پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
وجود تعداد بالای پروژه‌های نیمه تمام در استان بوشهر بیانگر تعریف پروژه‌های غیرضروری و بعضا تحمیلی در استان و نبود مدیریت مناسب در تکمیل این طرح‌ها است.فعالیت اقتصادی مناطق محروم کشور به ویژه استان محرومی چون بوشهر با تکیه بر طرح‌های کلان بهبود می‌یابد و باید از طرح‌های غیرضرور پرهیز شود چرا که این طرح‌ها علاوه بر هرینه بر بودن هیج سود و منفعتی برای شهرها و مناطق کم برخوردار نخواهد داشت.

شعار سال: پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور سال‌هاست به یک معضل تبدیل شده است و عدم رعایت اولویت‌بندی در پروژه‌ها و مسایل سیاسی و اداری باعث شده بر تعداد پروژه‌های نیمه تمام در کشور اضافه شود.

از سوی دیگر اجرای برخی پروژه‌های غیرضرور جدید هیچ توجیه فنی و اقتصادی نداشته گاها به دلیل اهداف سیاسی و انتخاباتی بر مسئولان تحمیل شده و این موضوع علاوه بر خرد شدن بودجه های عمرانی، هدر رفت بیت‌المال را نیز در پی داشته است.

از سوی دیگر طرح‌های مهم و شاخص استان‌ها که دارای ردیف ملی نیز بوده به دلیل بی‌توجهی و عدم پیگیری جدی نیمه کاره رها و روی زمین می‌ماند.

فعالیت اقتصادی مناطق محروم کشور به ویژه استان محرومی چون بوشهر با تکیه بر طرح‌های کلان بهبود می‌یابد و باید از طرح‌های غیرضرور پرهیز شود چرا که این طرح‌ها علاوه بر هرینه بر بودن هیج سود و منفعتی برای شهرها و مناطق کم برخوردار نخواهد داشت.

در کشور حدود ۷۶ هزار پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی وجود دارد که برای تکمیل آنها به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، بودجه طرح‌هایی که هر ساله بخش زیادی از آن تخصیص پیدا نمی‌کنند و به مرحله بهره‌برداری نیز نمی‌رسند.

لزوم تسریع در تکمیل پروژه‌ها

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه از سال‌های قبل تعداد زیادی پروژه نیمه تمام در استان بوشهر باقی مانده است که باید برای تکمیل آنها اقدام شود.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری تصریح کرد: انتظار داریم که به منظور تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه تمام موجود در استان بوشهر هر چه سریع‌تر اعتبارات مورد نیاز تامین و اختصاص یابد.

وی از تلاش همه مسئولان برای توسع زیرساخت‌ها در سطح استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام یک اولویت مهم است و باید با تکمیل این طرح‌ها زمینه توسعه هرچه بیشتر استان فراهم شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد و توسعه صنایع در سطح استان بوشهر متوازن نیست، بیان کرد: روزهای بسیار خوبی در آینده برای ارتقاء و توسعه استان در پیش خواهد بود.

وجود ۲۶۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان

استان بوشهر به عنون یکی از استان‌های اول در زمینه تعداد پروژه‌های نیمه تمام در کشور بوده به طوری که در این استان زمان اجرای تعدادی از پروژه‌ها به نیم قرن رسیده است.

استان بوشهر به رغم داشتن ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه اتمی با مشکلات متعدد بیکاری، آسیب های اجتماعی و عدم توسعه یافتگی وغیره دسته و پنجه نرم می‌کند.

طی سال‌های اخیر دولت‌ها برای شتاب و توسعه استان‌ها پروژه‌ها و طرح‌های مختلفی تصویب و اجرایی کرده‌اند که متاسفانه به دلیل عدم توجه در بحث اعتبارات و عدم مدیریت درست بسیاری از پروژه‌ها در استان سال‌ها از برنامه‌های پیش‌بینی شده عقب هستند که می‌توان به عنوان نمونه به پروژه راه آهن بوشهر - شیراز - عسلویه، آزاد راه بوشهر شیراز، بزرگراه اهرم - برازجان، چهار سد مخزنی نیمه تمام اشاره کرد.

در حال حاضر حدود دو هزار و ۶۳۰ پروژه نیمه تمام استانی و ملی در استان بوشهر وجود دارد که به گفته مسئولان برای تکمیل و بهره برداری از آنها به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه از منابع مختلف نیاز است.

بودجه‌ها تخصیص یابند

اینکه اول سال بودجه‌ای را پیش‌بینی و مصوب کنیم و آخر سال نتوانیم تامین کنیم، باعث می‌شود تا پروژه‌ها و هزینه‌های جاری دچار مشکل شوند. از سوی دیگر عدم تخصیص بودجه های عمرانی باعث تاخیر در اتمام طرح‌ها در موعد مقرر از یک سو می‌شود و رکود اقتصادی و نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان را افزایش خواهد داد.

عدم تخصیص بودجه های عمرانی باعث تاخیر در تکمیل طرح‌ها در موعد مقرر و نارضایتی مردم شده و بی‌اعتمادی به مسئولان را افزایش خواهد دادسال ۹۶ بودجه عمرانی استانی بوشهر افزون بر ۵۵۰ میلیارد تومان بود که تنها ۴۵ درصد از این بودجه تخصیص پیدا کرد و عدم تخصیص بودجه‌های مصوب هر ساله ادامه داشته و حتی دولت برای جبران کمبود بودجه نیز مثل متمم بودجه کاری نمی‌کند و سال‌ها طول می‌کشد تا پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد.

امسال نیر بودجه عمرانی استانی بوشهر از محل منابع و ردیف‌های مختلف افزون بر ۷۸۳ میلیارد تومان پیش بینی و مصوب شده که در حال حاضر با گذشت هفت ماه از سال از میزان تخصیص و جذب این اعتبارات اطلاعی نیست و از سوی مسئولان سازمان برنامه وبودجه خبر رسانی نشده است.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت است

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش می‌شود که پروژه‌های عمرانی که آغاز می‌شوند در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل و به بهره‌برداری برسند تا مردم شیرینی پروژه‌ها را احساس کنند.

مهرداد ستوده تاخیر در اجرای پروژه‌ها و نیمه‌تمام ماندن آنها را توجیه‌ناپذیر دانست و اضافه کرد: پروژه های عمرانی در سطح استان در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد و البته کیفیت نباید فدای سرعت اجرا شود و باید به کیفیت نیز توجه خاصی شود.

وی با بیان اینکه تلاش‌های بسیار زیادی به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سطح استان صورت گرفته است خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان بوشهر را به صورت ویژه در دستور کار داریم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از تدوین سند عمرانی استان بوشهر خبر داد و گفت: سند عمرانی استان را در سال ۹۷ تدوین کردیم و بر اساس این سند، برنامه‌ها و پروژه‌ها را جلو می‌بریم و امیدوارم به اهداف این سند دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر، از تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به عنوان اولویت اصلی در استان نام برد و بیان کرد: اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها تخصیص می‌یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 7 آبان 97، کدمطلب: 4444742، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین