پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱
چگونه و با مصرف کدام مواد غذایی چشم های سالمی داشته باشیم؟

شعارسال: می توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی به سلامت چشم کمک کرد و جلوی ضعیف شدن آنها در ژنراسیون ماکولای چشم، خشکی چشم و آب مروارید را گرفت.

سختی های چشم ضعیف داشتن و عینک زدن را فقط کسانی درک می کنند که خودشان عینکی هستند. هرچند مشکلات چشمی و دیگر بیماری های مربوط به بینایی دلایل زیادی از جمله عوامل ژنتیکی دارند اما با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی می توان به سلامت چشم کمک کرد.

****مواد مغذی مورد نیاز چشم

**بتاکاروتن

شنیده اید که هویج برای تقویت قوه بینایی مفید است ،هویج سرشار از بتاکاروتن است که برای سلامتی چشم ها لازم و ضروری است.

بتاکاروتن جزو آنتی اکسیدان های کاروتنوئید است که در میوه ها و سبزیجات به وفور وجود دارد. بدن ما بتاکاروتن را به ویتامینA تبدیل می کند. این ترکیبات مغذی علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری، خطر پیشرفت دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را کاهش می دهند. باید بدانید که وجود میزان زیاد این ترکیبات آنتی اکسیدانی در خون خطر ابتلا به بیماری های مزمن را نیز کاهش می دهند.

مواد مغذی برای چشم

این ویتامین از چشم ها در برابر بیماری هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری محافظت می کند. این بیماری یک بیماری چشمی است که در آن ماکولا، بخش کوچکی از شبکیه چشم آسیب می بیند که متاسفانه با مرور زمان و پیری می تواند منجر به کوری شود.منابع غذایی ویتامین E:بادام، روغن های گیاهی، دانه ها و غیره جزو منابع خوب ویتامین E هستند.

**زینک

زینک(روی) برای تقویت بدن به خصوص برای سلامت چشم ها بسیار مفید و موثر است. این ماده معدنی از چشم در برابر اثرات منفی اشعه های ماورای بنفش خورشید و پیری محافظت می کند.

زینک در تمام سلول های بدن وجود دارد به خصوص در غدد فوق کلیوی، پوست، برخی از قسمت های مغز، پانکراس و غشاهای چشم. باید بدانید که نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد مصرف زیاد زینک یا مکمل آن به طور چشمگیری از بروز بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می کند. محققان به زنان توصیه می کنند که روزانه 8 میلی گرم زینک دریافت کنند.

**امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 سه نوع هستند:اسید آلفا لینولئیک (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA). روغن ماهی حاوی EPA و DHD هستند در حالی اسید آلفا لینولئیک یا همان ALA در آجیل ها، دانه کتان و برخی از روغن های گیاهی مانند روغن آفتاب گردان وجود دارد. مصرف ماهی زیاد باعث می شود خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری از سرتان رفع شود.

توصیه می شود که هر هفته حداقل دو مرتبه ماهی های چرب میل کنید و از مصرف روغن های گیاهی غافل نشوید. روغن ماهی خطر و شدت بیماری های قلبی عروقی، میزان کلسترول خون، آرتریت و خطر زوال عقل را نیز کاهش می دهد.

**لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین جزو کاروتنوئیدها محسوب می شوند. این دو کاروتنوئید به عنوان رنگدانه های موجود در شبکیه چشم شناخته شده اند. نتایج بررسی محققان آمریکایی نشان می دهد که این دو رنگدانه خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم را کاهش داده و آسیب اشعه های ماورای بنفش خورشید را کاهش می دهند. باید بدانید که لوتئین نیز مانند ویتامین A دید شبانه را تقویت می کند.

**ویتامین C را دریابید

ویتامین C جلوی آسیب های رادیکال های آزاد را می گیرد و از سلول ها محافظت می کند. برای همین هم می تواند از بروز مشکلات چشمی پیشگیری کند.

جلوگیری از خشکی چشم

این ویتامین به میزان زیاد در خود عدسی چشم وجود دارد و از فشار داخلی چشم افرادی که از بیماری کوری تدریجی رنج می برند می کاهد.منابع غذایی ویتامین C:مرکبات، هندوانه، خربزه، میوه های ریز، توت ها، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کیوی و سیب زمینی جزو منابع غذایی ویتامین C محسوب می شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نمناک، تاریخ انتشار: 10مهر1397 ، کدخبر: 32748: www.namnak.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین