پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۵۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای خدمت، وعده داد که کمتر مصاحبه و بیشتر عمل کند. در این مدت تا چه حد، این وعده رئیس کل رنگ عمل گرفته است؟

شعارسال: نخستین باری که عبدالناصر همتی در صداوسیما به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی، حضور یافت، علاوه بر وعده‌هایی که در عرصه پولی و ارزی داد، یک وعده رسانه‌ای نیز داد. همتی ۱۴ مرداد با حضور در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تاکید کرد: «رئیس بانک مرکزی نباید حرف بزند، بیشتر باید بیانیه بدهد. جایی که لازم باشد به مردم توضیح می‌دهیم.»

او همچنین در اولین پست اینستاگرامی خود در دوران ریاست با اشاره به اینکه مسوولان بانک مرکزی در تمام کشورها بیشتر عمل می‌کنند و به ندرت سخن می‌گویند، نوشت: «ولی با توجه به شرایط خاص کشورمان، حتما در حد ضرورت مصاحبه و توضیحات لازم را ارائه خواهم داد.» حدود ۵۰ روز از بیان وعده‌های همتی گذشته است، در این مدت رئیس کل بانک مرکزی با انتشار ۵ پست اینستاگرامی، به بیان نظرات و بعضا ارائه گزارش‌هایی از وضعیت بازار ارز پرداخت. اما وعده‌ رئیس کل مبنی بر دادن بیانیه به جای انجام مصاحبه، باید در سایت رسمی بانک مرکزی نمود پیدا می‌کرد؛ یعنی به جای اینکه رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود و به‌عنوان یک شخص حقیقی، به ارائه گزارش بپردازد، در دنیا رسم بر این است که بیانیه‌های رسمی در سایت رسمی بانک مرکزی برای اطلاع عموم در دسترس قرار می‌گیرد. اخیرا هم مصاحبه‌هایی که توسط رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست‌های مجلس برگزار شده، روابط عمومی بانک مرکزی را وادار به تکذیب نقل‌قول‌های غیررسمی کرده است؛ چرا که کانال‌های تلگرامی با سوءبرداشت و سوءاستفاده از سخنان رئیس کل، سیگنال‌های اشتباهی را به بازار صادر می‌کنند.

دوشنبه عصر نیز همتی در حاشیه جلسه با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه ملت انجام داد و به نقل از او آمد که در جلسه شورای اقتصادی قوای سه‌گانه مصوب شد که از صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای کنترل بازار اختصاص یابد. البته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این خبر را تکذیب کرد و گفت: چنین تصمیمی در شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه گرفته نشده است. این اظهارات، موجب شد تا دو روایت از تزریق ارزی از صندوق توسعه ملی به وجود‌ آید.

این‌طور به نظر می‌آید که گذر زمان، رئیس کل را از وعده‌ای که داده، دور کرده است. در این شرایط، شاید بازگشت رئیس کل بانک مرکزی به وعده اولیه، بهتر از اظهار‌نظر باشد. انتظار بر این است که اعلام مواضع رئیس کل در قالب بیانیه و گزارش نیز نه در صفحه شخصی مجازی، بلکه در سایت رسمی بانک مرکزی کشور انجام شود تا هیچ ابهامی در این خصوص وجود نداشته باشد. همچنین انجام مصاحبه در حاشیه نشست‌ها و مراسم‌ها، نیز به نوعی بازگشت به رویه گذشتگان است که همان‌طور که همتی گفته، در دنیا مرسوم نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 4مهر1397 ، کدخبر: 3444534: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین