پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال تا 23 شهریور حدود 22.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که تاکنون چهار میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است.
شعارسال: عبدالناصر همتی پس از حضور در نشست امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دولت تاکنون 13 میلیارد تومان ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی و ضروری تخصیص داده است.

رییس کل بانک مرکزی درباره حضورش در نشست کمیسیون برنامه و بودجه توضیح داد: مهمترین بحث در این نشست موضوع تأمین ارز مورد نیاز کارخانه‌ها برای مواد اولیه و تجهیزات آنها بود؛ در این جلسه توضیحاتی درباره بازار ثانویه و سامانه نیما به اعضای این کمیسیون ارایه شد.

همتی گفت: صادرات غیرنفتی منبع عمده تامین کننده بازار ثانویه و سامانه نیماست؛ تا 23 شهریور حدود 22.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که ارز حاصل از آن باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

وی افزود: روش‌هایی برای بازگشت به اقتصاد پیش‌بینی شده است که بر اساس آن، صادرکنندگان یا باید واردات رسمی انجام دهند و یا ارز را از طریق سامانه نیما به چرخه بیاورند و از طریق شبکه نیما و یا هر روشی که بانک مرکزی تعیین می‌کند ارز را در خدمت اقتصاد قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تاکنون فقط چهار میلیارد دلار ارز صادرکنندگان به سامانه نیما تزریق شده است.

وی اظهار داشت: در حدود یک و نیم ماه گذشته 3.8 میلیارد دلار ارز صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که بیش از 80 درصد آن توسط شرکت‌های پتروشیمی تزریق بوده و انتظار این است که بقیه صادرکنندگان نیز به شرایط خاص اقتصاد کشور و نیاز به بازگشت ارز صادرکنندگان توجه کنند.

همتی گفت: بخشنامه‌ای برای اخذ تعهد از صادرکنندگان ابلاغ شده و همه تلاش دولت این است که با وجود فشاری که دولت آمریکا برای محدود کردن منابع درآمدی کشور اعمال می کند، راه‌های مختلفی از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی پیگیری شود تا تاثیری در درآمدهای ارزی ایجاد نشود.

** ذخایر ارزی کشور افزایش یافت

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه حجم ذخایر ارزی کشور را خوب توصیف کرد که همچنین تقویت می شود.

همتی گفت: در 2 ماه گذشته تقویت ذخایر ارزی کشور افزایش یافته و سعی شده از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها منابع مورد لزوم مردم که بیشتر نیازهای واقعی آنها بوده تامین شود و با کمک مجلس و دو کمیسیون اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بتوان برنامه‌های اصلاحی را در زمینه ارزی پیش برد.

وی ادامه داد: در کنار سیاست‌های ارزی و حل مسائل ارزی کشور، کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها تأمین می‌شود و بانک مرکزی درصدد اجرای برخی سیاست‌های پولی است تا بتواند بازار پول را ساماندهی کند.

همتی، بازار ثانویه را برای کشور بسیار مهم دانست و گفت: بخش تجاری کشور در قالب این بازار تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد که بازار ثانویه باید تقویت شود؛ البته گزارش‌هایی درباره حواشی این بازار به بانک مرکزی ارائه شده که در حال بررسی و پیگیری هستیم.

** تصمیم های جدید ارزی در راه است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر در همین هفته تصمیم های جدید ارزی درباره بازار ثانویه در دولت نهایی شود، درباره آن اطلاع رسانی می‌شود تا این بازار با شفافیت بیشتری کار خود را ادامه دهد.

همتی افزود: دولت برای کنترل بازار تأمین کالاهای اساسی و ضروری ارز 4200 تومانی اختصاص داد که رقم آن تاکنون 13 میلیارد تومان بوده است.

همتی ادامه داد: حتی به تازگی در جلسه شورای اقتصادی قوای سه‌گانه مصوب شد که از صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای کنترل بازار اختصاص یابد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: دولت مصمم است که نرخ کالاهای اساسی، ضروری و دارو برای مردم افزایش نیابد و در خصوص بقیه کالاها اگر براساس خریدهای اولیه انجام شده نرخ‌های در بازار نیز باید طبق همین خریدها باشد.

وی افزود: البته کالاهای اساسی و ضروری مردم به اندازه کافی وارد شده و ذخایر کافی برای بیش از یک سال در کشور وجود دارد؛ مشکلی در بازار این کالاها وجود ندارد با این حال مردم به تدریج نیاز خود را خریداری کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 2 مهر 1397 ، کدخبر: 83042739 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین