پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
«عبدالکریم گراوند»، استاندار جدید استان بوشهر که پیش از این به‌عنوان معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر فعالیت داشت، برنامه‌هایش برای توسعه و رونق اقتصادی حوزه فعالیتش را تشریح کرد.

شعار سال«عبدالکریم گراوند»، استاندار جدید استان بوشهر که پیش از این به‌عنوان معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر فعالیت داشت، برنامه‌هایش برای توسعه و رونق اقتصادی حوزه فعالیتش را تشریح کرد.

با توجه به اینکه جنابعالی اخیراً به‌عنوان استاندار بوشهر انتخاب شده اید و شناخت قبلی که از این استان بنا بر مسئولیت سابق خود داشته اید، چه برنامه‌هایی برای توسعه و رونق اقتصادی حوزه فعالیت تان دارید؟

پیگیری تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر برای تجمیع و توسعه فعالیت‌های اقتصادی صادرات‌گرا در ناحیه مرکزی خلیج فارس که هم‌اکنون توسط شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و هیأت وزیران به تصویب رسیده و جهت تصویب در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، از اولویت‌های کاری‌ام است. تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه و آزادراه بوشهر- شیراز به‌عنوان کوتاه‌ ترین مسیر حمل ‌ونقل کالا بین مناطق مرکزی کشور و سواحل خلیج‌فارس از دیگر برنامه‌هایمان است. از طرفی برای عملیاتی شدن راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه که پایتخت انرژی ایران (پارس جنوبی و شمالی) را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند و آزاد راه بوشهر- شیراز به‌عنوان قطعه نهایی آزاد راه شمال - جنوب کشور باهدف هم‌افزایی ظرفیت ترانزیتی کشور جهت تسهیل و تسریع حمل‌ونقل و ترانزیت کالاها نیز برنامه‌ریزی ‌شده است.

طرح توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری جزیره نگین با حجم سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، پیگیری اخذ مجوز زیست‌محیطی و شروع فعالیت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر، مطالعات فاز یک و 2 منطقه ویژه اقتصادی در سال 96 تکمیل و به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی رسیده و علاوه بر اخذ موافقت تخصیص خوراک و برداشت آب از دریا، تأمین تلفن، آب، برق و گاز مصرفی نیز نهایی شده است. بواقع استان بوشهر از قابلیت‌های متنوع در حوزه گردشگری فرهنگی، تاریخی و تجاری، همچنین سواحل زیبا و کم نظیر و اکوسیستم‌های مستعد جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه فعالیت‌های گردشگری دریایی برخوردار است. این موضوع در چشم‌انداز توسعه استان با تأکید بر توانمندی در جذب گردشگران در فصول سرد سال و در گردشگری ساحلی و دریایی مد نظر قرار گرفته است.

در دولت تدبیر و امید برنامه‌های توسعه گردشگری دریایی استان بر مبنای ایجاد بسترهای قانونی و زیرساختی به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای مشوق سرمایه‌گذاری و استفاده ازمزیت‌ها وقابلیت‌های گردشگری دریامحور در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی هم جهت مطالعه و اجرای دهکده‌های گردشگری در شهرستان‌های بوشهر، دیلم، گناوه، دشتی، جم، دیر و کنگان صورت گرفته که در مراحل مختلف مطالعه و اجرا قرار دارند.

رشد استان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بر اساس آمار و ارقام بفرمایید.

اقدامات دولت جهت دستیابی به اهداف رشد و توسعه اقتصادی، ارزشمند و قابل توجه است. یکی از مهم‌ترین و گویاترین شاخص‌ها در این خصوص، کاهش چشمگیر نرخ تورم در سراسر کشور بوده است. در سال 92 نرخ تورم در استان بوشهر 34.1 درصد بوده که به 7.8 درصد در پایان سال 95 کاهش یافته است. یکی دیگراز اقدام‌های مهم دولت واقعیت‌سازی فعالیت‌های معدنی بود. دراین فرآیند هرچند تعداد پروانه‌ها و گواهی‌های اکتشاف صادره کاهش یافته، اما افزایش وصولی حقوق دولتی را به‌دنبال داشته است.

در بخش کشاورزی نیز با توجه به شرایط جغرافیایی و کم آبی مزمن کشور و استان، پرداختن به فعالیت‌هایی که باعث افزایش راندمان است در سرلوحه کارها قرار گرفته، به نحوی که در پایان سال 91 شاخص‌های اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای وضریب مکانیزاسیون ارتقا یافته است. این درحالی است که طرح‌های بزرگ و تأثیر‌گذار «طرح نخلستان» و «طرح بهره‌ وری بخش کشاورزی» (که باعث انقلاب در بخش کشاورزی استان می‌شوند) به تازگی تصویب و عملیاتی شده و هنوز به بار ننشسته‌اند.

درحوزه پرورش آبزیان هم، وضعیت به همین منوال است و رویکرد مدیران و برنامه ریزان، تلاش برای افزایش راندمان تولید است. طرح های متعدد پرورش ماهی در قفس و پرورش میگوی متراکم از جمله این اقدامات است که طی سال‌های اخیر آغاز شده و در مراحل مختلف برنامه‌ریزی، آماده‌ سازی زیرساخت‌ها، تولید آزمایشی و حتی تولید اقتصادی قرار دارند. پرورش میگو به شیوه سنتی هم در این سال‌ها رشد داشته است. بدیهی است که مجال ارائه همه آمار و ارقام شاخص‌های اقتصادی در این فرصت مختصر فراهم نیست.

مشکلات فرا روی استان را در چه محورهایی می‌بینید و راهکار شما برای برون رفت از آنها چیست؟

برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که تمامی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، مشکلات و تنگناهای استان جهت تحقق سیاست‌های دولت با دقت نظرکارشناسی، شناسایی شوند تا با اهتمام جدی مسئولان این مشکلات و محدودیت‌ها به کمترین حد ممکن برسند، براین اساس برخی محدودیت‌های استان را به شرح زیر مطرح می‌کنم.

اقلیم نامناسب، یکی از مشکلات توسعه‌ای منطقه است. گرمای هوا در بیش از نیمی از سال علاوه بر ایجاد شرایط سخت زندگی برای جمعیت انسانی، موجب ماندگارنبودن نیروی انسانی و بالا رفتن قیمت تمام شده فعالیت‌های عمرانی، تولیدی و اقتصادی شده است.(مصوبات دولت بخصوص در رابطه با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ویژه مناطق روستایی، عشایری و شهرک‌ها و نواحی واقع در جوار شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت که در زمینه نرخ سود تسهیلات برای طرح‌های واقع در این مناطق وهمچنین مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته تخفیف در نظر گرفته شده است، از جمله مواردی است که در تشویق متقاضیان سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی طرح‌های آنان مؤثر است). لذا جهت اجرایی کردن آن تأکید و اهتمام ویژه شده است.

محدودیت منابع آب در استان و پایین بودن راندمان آبیاری: این موضوع باعث شده که راندمان تولید در بخش کشاورزی استان بسیار پایین و راندمان آبیاری نیز کمتر از 40 درصد باشد. طرح‌های تحول کشاورزی دشتستان (طرح نخلستان) و طرح تبدیل سبزی و صیفی از فضای باز به کشت گلخانه‌ای با اهدافی چون اصلاح شیوه آبیاری و جایگزینی نخیلات کم بازده و افزایش بهره‌ وری در مصرف آب به 80درصد به‌عنوان 2 طرح اصلی اقتصاد مقاومتی استان تدوین شده و در حال اجراست.

ارتقای ظرفیت تولید میگو در مزارع سنتی(خاکی) و اراضی و مزارع جدید: اجرای طرح‌های نوین تولید میگو در شهرک‌های شیلاتی، تولید میگو در آب‌های نامتعارف دور از ساحل، پرورش ماهی در قفس در دریا و دریاچه سدها، استخرهای خاکی ساحلی و سامانه‌های مدار بسته و توسعه گیاهان شورپسند به‌عنوان ظرفیت‌های مهم بخش کشاورزی استان با ملاحظه محدودیت منابع آب در دستور کار قرار دارد. تولید محصولات دریایی استان (ماهی و میگو) سالانه 60 هزار تن است که 18 هزار تن آن پرورشی است. همچنین ظرفیت تولید سالانه ماهی در قفس در دریا در استان بیش از 60 هزار تن است. تاکنون حدود 60 میلیارد تومان هم در این بخش سرمایه‌گذاری شده و بیش از 100 نفر متقاضی نیز در این بخش درخواست دریافت مجوز داشتند که از این تعداد با 49 نفر موافقت اولیه صورت گرفته وبرای 4 نفرهم پروانه بهره‌برداری با ظرفیت 3 هزار و 800 تن تولید صادر شده است.

متصل نبودن استان به شبکه حمل‌و‌نقل ریلی کشور و تناسب نداشتن شبکه‌های زیربنایی با نیازها و قابلیت‌های تولید استان: این محدودیت باعث شده که استان بوشهر درچرخه اقتصادی ترانزیت و حمل و نقل کالای کشور سهم بسیار کمی داشته باشد و نکته مهم این است که با اتصال استان به شبکه سراسری ریلی، راه‌آهن شیراز به اصفهان نیز دارای توجیه اقتصادی می‌شود. هرچند طی چند سال گذشته اقدامات بزرگی در توسعه شبکه حمل و نقل زمینی استان شده، لیکن تسریع در ساخت 2 طرح بزرگ اتصال ریلی و آزاد راه بوشهر به فارس بنا به دلایل گفته شده بسیار ضروری و حائز اهمیت است و پیگیری ویژه جهت تعیین تکلیف وادامه اجرای آن در دستور کار قرار دارد.

گفته شده نرخ بیکاری در استان حوزه فعالیت شما، بالاست، چه طرح‌هایی برای برون رفت از این مشکل دارید؟

طی سال‌های 91 تا 96، نرخ بیکاری استان بوشهرهیچ گاه ازمیانگین کشوری بالاتر نبوده و حتی در برخی فصول سال‌های 92 تا 94 نرخ بیکاری استان به‌گونه بی‌سابقه‌ای بین 8 و 9 درصد متغیر بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در پایان سال 91 بالغ بر 35.1 درصد بوده که در ابتدای سال 96 به 37 درصد افزایش یافته و این حاکی از ایجاد فرصت شغلی بیشتر و افزایش مشارکت افراد در بازار کار طی 4 سال گذشته در استان است. با توجه به اهمیت مقوله اشتغال و توجه ویژه دولت به بهبود وضعیت اشتغال در کشور، هم‌اکنون طرح‌های مختلف در این زمینه ابلاغ و به اجرا درآمده که استان بوشهر نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را در راستای اجرای مؤثر و مطلوب طرح‌های مذکور انجام داده است. از جمله طرح‌های کلان دولت در این زمینه ابلاغ بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار است.

برنامه‌های شما برای ایجاد اشتغال پایدار در استان چیست؟

بوشهر، استانی است با ظرفیت‌های اقتصادی بالقوه وفراوان که باید با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی از این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده مناسب کرد. خوشبختانه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت اهتمام در این خصوص بوده و اقدامات خوب و مؤثری نیز در این زمینه صورت گرفته است. در این استان معیشت مردم متأثرازشرایط اقلیمی، جغرافیایی وظرفیت‌های بالقوه این مناطق متفاوت است. به‌طور مثال در جنوب استان به‌دلیل وجود صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اشتغال مردم بیشتر در حوزه صنعت است. شغل اکثریت مردم شهرستان‌های مرکز استان، کشاورزی و در شمال نیز بیشتر خدمات و بازرگانی است.

یکی از اهداف دولت از ابلاغ و اجرای برنامه‌های اشتغالزا، برقراری توازن در شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف استان و به وجود آوردن فرصت‌های اشتغال جدید براساس ظرفیت‌های این مناطق است که از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان طرح اشتغال فراگیر با استفاده از تسهیلات، اعتبارات توسعه اشتغال عشایری و روستایی وهمچنین طرح‌های اشتغالزای کارورزی، مشوق‌های بیمه‌ای برای کارفرما، تسهیلات مشاغل خانگی و مهارت آموزی در محیط واقعی کسب و کار را نام برد. دولت با پرداخت تسهیلات به طرح‌ها و واحدهای تولیدی، افراد جویای کار و صنایع راکد استان به‌دنبال احیای واحدهای راکد، توسعه و تقویت فعالیت‌های موجود و در نتیجه ایجاد اشتغال مولد است. در همین راستا رشته‌هایی که امکان اشتغال بیشتری را در مناطق مختلف استان ایجاد می‌کنند، شناسایی و در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می‌دهد. از اهداف دیگری که دولت از پرداخت این تسهیلات در قالب طرح‌های اشتغالزا دنبال می‌کند، ایجاد بستر مناسب جهت اشتغال اقشار مختلف جامعه است که از طریق اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تسهیلات مشاغل خانگی بویژه برای زنان خانه دار، طرح مهارت آموزی برای آماده‌سازی افراد جویای کار زیردیپلم وتسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری برای توسعه فعالیت‌های اشتغال زا در مناطق روستایی و عشایری را برنامه‌ریزی و ابلاغ کرده است.

به‌کارگیری تحصیلکرده‌های بومی در ادارات و مراکز علمی و پ‍ژوهشی استان تا چه حدی برای شما مهم است؟

برنامه‌ریزی جهت جذب نیروی انسانی و به تبع آن نگهداشتن آنها در استانی همانند بوشهر که استفاده از نیروهای بومی بنابه دلایلی چون وجود صنایع عظیم نفت و گاز ازمطالبات جدی مردم است، ازاهمیت قابل توجهی برخوردار است، اما ذکراین نکته ضروری است که باید با اقدامات مؤثر بستر مناسب جهت استفاده از نیروهای بومی فراهم شود.

چقدر به ادامه فعالیت با مدیران قبلی اعتقاد دارید؟

مبنای پذیرش مسئولیت در نظام و دولت شایستگی، تخصص و تعهد وتوانمندی افراد است. تا زمانی که مدیران بتوانند با این رویکرد خدمت به مردم ادامه دهند و سیاست‌های دولت را در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده بجد پیگیری کنند، ادامه خدمت آنان تداوم خواهد یافت. در بدو شروع خدمتم علاوه بر شاخص‌های تخصصی وتعهد همکارانم بر چند مطلب از جمله قانونمندی، سلامت مالی و اخلاقی، تکریم ارباب رجوع، برنامه محور و پاسخگو بودن تأکید داشته‌ام. بدیهی است خدمت دولت دوازدهم، ادامه خدمت به دولت یازدهم و در واقع دولت مستقر است و هرگونه تغییر و جابه‌جایی باید بنابر ضرورت و در راستای تسریع در روند خدمت و پویایی و کارآمدی سامانه اداری باشد. هر وقت احساس کردم ادامه خدمت مدیریتی به نفع مردم نیست و نمی‌تواند توقعات آنان را برآورده کند، در جابه‌جایی و تغییر آن تردید نخواهم کرد.

برای ایجاد نشاط در بین مردم چه برنامه‌هایی دارید؟

جامعه ما امروزه بیشتر از هر وقت دیگری نیاز به تزریق نشاط در جامعه دارد و یکی از سیاست‌های مؤثر دولت گسترش نشاط در جامعه و افزایش امید بین ایرانیان است. در این استان اقدامات مناسبی به شرح زیر صورت گرفته است: بعد از اجرای موفق طرح «امید اجتماعی» در سراسر استان در سال‌های گذشته که با استقبال خوب مردم نیز روبه‌رو شد، امسال نیز طرح بزرگ و حائز اهمیت «نشاط اجتماعی» را در استان کلید زدیم که هم‌اکنون درحال برگزاری مرحله دوم آن هستیم. در این طرح که با مشارکت مستقیم سازمان‌های مردم نهاد استان اجرا می‌شود با نگاه به آسیب‌های اجتماعی و با استفاده از رسانه‌های مختلف و ابزار فرهنگی و هنری به گسترش نشاط و شادی در جامعه توجه شده است. در این بین هنرمندان، فعالان فرهنگی اهالی رسانه و تشکل‌های غیردولتی به‌عنوان مجری این طرح بزرگ در کنار دستگاه‌های مرتبط در حوزه فرهنگی و اجتماعی با هدف آموزش مردم جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کار را پیش می‌برند. برای این کار با همکاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، نظارت فرمانداران و با مشارکت سمن‌ها، ایستگاه‌های طرح «نشاط» در سراسر روستاها و شهرهای استان دایر شده است.

برش

بوشهر در یک نگاه

استان بوشهر با مرکزیت بندر بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت (۲۲هزار و 742 کیلومترمربع) است. این استان به‌ لحاظ قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز(پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیت راهبردی و اقتصادی برخوردار است، به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌ است. این استان همچنین با برخورداری از موقعیت تأثیر‌گذار در سطح ملی و منطقه‌ای، در بخش‌های مختلف اقتصادی دارای مزیت‌ها و توانمندی‌‌های کم‌نظیری از جمله فراهم بودن بسترهای لازم برای ایجاد واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، ذخایر مواد معدنی، پرورش ماهی در قفس در دریا و حوضچه پشت سدها، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و انواع سبزی و صیفی، جاذبه‌های متعدد گردشگری و قابلیت‌های تجاری و ترانزیت به لحاظ وجود بنادر و سواحل طولانی با فاصله‌های نزدیک و مناسب تا کشورهای حاشیه‌خلیج فارس است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------- ، کدمطلب: 461368 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین