پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا در کشور ممنوع است، گفت: کشت این محصول غیرقانونی است.

شعارسال: هشتم خردادماه امسال، حسین آخانی، گیاه‌شناس در مطلبی ، اعلام کرد: اخیرا افرادی تکثیر گیاه چینی پالونیا را در شمال شروع کرده‌اند. حتی عده‌ای از آنها پیشنهاد کرده‌اند برای مبارزه با سفیدبالک در تهران پالونیا بکارند. این درحالی است که براساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پالونیا مهاجم است.

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد:هر کسی در هر لباسی چنین گیاهی را برای کشت در شمال یا هر جای دیگر کشور توصیه می‌کند در حالت خوش‌بینانه ناآگاه است. اینگونه پیشنهادها درست مانند کاشت کهور آمریکایی در خوزستان، خطرناک است و به وضعیت ناگوار طبیعت دامن می‌زند. آیا از ورود آزولا به ایران درس نگرفتید؟ آیا از ورود کهور آمریکایی به ایران درس نگرفتید؟

انتشار دیدگاه‌های آخانی ، با انتقاد جدی طرفداران کشت گونه مهاجم پالونیا مواجه شد ؛ اکنون پس از 3 ‌ماه، احمد چراغیان، مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با تأکید بر ممنوعیت کشت پالونیا در ایران  گفت: از نظر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کاشت این درخت بدون مطالعه و بررسی‌های دقیق به صلاح نیست. وی افزود: ما جلسات متعددی را در این زمینه با استادان دانشگاه و محققان، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان محیط‌زیست و... برگزار کردیم و پس از بررسی‌های فراوان، با واردات و کاشت این گونه موافقت نشد.

مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه استادان دانشگاه گلستان روی دو گونه پالونیا فورتون و پالونیا تومنتوسا تحقیقات و مطالعاتی را انجام داده‌اند، گفت: نظر آنها این است که می‌توان این دو گونه را در مناطق شمالی کشت کرد. اما سازمان جنگل‌ها و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به‌دلیل مهاجم بودن این گونه و عدم‌مطالعات کافی این مسئله را رد کرده‌اند.

وی گفت: این دو گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال قبل به‌صورت محدود وارد شده بودند و از آن زمان تا‌کنون در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) برای کارهای تحقیقاتی و آموزش دانشجویان استفاده می‌شود.

به گفته چراغیان گونه پالونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آنها را از بین می‌برد. وی با تأکید بر اینکه واردات بذر، قلمه و نهال پالونیا به کشور ممنوع است، افزود:در زمینه کاشت این گونه نیز همانطور که اشاره شد میان سازمان جنگل‌ها و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با دانشگاه گلستان اختلاف وجود دارد و این دو سازمان با دانشگاه گلستان در این زمینه مخالفت کرده‌اند. این مقام مسئول دولتی درباره اینکه هم‌اکنون شاهد کشت این نوع درخت در کشور هستیم، گفت: ما هیچ مجوزی برای واردات پالونیا صادر نکرده‌ایم و کشت آن غیر قانونی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 4شهریور1397 ، کدخبر: 31926: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
3
تا اونجایی که من میدونم نوع اصلاح نژاد شده وارداتی آن که هم رشد سریع و هم عقیم است در ایران کشت می شود. آیا شما اطلاعاتی در این زمینه ندارید که از مهاجم بودن این گیاه بحث میکنید؟ اگر غیرقانونی است پس چرا کشت می شود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین