پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۵۸۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
با آغاز سال تحصیلی جدید، موضوع کیفیت تعلیم در مدارس و وضعیت تجهیزات آموزشی مدنظر والدین دانش آموزان قرار می گیرد و این انتظار وجود دارد که نظام آموزشی به این مسائل توجه جدی داشته باشد.در حال حاضر کیفیت یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی بوده و ارتقای آن از مهمترین تکالیف آموزش و پرورش است. کیفیت آموزش چندین حوزه از جمله فرآیند تعلیم دانش آموزان و امکانات و تجهیزات آموزشی را در بر می گیرد.

شعار سال: هر ساله از نیمه شهریورماه به بعد، تکاپو و هیاهو برای رفتن به مدرسه آغاز می شود و پس از آغاز بازگشایی مدارس، دغدغه و نگرانی نسبت به شرایط فضای تدریس، امکانات و کیفیت آموزش به فرزندان، والدین را درگیر خود می کند.

از سوی دیگر مدیران و مسئولان آموزش و پرورش طی بازه زمانی سه ماهه قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، بایستی امور مختلفی را مورد توجه قرار دهند از جمله ایمن سازی مدارس، بهسازی و نوسازی، تامین نیروی انسانی لازم، توزیع کتب درسی و... که در این میان یکی از مهمترین اقدامات بایستی برنامه ریزی برای افزایش کیفیت کار تدریس و مهیاسازی امکانات لازم به منظور ارتقای سطح آموزش باشد.

در حال حاضر کیفیت یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی بوده و ارتقای آن از مهمترین تکالیف آموزش و پرورش است. کیفیت آموزش چندین حوزه از جمله فرآیند تعلیم دانش آموزان و امکانات و تجهیزات آموزشی را در بر می گیرد.

این عوامل از درون مجموعه نظام آموزش و پرورش موجب ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی می شوند و نظام آموزشی می تواند با مدیریت کارآمد و موثر و برنامه ریزی اصولی، نقشی مهمی در این زمینه داشته باشد.

ایجاد شرایط مطلوب برای تعلیم مستلزم صرف اعتبار

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه امسال ۲۴۰ هزار دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی در استان مشغول به فراگیری دانش هستند، اظهار داشت: ارتقای شرایط در مدارس و افزایش کیفیت تعلیم و تدریس یکی از دغدغه های آموزش و پرورش است.

شهریار فولادوند افزود: تلاش لازم صورت گرفته تا کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان با استفاده از ظرفیت چهار هزار نفر پرسنل حق التدریس جبران شود و از سوی دیگر این نیروها با فراگیری آموزش های مورد نظر، از آمادگی و مهارت لازم برای تدریس برخوردار باشند.

تلاش کرده ایم تا کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان با استفاده از ظرفیت چهار هزار نفر پرسنل حق التدریس جبران شود و از سوی دیگر این نیروها با فراگیری آموزش های مورد نظر، از آمادگی و مهارت لازم برای تدریس برخوردار باشندمدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: در همین راستا اقدامات لازم به منظور آماده سازی و تجهیز مدارس و همچنین ارتقای سطح دانش نیروهای انسانی در تابستان صورت گرفته تا بتوانیم خدمات آموزشی مناسب تری را به دانش آموزان در تمامی مقاطع ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در استان بیش از ۱۴ هزار نفر پرسنل موظف و حدود چهار هزار نفر نیروی حق التدریس در دو هزار کلاس درس خدمات آموزشی و پرورشی را به دانش آموزان ارائه می دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اجرای پروژه مهر اضافه کرد: از ابتدای تعطیلی مدارس و آغاز تابستان، مجموعه ای از همکاران در اجرای پروژه مهر در قالب چندین کمیته فعالیت خود را شروع کردند تا موارد مهم و اصلی از جمله تامین تجهیزات لازم برای مدارس و آماده سازی نیروی انسانی را پیگیری کنند.

فولادوند خاطر نشان کرد: یکی از مسائل اصلی و مهم ایجاد شرایط مناسب و مطلوب برای تعلیم دانش آموزان در مدارس است، در این زمینه برنامه ای مبنی بر هوشمند سازی ۱۰ درصدی مدارس به صورت سالانه وجود داشت که طی دو سال با در نظر گرفتن اعتبارات انجام شد، البته این اقدام در بخش دولتی کمتر از ۲۰ درصد بود و با کمک خیران و اولیای دانش آموزان صورت گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: هوشمند سازی مدارس هزینه های بسیار زیادی را به ما تحمیل می کند، اما اگر بدانیم این مدارس استفاده حداکثری دارد قطعا در این مسیر حرکت خواهیم کرد، در غیر این صورت هزینه کرد در این بخش جزو اولویت ها نیست.

برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان در حال انجام است

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات آموزشی با کیفیت مناسب، از ابتدای تابستان امسال ۱۲۷ عنوان دوره آموزش ضمن خدمت ویژه کتب نو و جدید مقطع متوسطه در استان مرکزی برگزار شده است.

به منظور ارائه خدمات آموزشی با کیفیت مناسب، از ابتدای تابستان امسال ۱۲۷ دوره آموزش ضمن خدمت ویژه کتب جدید مقطع متوسطه در استان مرکزی برگزار شده استاحمد حسینی بیان کرد: این دوره های آموزشی که به منظور توجیه دبیران استان برگزار شد، شامل ۳۳ دوره کلی، ۲۵ دوره دانش افزایی متمرکز کشوری و ۶۹ دوره آموزشی الکترونیکی ویژه کتب جدید بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده به منظور ارتقای سطح مهارت های حرفه ای دبیران پایه دوازدهم در تدریس کتب جدید، ۵۸ دوره آموزشی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به صورت حضوری و ۶۹ عنوان دوره به صورت غیر حضوری برگزار شده است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد: مدرسان هنرستان های فنی و حرفه ای نیز به منظور بهبود فرآیند یاددهی علاوه بر شرکت در آموزش های ضمن خدمت کتب جدید، می توانند از کتب راهنمای معلم که توسط دفتر تالیف کتب درسی شاخه فنی و حرفه ای تهیه شده استفاده کنند.

به نظر می رسد در راستای ارتقای سطح آموزش در مدارس، مجموعه ای از مباحث از جمله مهارت های آموزگاران و به روز بودن دانش و روش تدریس و همچنین برخورداری از امکانات مطلوب و تجهیزات به منظور تعلیم موثرتر و ماندگارتر نقش مهم ایفا می کنند و چنانچه زمینه تحقق موارد مذکور فراهم شود، می توان انتظار داشت که سطح تعلیم و آموزش در مدارس ارتقا یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 4 مهر 97، کدمطلب: 4412752، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین