نفر است، گفت: برای تحقق این میزان اشتغال باید تسهیلات چند صد میلیارد ریالی پرداخت کرد اما با توسعه کشت توتون، با کمترین حمایت مالی یعنی هر هکتار 100 تا 200میلیون ریال برای حداقل پنج نفر شغل ایجاد می شود.

طباطیایی افزود: وقتی ظرفیت توسعه یک کشت در منطقه فراهم است و علاوه بر درآمد بالا، چند هزار شغل پایدار نیز ایجاد می کند باید مورد حمایت تسهیلاتی قرار گیرد که با توجه به اهمیت موضوع، رایزنی با کارگروه اشتغال استان گلستان در حال انجام است.

وی با اشاره به وجود شرایط فرآوری توتون در مینودشت، گفت: اگر صنایع تبدیلی وابسته به این محصول نیز در شهرستان مستقر شود، ارزش افزوده و اشتغال بیشتری نصیب مردم این منطقه می کند.

فرماندار مینودشت همچنین با اشاره به مرغوبیت توتون این شهرستان بویژه یک رقم آن به نام 'باسما' که از رقم های مرغوب درجهان است، اضافه کرد: حتی می توان بخش قابل توجهی از تولید این محصول را صادر کرد.

وی تصریح کرد: قطعا توسعه کشت توتون در منطقه علاوه بر رفع محرومیت ها، به توسعه شهرستان نیز کمک زیادی می کند که باید مورد توجه و حمایت متولیان قرار گیرد.

امام جمعه مینودشت نیز در مراسم افتتاح متمرکز طرح های هفته دولت در سال جاری در این خصوص گفت: زمانی در شرق گلستان کشت پنبه و توتون رونق زیادی داشت که در این شهرستان باتوجه به شرایط آب و هوایی، توتون از دیگر محصولات بیشتر کشت می شد.

حجت الاسلام سیدحسین حسینی افزود: وقتی در کشور ما سالانه میلیاردها دلار صرف واردات مواد دخانی می شود، چرا نباید با کشت توتون در داخل، این نیاز تامین شود، توتون در مینودشت از مرغوببت بالایی برخودار است و حتی می توان آن را صادر کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه به نظر می رسد افرادی با کشت توتون و توسعه آن مخالفند که از واردات سیگار سودهای کلان می برند درحالی که اگر کشت این محصول در مناطق مختلف از جمله مینودشت احیا شود، حداقل فایده آن افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده ها خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: توجه به ظرفیت های داخلی مصداق بارز سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری است و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

به گزارش ایرنا، رییس قبلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان که در جلسه حضور داشت، در پاسخ به این مطالبه امام جمعه مینودشت به نکته ای مهم اشاره کرد و گفت: احیای کشت توتون اگرچه ایجاد درآمد و اشتغال می کند اما باید با روش های علمی و توجه به نیاز شرکت های تولید سیگار صورت گیرد.

حسین پیشقدم افزود: برای تحقق این مهم باید شرکت های دانش بینان دراین حوزه فعال شوند تا محصول قابل رقابت با محصولات خارجی تولید شود زیرا با تولیدات سنتی نمی توان صادرات داشت.

وی پیشنهاد کرد: شرکتی در مینودشت راه اندازی شود تا بر مراحل تولید و استحصال توتون به صورت علمی نظارت کرده و با نگاه رقابت و صادرات، از توسعه کشت این محصول حمایت جدی شود.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز معتقد است که توتون همچون پنبه از جمله محصولات با درآمد و اشتغال بالا است که می توان آن را جایگزین کشت شالی در این استان کرد.

علی موسی خانی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون تنها در دو شهرستان علی آباد کتول و مینودشت استان گلستان توتون کشت می شود که سطح زیر کشت آن اکنون در مجموع افزون بر دو هزار هکتار است.

وی افزود: هم اکنون صنایع تبدیلی و خشک کننده توتون در منطقه وجود دارد و فقط باید از لحاظ فنی و بازرگانی مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا تا چند سال پیش تمامی مسائل مربوط به کشت و خرید این محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام می شد اما اکنون بخش خصوصی عهده دار این مسئولیت است.

موسی خانی اضافه کرد: بخش خصوصی توان مالی لازم دراین دو حوزه بویژه خرید توتون که هر هکتار آن حداقل بین 200 تا 250 میلیون ریال درآمد دارد را فعلا ندارد و برای توسعه کشت این محصول باید از تسهیلات حمایتی دولت نیز استفاده شود.

مدیر جهادکشاورزی مینودشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون کشت توتون که سابقه زیادی در این منطقه دارد، در دو بخش مرکزی و کوهسارات این شهرستان انجام می شود و درسال جاری مجموع سطح زیرکشت این محصول حدود 580 هکتار است.

خلیل شایستگان افزود: ظرفیت توسعه توتون در مینودشت که یکی از مرغوب ترین توتون ها را تولید می کند حداقل چهار تا پنج برابر سطح زیرکشت فعلی است که درصورت حمایت از کشاورزان منطقه تحقق آن دور از دسترس نیست.

وی اضافه کرد: کشت دیم و نیاز کم به آب، درآمد و اشتغال بالا، خرید تضمینی و وجود بازار مصرف داخلی و خارجی از مهمترین مزایای کشت این محصول است که می تواند به توسعه منطقه نیز کمک نماید.

شهرستان مینودشت با افزون بر 81 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1397 ، کدخبر: 83037258 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
ا.ف75
واقعا فکر خوب و به دور از هرگونه تعصب های بیجا بود! دم مردم مینو دشت گرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین