پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان بوشهر در نشستی مشترک با استاندار و دیگر مسئولان این استان مسائل و مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار دادند و بر برطرف کردن موانع توسعه، رشد و رونق اقتصاد در این استان به تفاهم رسیدند.

شعار سال: فعالان بخش اقتصادی غیر دولتی بوشهر نبود پایانه صادرات مواد معدنی، بزرگراه و راه آهن برای اتصال استان بوشهر به شبکه بزرگراهی و ریلی کشور و استان های همجوار، عمق کم و لایروبی نشدن کانال دسترسی بندر بوشهر، پایش و رصد نشدن عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با فعالان اقتصادی و فرار سرمایه گذاران از استان را از جمله مشکلات در زمینه توسعه و رشد اقتصادی در استان بوشهر بر شمردند.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: این استان دارای ظرفیت های بسیاری است که در صورت بهره برداری صحیح از آنها می تواند در زمره استان های برخوردار قرار گیرد.
محمد عبادی افزود: با توجه به وجود این ظرفیت ها انتظار نداریم در استان بوشهر چیزی به نام فقر و بیکاری وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: در این ارتباط نیاز است با برنامه ریزی و تعامل چاره اندیشی مناسبی برای حل مشکلات بخش خصوصی استان بوشهر صورت گیرد.
عبادی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون برگزاری نشست های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان بوشهر روند مناسبی را طی نمی کند که انتظار می رود برگزاری مستمر این نشست در استان از سر گرفته شود.
وی در ارتباط با کانال دسترسی بندر بوشهر گفت: این کانال از سال 86 لایروبی نشده و اکنون عمق آبخور آن از 11.5 به هشت متر رسیده که مقرر شده با افزایش آن به 11.5 متر سابق امکان تردد کشتی های تا 35 هزار تن فراهم شود.
عبادی گفت: با توجه به اینکه اکنون تردد شناورهای زیر 50 هزار تن به نوعی از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست، انتظار می رود با افزایش عمق این کانال به 16.5 متر زمینه تردد شناورهای فراتر از 50 هزار تن در بندر بوشهر فراهم شود.
وی افزود: صادر شدن صورت حساب صوری برای شناورها نیز برخی از مشکلات حوزه اقتصادی استان بوشهر است.
عبادی یادآور شد: صنایع استان بوشهر نیز حال و روز خوبی ندارند و به دلیل مالیات، بیمه و اقساط بانکی با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند و معادن این استان نیز با توجه به رکود ساخت و سازهای عمرانی با ضرر و زیان روبرو شده اند.
وی ادامه داد: در بخش صادرات نیز به دلیل نبود پایانه صادرات پایانه موادمعدنی و بویژه تامین شناور مناسب صادرات موادمعدنی فعالان بخش معدنی در استان بوشهر با مشکل روبرو هستند.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر یادآور شد: دو مجتمع صنعتی مبارک و پلیمر نیز با سرمایه گذاری کلان در استان بوشهر نیازمند رونق مجدد هستند.
وی گفت: در این دو مجتمع حداقل انتظاری که می رود این است که به میزان اشتغال خود پیش از سال 84 بازگردند.
عبادی بیان کرد: بخش خصوصی به عنوان بازوی دولت محسوب می شود که با تعامل مناسب این دو بخش می توانیم به شرایط مطلوبی در سطح استان بوشهر دست پیدا کنیم.
وی در ارتباط با راه های دسترسی به استان بوشهر گفت: این استان اکنون به هیچکدام از استان های همجوار خود فارس و خوستان راه دسترسی مناسبی ندارد.
یک عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: استان بوشهر با ظرفیت فراوان سهم عمده از اعتبارات مورد نیاز کشور را به خود اختصاص داده است.
عبدالحسین مهربان ادامه داد: با توجه به جایگاه قابل توجه استان بوشهر در تامین منابع کشور نیاز است که توجه ویژه تری به آن معطوف شود.
وی یادآورشد: تامین معاش مردم استان بوشهر به شکل وصف ناپذیری با دریا و دریانوردی پیوند خورده که در این ارتباط باید در صدد توسعه بندر بوشهر برآییم.
مهربان بیان کرد: استان بوشهر در دو مقطع جنگ تحمیلی و تحریم ها در بخش اقتصادی بخوبی امتحان خود را پس داده و با بضاعت کم خود بخوبی به کمک کشور شتافته است و با این رویه نداشتن نگاه ویژه ای برای حل مشکلات اقتصادی این استان پذیرفتنی نیست.
دیگر عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: استان بوشهر با وجود داشتن موقعیت استراتژیک اکنون راه دسترسی مناسبی به دو استان همجوار خود یعنی فارس و خوزستان ندارد.
محمد رضا ایرانی افزود: این استان در زمینه گردشگری نیز ظرفیت های مناسبی دارد ولی به دلیل نبود زیرساخت از این ظرفیت درآمدزا استفاده مطلوبی صورت نگرفته است.
وی در ارتباط با گمرک گفت: بکاری گیری سامانه جامع گمرکی باعث اعمال محدودیت های فروانی برای فعالان این حوزه شده که باید راهکار مناسبی برای حل آن پیش بینی شود.
دیگر عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: توسعه استان بوشهر منفک از استان فارس نیست و با توجه به این موقعیت نیازمند تعاملات فراوانی بین این دو استان احساس می شود.
سید حسین معروف افزود: در این ارتباط طرح های بزرگراهی و راه آهن بوشهر- شیراز باید مورد توجه مسئولان دستگاه های ذیربط قرار گیرد.
این فعال اقتصادی بیان کرد: استان بوشهر در سال های گذشته فراز و فرودهای مختلفی را در سطح کلان مدیریتی خود تجربه کرده که این تغییر و تحول ها باعث ایجاد موانع فراوانی فراروی فعالان اقتصادی شد.
معروف افزود: در این ارتباط نیاز است نظام پایش و رصد عملکرد در سطح استان بوشهر راه اندازی و اقتدار به معنی واقعی مدیریتی به استان بوشهر برگردانده شود.
مدیر گروه صنعتی مبارک گفت: این گروه در مقطعی 800 کارگر در آن اشتغال داشتند که محصول تولیدی آنها در قالب کالاهای گوناگونی در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی قرار داشت.
سعید احمدی جزنی ادامه داد: آفریقا و حوزه آمریکا نیز کشورهای هدف صادرات گروه صنعتی مبارک واقع شده که از 10 سال پیش مشکل نقدینگی فعالیت های گروه صنعتی مبارک را مختل کرد.
وی یادآور شد: گروه صنعتی مبارک از ظرفیت تولید در تمام زنجیره مورد نیاز محصولات آبزی و سلولزی برخوردار است که درصورت دریافت تسهیلات مناسب می تواند به تمام ظرفیت تولید خود در گذشته نه چندان دور بازگردد.
احمدی جزنی گفت: در ارتباط با بیمه فعالیت های صنعت آبزی پروری نیز میزان خسارت های پرداختی در قبال پول دریافتی بسیار اندک است که امید می رود در این بیمه بازنگری لازم صورت گیرد.
دیگر عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهرگفت: این استان بخش عمده ظرفیت تولدی پرورش میگوی کشور را به خود اختصاص داده است.
مجید مرندی افزود: گونه ای که اکنون در استان بوشهر پرورش می یابد مورد استفاده 80 درصد تولید کنندگان پرورش میگو در دنیاست.
وی گفت: در این ارتباط به دلیل اختلاف قیمت تمام شده با کشورهای رقیب برای صادرات میگوی پرورشی در استان یک سری محدودیت هایی ایجاد شده است.
مرندی ادامه داد: اکنون نرخ بازدهی تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر اقتصادی نیست و ایجاب می کند دولتی ها ساز و کار مناسبی برای آن بیاندیشند.
وی گفت: در این ارتباط یکی از راهکارها کاهش نرخ سود سپرده بانکی بود که به دلیل اعمال نظارت لازم روی آن نرخ سود بانکی در بسیار از بانک ها فراتر از 20درصد است.
دیگر عضو اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: به دلیل شرایط نامناسب در استان بوشهر پدیده فرار سرمایه گذار روز به روز در این استان در حال نمایان تر شدن است.
سیروس دهقانی بیان کرد: یکی از دلایل فرار سرمایه گذاران از استان بوشهر نبود زیرساخت های لازم است که باید برای احداث آن اهتمام ویژه ای صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری بوشهر گفت: در ارتباط با برگزاری نشست های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر استانداری بوشهر در آمادگی کامل است.
سعید زرین فر افزود: در ارتباط با تعرفه بالای صادرات میگوی پرورشی نیز با معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه هایی صورت گرفته که امید است با استفاده از ظرفیت های اتاق بازرگانی پیگیری های لازم برای کاهش تعرفه صادرات این محصول فراهم شود.
استاندار بوشهر گفت: برای بررسی مسائل مرتبط با تولید و اشتغال هیچگونه محدودیت زمانی وجود ندارد و در طول شبانه روز آماده پذیرش فعالان بخش خصوصی استان بوشهر هستیم.
عبدالکریم گراوند ادامه داد: پاشنه آشیل کشور اقتصاد است و چنانچه قصد ایجاد رونق اقتصاد داریم چاره ای جز رفع موانع فراروی این بخش وجود ندارد.
وی گفت: بخشی از کارها برای فعالان اقتصادی در حوزه احداث زیرساخت های مورد نیاز است که اهتمام ویژه ای در استانداری بوشهر برای تحقق این امر ایجاد شده است.
گراوند ادامه داد: پیوند ارتزاق مردم استان بوشهر با دریا نیز قابل کتمان نیست و چنانچه گره ای در این بخش ایجاد شده باید از طریق تعامل و همکاری دو سویه بخش خصوصی و دولتی باز شود.
استاندار بوشهر گفت: از حیث اعتباری استان بوشهر با احتساب اعتبارات حوزه نفت در مقایسه با سایر استان ها در شرایط مطلوبی قرار دارد که این ظرفیت مناسبی برای ایجاد زیرساخت های مناسب است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: کارگروه مشترک این استان و فارس برای اجرای طرح‌های عمرانی تشکیل می شود.
گراوند اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح های مهم بین استان های بوشهر و فارس وجود دارد، تشکیل این کارگروه می تواند نقش بسزایی در این طرح های مشترک ایفا کند.
وی بیان کرد: طرح های نیمه تمام اقتصادی استان که توجیه اقتصادی دارند نیز باید احصا شده و با هدف کمک به اقتصاد کشور نسبت به اجرای آن با همکاری تمامی بخش ها اهتمام ویژه ای صورت گیرد.
گراوند افزود: در این ارتباط بخش خصوصی نیز برای رونق اقتصادی در استان بوشهر همت کند و بخش دولتی نیز در کنار بخش خصوصی برای رونق اقتصاد و حل مشکلات اشتغال خواهد بود.
استاندار بوشهر گفت: راه توسعه اقتصادی تعامل بخش دولتی و خصوصی است و برای تحقق این مهم همه بخش ها باید برای بهبود وضعیت اشتغال در استان کمک کنند.
گراوند تاکید کرد: در این مسیر قانون گرایی سرلوحه کار ماست و با رعایت قانون مسیر توسعه استان را دنبال می کنیم.
وی گفت: در ارتباط با موانع فراروی بخش خصوصی تابع قانون هستیم و چنانچه قانون نیز مشکل دارد باید با استفاده از ظرفیت های قانونی برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.
گراوند یادآور شد: برخی از قانون ها که در شرایط کنونی پاسخگوی شرایط اقتصادی استان نیست باید احصا و سپس با نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی به بحث و گفت وگو گذاشته شود تا در صورت نیاز زمینه بازنگری لازم برای آن فراهم شود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی پیشانی کار ماست و بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی جدی است و همت بخش خصوصی در کنار تسهیل گری دولت، تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است.
وی تاکید کرد: یکی از موضوع های مهم در توسعه بخش های مختلف نظم و انضباط کاری است و این 2 مقوله باید سرلوحه کار ما باشد.
گراوند با اشاره به تلاش برای اصلاح مسیر اداری در استان بوشهر گفت: در این ارتباط تکریم ارباب و رجوع و نظم و انضباط اداری مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی در ارتباط با طرح فاضلاب بوشهر گفت: اهمیت این طرح کمتر از راه و جاده نیست بنابراین اجرای آن در بوشهر و شهرهای ساحلی این استان از اولویت های مهم خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 20 آبان 96،کد مطلب: 82725990: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین