پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۷
در سخنراني نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل در سازمان ملل از تورقوزآباد كوچه ماهر نام برده شد. جايي كه به گمان جاسوسان رژيم صهيونيستي تأسيسات هسته‌اي و برخي اسناد و آرشيوهاي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در آنجا نگهداري مي‌شد. البته آن‌طوركه او مي‌گويد پس از اينكه سري قبل در يك عمليات موفق جاسوسي توانستند يك اتاق اسناد را از تهران خارج كنند، اكنون آنجا خالي است اما بازرسان سازمان ملل بايد به آنجا بروند و از اثرات باقي‌مانده اتمي نمونه‌برداري كنند.

شعار سال: در سخنراني نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل در سازمان ملل از تورقوزآباد كوچه ماهر نام برده شد.

جايي كه به گمان جاسوسان رژيم صهيونيستي تأسيسات هسته‌اي و برخي اسناد و آرشيوهاي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در آنجا نگهداري مي‌شد. البته آن‌طوركه او مي‌گويد پس از اينكه سري قبل در يك عمليات موفق جاسوسي توانستند يك اتاق اسناد را از تهران خارج كنند، اكنون آنجا خالي است اما بازرسان سازمان ملل بايد به آنجا بروند و از اثرات باقي‌مانده اتمي نمونه‌برداري كنند.

فقط لحظاتي بعد از بيان اين جملات گذشته بود كه كاربران و مردم و مسئولان با خنده و شوخي واكنش نشان دادند. اين واكنش‌ها را می‌توان در چند دسته تقسيم کرد:

1- آناني كه مطابق معمول اين يك سال گذشته هر چيزي را كه از طرف ترامپ و نتانياهو باشد، به‌طور كامل مي‌پذيرند و آن را درست ارزيابي مي‌كنند.

2- تحليلگران كه سخنان او را نادرست ارزيابي كردند و با تأكيد بر اينكه اگر اين نكته‌ها درست بود، حتما سازمان‌هاي جاسوسي كشورهاي دوست اسرائيل كه مخالف برجام هستند، از آن استقبال مي‌كردند.

3- عده‌اي هم معتقد بودند جاسوساني اين اطلاعات را براي مسخره‌كردن نتانياهو يا گرفتن پول در اختيارش قرار داده‌‌اند؛ اما به‌هرحال توانستند موفق شوند تا او را گمراه كنند.

4- غير از اين افراد، عده‌اي ديگر هم بودند؛ مردمي كه حتي باورشان نمي‌شد جايي به نام «تورقوزآباد» وجود داشته باشد. البته برخي از مسئولان و افراد شناخته‌شده نيز جزء اين افراد بودند كه از كنار آنها مي‌گذريم. در شبكه‌هاي اجتماعي بسياري از افراد بودند كه از ديگري مي‌پرسيدند واقعا دارقوزآباد است، دورقوزآباد است يا تورقوزآباد؟ از نظر بسياري تورقوزآباد جايي است مانند ناكجاآباد؛ جايي دور و غيرقابل‌دسترس و بدون امكانات كه به‌عنوان يك اصطلاح استفاده مي‌شود.

بعضی‌ها ابتدا شروع كردند به مسخره‌كردن اين نام و اندكي بعد وقتي با كمك ويكي‌پديا، گوگل‌مپ و جست‌وجوي اينترنتي گزارش‌هايي كه قبلا منتشر شده بود با واقعيت وجود اين مكان آشنا شدند. البته مردمي در همين شهر تهران هم بودند كه شايد بارها از كنار تابلوي اين روستاي كوچك كنار كهريزك و در جاده اسلامشهر عبور كرده بودند؛ اما بي‌تفاوت. عده‌اي از جوانان همان نيمه‌شب به سراغ مكاني كه نتانياهو عكس آن را نشان داده، رفته‌‌اند و فيلم گرفته‌‌اند و درخواست كرده‌‌اند مردم براي ديدن اين مكان هجوم نياورند.

ويدئوی خنده‌هاي ظريف و عراقچي وقتي خبرنگار صدا‌وسیما به سراغشان مي‌رود و درباره اين مكان از آنها مي‌پرسد نيز مورد توجه قرار گرفته است. هنوز هم در شبكه‌هاي اجتماعي با اين مكان شوخي مي‌شود. عده‌اي هم به شوخي گفته‌‌اند قیمت زمين آنجا بالاتر خواهد رفت چون مشهور شده است، عده‌اي ديگر پيشنهاد داده‌‌اند كه بروند و آنجا رستوران درست كنند.

اما در همه اين شوخي‌ها، در همه اين برخوردها نوعي از تحقير وجود دارد. نوعي از برتري به كساني كه در اين مكان زندگي مي‌كنند. انگار تورقوزآباد در حد همان اصطلاح باقي ماند؛ اما حالا يك اصطلاح جهاني. درحالي‌كه كافي است كمي بيشتر درباره آنجا مطالعه مي‌كردند؛ حتي گذرا. مثلا گزارشي كه قبل‌تر در روزنامه شهروند دوره قديم درباره اين مكان نوشته شده است كه به‌طور دقيق فضاي اين روستا را ترسيم كرده است.

كاش اين نام‌بردن از تورقوزآباد فارغ از مسائل سياسي نكته‌هايي را به مسئولان و مردم يادآوري كند.

اينكه چنين مكان‌هايي در تهران و در ايران وجود دارد و بايد حتما آنها را دريافت و به آنها بيشتر و سريع‌تر رسيدگي كرد.

مردم نيز شايد بايد به خود يادآوري كنند قبل از هرگونه تمسخري، اندكي جست‌وجو كنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق تاریخ انتشار 7 مهر 97، کدمطلب: 196503، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین