پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
عملیات اجرایی سد خاییز تنگستان که خرداد ماه امسال آغاز شده بود سه هفته‌ای است که تعطیل و متوقف شده و کارگران این سد بیکار شده و پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

شعارسال: عملیات اجرایی سد خاییز تنگستان که خرداد ماه امسال آغاز شده بود سه هفته‌ای است که تعطیل و متوقف شده و کارگران این سد بیکار شده و پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

سد خائیز در شهرستان تنگستان سد خاکی با حجم ۱۶ میلیون مترمکعب برای تامین بخشی از حقابه نخیلات منطقه و بهبود وضعیت کشاورزی در شهرستان تنگستان با ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

سد مخزنی خاییز بر روی سرشاخه موسوم به رودخانه شیرین (رودخانه اهرم) و در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم، در شهرستان تنگستان ساخته خواهد شد.

اهداف اصلی این طرح، تامین بخشی از حقابه های شبکه آبیاری اهرم و تامین حقابه های زیست محیطی است. شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر ۱۳۵ سال، حدود هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان ها را در می گیرد که تنها محل امرار معاش ساکنین منطقه بوده و سد انحرافی و کانال های آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد شده نیز بیش از ۲۰ سال قبل توسط وزرات نیرو ساخته شده است.

این سد از نوعی خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن ۳۶ متر و طول تاج ۶۱۰ متر است. حجم مخزن سد خاییز ۱۶میلیون مترمکعب است.

توقف عملیات سد خاییز تنگستان

پروژه سد خاییز تنگستان که از مصوبات استانی دولت در سال۹۳ است و بر روی رودخانه شیرین در حال ساخت بود که به دلیل کمبود اعتبار متوقف و تعطیل شد تا آرزوی ۵۰ ساله مردم و کشاورزان تنگستان رنگ ببازد.

از ابتدای سال ۹۶ تنها ۴۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای این سد مصوب شد و پیمانکار معتقد است بیشتر از این رقم و از هزینه خود کار کرده است و با بودجه قطره چکانی این سد همانند سد باهوش فرجام خوبی نخواهد داشت.

مسئولان محلی و استانی باید تلاش کنند از تمام ظرفیت‌ها ردیف‌های بودجه برای تکمیل این پروژه شاخص استفاده لازم ببرند تا در زمان پیش بینی شده به بهره برداری برسد.

به گفته پیمانکار، اگر سالانه ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه به این پروژه تخصیص یابد نهایتا پنج ساله تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و این امر مستلزم همت و تلاش مسولان محلی واستانی و مجموعه وزارت نیرو است.

آنچه که به نظر می‌رسد با توجه به روند تخصیص بودجه کشور ادامه کار سد خاییز تنگستان با چالش‌ها و موانع اعتباری زیادی روبرو است و برای حل موضوع مسولان استان و شهرستان باید به فکر تدبیر و راه حل اساسی برای جلوگیری از تعطیلی مکرر سد خاییز باشند.

اجرای سد خائیز با اعتبار ۶۷۰ میلیارد ریال

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: مهار سیلاب‌های فصلی و ذخیره سازی آب‌های جاری برای تامین آب اراضی کشاورزی، باغ‌ها و نخیلات منطقه خائیز و اهرم از اهداف اجرای سد خاییز تنگستان است.

علی محمدی با بیان اینکه ساخت سد خائیز تنگستان نقش مهمی در شکوفایی و رونق این منطقه دارد تاکید کرد: با توجه به تکرار خشکسالی‌ها در منطقه و خشک شدن چشمه‌های دائمی، ساخت سد خائیز نقش مهمی در رونق منطقه تنگستان دارد.

وی، مشخصات فنی سد خاییز تنگستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: این سدخاکی با هسته رسی شامل ۷۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی و ۵۰۰ هزارمترمکعب خاکبرداری است.

محمدی با اشاره به ظرفیت سد خاییز تنگستان خاطر نشان کرد: سد خاییز تنگستان با طراحی حجم مخزن در تراز نرمال ۱۵.۶۶ متر مکعب، ارتفاع سد ۳۶ متر، عرض تاج ۱۰ متر و طول آن ۶۱۰ متر طراحی شده است.

وی به اعتبارات اجرای سد خاییز تنگستان پرداخت و گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه سدخائیز اهرم شامل احداث جاده دسترسی، بدنه سد و سیستم انحراف آن، افزون بر۶۷۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

لزوم تامین اعتبارات سد

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر تسریع اجرای سد خاییز تنگستان بیان کرد: تمامی تلاش خود را برای تامین اعتبار به‌موقع پروژه طبق برنامه زمانبندی بکار گرفته می‌شود.

سیدکمال‌الدین شهریاری از مسئولان استانی و ملی خواست اعتبارات ویژه‌ای به بخش تامین آب مردم معطوف و تسریع در اجرای این پروژه را در اولویت‌های برنامه‌ریزی قرار دهند.

واگذاری سد به قرارگاه خاتم‌الانبیا

عضو شورای اسلامی اهرم گفت: در حالی که پروژه‌ها و طرح‌های مهم کشور یکی پس از دیگری به علت کمبود اعتبار تعطیل می‌شوند ساخت پروژه‌ای که مشکل چندین منطقه را حل خواهد کرد نباید به بهانه نبود اعتبار و کمبود نقدینگی درجا بزند چرا که مردم به وعده‌های دولت‌مردان دل‌خوش کرده‌اند آرزوی تحقق وعده ها را در سر می‌پرورانند.

محسن قاسمی‌زاده اضافه کرد: برای شتاب در تسریع پروژه سد مخزنی خاییز چندین پیشنهاد می‌شود برای جبران و کمبود بودجه این سد باید از اعتبارات متمرکز وزارت نیرو، آب و خاک صندوق توسعه ملی و اعتبارات مرزی سهم شهرستان نهایت بهره را برد

وی خواستار دعوت از رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودحه مجلس به تنگستان شد و ادامه داد: تغییر پیمانکار سد و واگذاری آن به قرارگاه خاتم الانبیا می‌تواند نقش مهمی در تکمیل پروژه داشته باشد.

شهرستان تنگستان با۸۰۰ هزار اصله نخل مقام دوم تولید خرمای استان بوشهر را دارد و خرمای کبکاب آن ثبت جهانی شده و دارای دو سد در حال مطالعه واجرای باهوش و خاییز است که روند کند ساخت این طرح‌ها همواره موجب نارضایتی مردم و کشاورزان تنگستان بوده است.

برای احداث و تکمیل سد خاییز ۷۰۰ میلیارد ریال بودجه استانی و ملی و برای احداث سد باهوش نیز دو هزار میلیارد ریال بودجه ملی نیاز است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ،تاریخ انتشار 13مهر 97، کدمطلب: 4421074، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین