پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۷۷۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
فریده اولادقباد و محمد قمی دو تن از اعضای کمیسیون آموزش مجلس می‌گویند سیستم آموزش و پرورش کشور با کمبود معلم مواجه است و استفاده از نیروهای حق‌التدریسی و بازنشسته می‌تواند راهی برای جبران این کمبود باشد. در کل استان تهران هم با کمبود نیرو مواجه است و در این راستا وزارت آموزش و پرورش معلمانی که از استان‌های دیگر تقاضای انتقال به تهران را داشتند بررسی کرده و در حدی که امکان داشت پذیرش آن‌ها را انجام داد که این روند تا حدودی کمبود معلم در استان تهران را برطرف کرد.

شعار سال: در حالی یکشنبه یکم مهرماه سال تحصیلی جدید شروع می‌شود که به گفته جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون آموزش مجلس با کمبود ۸۰ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید روبرو هستیم. کمیسیون آموزش مجلس همچنین اعلام کرده ۴۰۰ هزار معلم تا پایان سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند. بر اساس اخبار شنیده شده وزارت آموزش و پرورش قرار است معلمان بازنشسته را مجددا به مدارس بازگرداند.

در برخی مناطق تهران معلمان مازاد فقط در دفتر می‌نشینند

فریده اولادقباد، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن تایید خبر بازگشت معلمان بازنشسته به آموزش و پرورش به رویداد۲۴ می‌گوید: کم و کسری‌های معلمان در هر استان با استان دیگر متفاوت است. از طرفی یرخی از استان‌ها در بعضی رشته‌های تحصیلی مازاد نیرو هم دارند. بطور مثال در بعضی مناطق تهران ما حتی دبیر اضافه هم داریم که گاهی این افراد در دفتر می‌نشینند تا ساعت اداری به پایان برسد. در کل استان تهران هم با کمبود نیرو مواجه است و در این راستا وزارت آموزش و پرورش معلمانی که از استان‌های دیگر تقاضای انتقال به تهران را داشتند بررسی کرده و در حدی که امکان داشت پذیرش آن‌ها را انجام داد که این روند تا حدودی کمبود معلم در استان تهران را برطرف کرد.

معلمان بازنشسته به مدارس بازمی‌گردند

او افزود: ما نمایندگان کمیسیون آموزش همیشه دغدغه کمبود دبیر در مدارس را داشته و داریم و در زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شد هم به این موضوع به طور جدی پرداختیم. ما در برنامه ششم توسعه مصوب کردیم که وزارت آموزش و پرورش موظف است که کمبود نیرو‌های انسانی خودش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی رفع کند. پس حتماً لازم و ضروری است که ظرفیت پذیرش این دو دانشگاه افزایش پیدا کند. از طرفی برای رفع کمبود معلمان بنا شد که از معلمان حق‌التدریسی استفاده شود و از طرف دیگر طرحی مطرح شد که معلمان رسمی، ساعاتی را بیشتر به تدریس بپردازند که براساس آیین‌نامه آموزش و پرورش که می‌توانند ۸ ساعت تدریس کنند امکان افزایش آن تا ۱۵ ساعت هم داده شود. یعنی معلمان رسمی آموزش و پرورش بیشتر در خدمت سیستم باشند و از آن طرف، اضافه‌کاری بابت این زحمت‌کشید دریافت کنند. در کنار این راهکار‌ها موضوعی مطرح شد که بتوان از برخی بازنشستگان هم برای جبران کمبود معلم در برخی مدارس استفاده شود.

رییس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به اینکه استفاده از بازنشستگان در سیستم، منافاتی با قانون منع بکارگیری بازنشستگان ندارد، افزود:، چون آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد و باید تامین نیرو شود مشکلی ندارد که از بازنشستگان به عنوان افرادی که ساعتی تدریس می‌کنند استفاده کند. آمورزش و پرورش به دلیل آن که با کمبود نیرو مواجه می‌شود اعلام کرده که معلمانی که امسال بازنشسته می‌شوند می‌توانند تا پایان سال تحصیلی به کار خود ادامه دهند. باید توجه داشت که حقوق معلمان در ایران به نسبت بسیاری از شغل‌ها پایین است و در بیشتر مواقع خود معلمان ترجیح می‌دهند بازنشسته شوند تا اینکه با این حجم سنگین کار روبرو شوند و این ادامه همکاری درخواستی از سوی وزارتخانه است نه تلاش خود معلمان عزیز آموزش و پرورش.

معلمان حق التدریس استخدام می‌شوند

محمد قمی، نماینده پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص اینکه آیا آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید با کمبود نیرو مواجه است به رویداد۲۴، گفت: در اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است تردیدی نیست و برای جبران این کمبودها، ورزات آموزش و پرورش تمهیداتی را اندیشیده است. بطور مثال قرار است در آینده عده‌ای از معلمین حق‌التدریس به استخدام وزارتخانه درآیند و برخی بازنشستگان برای تدریسِ ساعتی مجدداً به کار دعوت شوند.

قمی تصریح کرد: خوشبخاته در این مدت، وزارت آموزش و پرورش تلاش خود را انجام داده تا در شروع سال جدید تحصیلی این کمبود‌ها به چشم نیاید. البته امکان دارد در برخی منطقه‌ها که مشکل کمبود معلم دارند کمی ظرفیت کلاس‌ها افزایش پیدا کند که اصل تحصیل دانش‌آموزان دچار مشکل نشود.

وی در پایان و در پاسخ به اینکه گفته می‌شود نیمی از معلمان کنونی تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند و برای اینکه سیستم آموزش و پرورش با بحران مواجه نشود چه باید کرد، گفت: در وهله اول نیاز است که ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان که متصدی تربیت نیرو برای آموزش و پرورش است بالا برود تا در آینده با بحران کمبود معلم دچار نشویم. البته باید توجه داشت که نباید همه کار بر روی دوش دانشگاه فرهنگیان باشد و حتماً باید توجه بیشتری به نیرو‌های حق‌التدریسی داشت و می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی این افراد را برای آینده کارآمدتر کرد که با خبر‌هایی که من دارم این روند در حال انجام است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 تاریخ انتشار 31شهریور 97، کدمطلب: 147008، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
مگه تازه قانون جدید نیومده بود ک بازنشسته ها باید برن کنار ؟ شامل معلما نمیشه ایا:/م.ق75
ناشناس
Romania
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
معلمان حق تدریس در واقع کار نمیکنند بلکه بیگاری میکشن ازشون انقد که مزایا پایینه

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین