پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۰۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
ساخت راه آهن بوشهر ۱۵ سال است که به تصویب رسیده، اما مسائل مختلف از جمله تامین اعتبار، باعث شده که به ثمر نشستن این طرح همچنان در حد آرزو باقی بماند.

شعار سال:طرح راه آهن بوشهر از سال ۸۴ که در سفر استانی دولت وقت مصوب شد بر سر زبان‌ها افتاد. طرحی که مردم این استان از مدت‌ها قبل آن، وجودش را ضروری می‌دانستند.

وجود بندر‌های تجاری، مناطق ویژه اقتصادی به ویژه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی ضرورت وجود راه آهن را در استان بوشهر بیشتر می‌کرد.

بهمن ۸۴ در سفر استانی هیات دولت وقت به بوشهر، ساخت راه آهن در بوشهر به تصویب رسید تا امید به ثمر نشستن آرزویی دیرینه در دل مردم جوانه بزند.اما از آن زمان تا کنون که حدود ۱۵ سال می‌گذرد آنچه مشهود است و آمار‌ها هم تاییدش می‌کنند پیشرفت ۱۰ درصدی یکی از سه قطعه‌ای است که در استان بوشهر وجود دارد.

این خط ریلی که بوشهر را به فارس وصل می‌کند، حدود ۸۰ درصد آن در استان فارس است و ۲۰ درصدش در بوشهر.

۲۰ درصد راه آهن بوشهر-شیراز در بوشهر قرار دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما  گفت: راه آهن بوشهر-شیراز ۴۳۷ کیلومتر طول دارد و شامل ۱۱ قطعه می‌شود که سه قطعه آن یعنی قطعات ۹، ۱۰ و ۱۱، به طول ۹۳ کیلومتر در استان بوشهر واقع شده است.

مشایخی افزود: هشت قطعه این خط ریلی نیز به طول ۳۴۴ کیلومتر در استان فارس قرار دارد.

 

او ادامه داد: این خط آهن، از حوالی مرودشت در استان فارس شروع می‌شود و پس از عبور از فیروزآباد و فراشبند وارد استان بوشهر خواهد شد و در این استان پس از گذشتن از مسیر بوشکان و اهرم به بوشهر می‌رسد.

ساخت قطعه راه آهن بوشهر در چه مرحله ای است؟

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر بیان کرد: اکنون قطعه ۱۰ این مسیر به طول ۲۵ کیلومتر در حال کار است که از قبل تونل پیامبر اعظم (ع) در جاده اهرم-کلمه شروع می‌شود و به سمت اهرم می‌آید. این قطعه دشوارترین قطعه به شمار می‌رود، زیرا مسیر کوهستانی است و ۲.۵ کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل باید در آن ساخته شود.

مشایخی عنوان کرد: ۲۳۵ میلیارد تومان برای این قطعه در نظر گرفته شده است و از زمان آغاز آن یعنی سال ۹۷ تا کنون ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

او درباره دیگر قطعات راه آهن بوشهر هم گفت: ساخت قطعه ۱۱ یعنی قطعه‌ای که از اهرم به بوشهر را شامل می‌شود، ۳۸ کیلومتر طول دارد که ساخت آن، حدود ۷ – ۸ سال پیش آغاز شد، اما به علت مشکلات مالی ادامه نیافت. قطعه ۹ هم به طول ۳۰ کیلومتر حد فاصل استان فارس و بوشهر را در برمی‌گیرد و از استان فارس وارد بوشکان در دشتستان می‌شود که هنوز کار نشده است.

ساخت راه آهن بوشهر چقدر هزینه می برد؟ 

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: سال ۹۷، ۸۸ میلیارد تومان و سال ۹۸، ۵۷ میلیارد تومان (در مجموع ۱۴۵ میلیارد تومان) اعتبار برای راه آهن بوشهر در نظر گرفته شد، اما میزان تخصیصی ۹۳ میلیارد تومان بود به عبارت دیگر ۶۴ درصد اعتبار در نظر گرفته شده در این دو سال، اختصاص یافت.

مشایخی افزود: برای امسال هم ۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح تعیین شده که استاندار هم قول داده از اعتبارات استانی ۳۵ میلیارد تومان به این کار اختصاص دهد.

او بیان کرد: قرارداد ساخت قطعه ۱۱ چهار ساله است و دو شرکت پیمانکار در حال کار در این قطعه هستند.

جذب سرمایه‌گذار تنها راه تکمیل راه آهن بوشهر

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به اینکه ساخت مسیر‌های ریلی کشور به عهده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این شرکت در استان ما دفتر ندارد، اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان نماینده وزارتخانه مربوط، امور مربوط به راه آهن را پیگیری می‌کند و گرنه کار‌های ساخت به عهده همان شرکت است.

مشایخی، تنها راه به ثمر رسیدن طرح راه آهن بوشهر را جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت: زمانی بحث فاینانس با چین مطرح بود که با توجه به تحریم‌ها لغو شد. اما به هر ترتیب با اعتبارات محدود دولتی این طرح به جایی نخواهد رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 29 تیر ۱۳۹۹، کد خبر :7428328،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین