پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، با تأکید بر این‌که یک هزار و 500 هکتار از اراضی استان لرستان تحت کشت گیاهان دارویی است، اظهار داشت: 250 هکتار از اراضی استان لرستان زیر کشت زعفران، 220 هکتار زیر کشت گل‌محمدی و یک‌هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت سایر گونه‌های گیاهان دارویی قرار دارد.

شعارسال: مدیران کل معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مشاوران و مجریان طرح‌های خاص اولویت‌دار این حوزه برای بررسی وضعیت باغبانی استان لرستان به‌مدت سه‌روز عازم این استان شدند و طرح‌های حوزه معاونت باغبانی لرستان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. همچنین این مسئولان در رابطه با برنامه‌های در دستور‌کار سال‌های آتی و سال جاری به گفت‌وگو پرداختند.

در همین راستا شکرالله حاجی‌وند، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، اقلیم استان ‌لرستان را از مناسب‌ترین مناطق کشور برای توسعه باغ‌های دیم و گیاهان‌ دارویی در اراضی کم‌بازده و شیب‌دار دانست و گفت: در سال گذشته توسعه باغ‌های دیم و اراضی گیاهان ‌دارویی در برخی از مناطق اولویت‌دار و دارای بارندگی مناسب (بالای 300 میلی‌متر بارندگی) این استان اجرا شده است و به امید خدا در سال جاری نیز این برنامه در دستورکار قرار خواهد گرفت. مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، شهرستان الیگودرز را به‌عنوان پایلوت کشوری کشت گیاهان دارویی و کشت مخلوط گیاهان دارویی با درختان و درختچه‌هایی با منشأ دارویی معرفی کرد و گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی و تنوع در گیاهان دارویی این منطقه، الیگودرز به عنوان پایلوت گیاهان دارویی شناخته‌ شده و این طرح در سال جاری اجرا خواهد شد.

حاجی‌وند افزود: شناسه‌دار کردن نهال‌های موجود در نهالستان‌های استان لرستان از دیگر برنامه‌های پیش‌رو است. بیش از 44 هزار هکتار از اراضی این استان، زیر‌کشت محصولات باغی قرار دارد و تقویت نهالستان‌های موجود در استان لرستان و همچنین احداث نهالستان‌های جدید نیز از برنامه‌های آتی خواهد بود. وی با تأکید بر مستعد بودن اقلیم استان لرستان، گفت: در این سفر قرار شد نهالستانی به منظور تأمین اندام‌های تکثیری گیاهان برای محصولات باغی ازقبیل گردو ایجاد شود. مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که سه‌هزار هکتار از اراضی استان لرستان زیرکشت گونه‌های محلی گردو قرار دارد، افزود: برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی، تغییر ارقام، افزایش عملکرد باغ‌ها و همچنین افزایش مقاومت درختان گردو، سرشاخه‌کاری و احداث باغ تأمین‌کننده اندام تکثیری گردو در دست بررسی است و به این منظور کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در استان لرستان توسط محققان داخلی و مدرسان خارجی برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر گلخانه‌ای به‌وسعت 50 هزار هکتار با بالاترین تکنولوژی احداث شده و بخشی از آن زیرکشت قرار گرفته است که علاوه‌بر افزایش تولید محصولات باغی و جالیزی، موجب اشتغال‌زایی در سطح استان نیز می‌شود.

لرستان برترین استان تولیدکننده گیاهان دارویی می‌شود

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، با تأکید بر این‌که یک هزار و 500 هکتار از اراضی استان لرستان تحت کشت گیاهان دارویی است، اظهار داشت: 250 هکتار از اراضی استان لرستان زیر کشت زعفران، 220 هکتار زیر کشت گل‌محمدی و یک‌هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت سایر گونه‌های گیاهان دارویی قرار دارد. زینلی در ادامه توضیحاتی در خصوص پایلوت شدن شهرستان الیگودرز و امکانات در نظر گرفته شده برای این شهرستان ارائه داد و گفت: طی جلسات گذشته قرار بر این شد که شهرستان الیگودرز، پایلوت گیاهان دارویی شود و در این زمینه مساعدت‌های یارانه‌ای و تسهیلاتی در اختیار کشاورزان منطقه الیگودرز و سایر مناطق مستعد کشور مانند شهرستان خرم‌آباد قرار داده شود. در حال حاضر اولین اعتبارات یارانه‌ای و تسهیلاتی با بازپرداخت کم‌بهره در اختیار کشاورزان فعال در حوزه کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کشاورزان هیچ‌گونه مشکلی در بخش‌های تولید، مکانیزاسیون، فرآوری و استحصال و صادرات گیاهان دارویی نخواهند داشت. وی افزود: روند در پیش گرفته شده علاوه بر افزایش تولید گیاهان دارویی موجب اشتغال‌زایی در این استان می‌شود و در صورت اجرایی‌شدن طرح‌های تصویب شده، در چند سال آینده لرستان به عنوان برترین استان تولیدکننده گیاهان دارویی شناخته خواهد شد. مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تأمین نهاده‌های مورد نیاز برای کشت گیاهان دارویی و ضعف مالی کشاورزان را از مهم‌ترین مشکلات این صنعت در استان لرستان دانست و بیان داشت: این استان مستعد کشت گیاهان دارویی بوده و به همین خاطر با کمک مسئولان و کمک‌های بلاعوض مالی به این صنعت می‌توان بسیاری از مشکلات پیش روی کشاورزان را برطرف کرد. زینلی موقعیت جغرافیایی و مناظر طبیعی این استان را مناسب برای جذب گردشگران و گسترش اکوتوریسم دانست و افزود: در این بازدید سه روزه وضعیت استان به طور دقیق مورد بازبینی قرار گرفت و قرار بر این است که از تمامی امکانات موجود در استان استفاده شود.

مستعد بودن لرستان برای کشت و پرورش گونه‌های مختلف گیاهان دارویی

مسعود لطیفیان، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، نیز شرایط اقلیمی استان لرستان را بسیار متنوع و مستعد برای کشت و پرورش گونه‌های گیاهی مختلف قلمداد کرد و گفت: این استان علاوه بر مناطق سردسیری نظیر شهرستان الیگودرز دارای نواحی نیمه‌گرمسیری نیز است و دو شهرستان از این استان به عنوان قطب تولید میوه‌های نیمه‌گرمسیری در کشور شناخته شده‌اند. وی افزود: شهرستان پلدختر قطب تولید انجیر و شهرستان کوهدشت نیز از مهم‌ترین مناطق تولید انار در کشور است. به همین دلیل تصمیم برآن شد که اقداماتی در قالب بهبود ارزش افزوده برای این دو شهرستان انجام تا مسائل و مشکلات این دو منطقه تا حدودی برطرف شود. مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی مطالب مطرح‌شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت بهبود وضعیت میوه‌های نیمه‌گرمسیری در این بازدید سه‌روزه را بر شمرد و اظهار داشت: رسیدگی به صنایع و کارخانجات فرآوری و بسته‌بندی، تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان انار در شهرستان کوهدشت و انجام اقدامات لازم جهت درمان بیماری‌های کرم گلوگاه انار و آفتاب سوختگی انار در این شهرستان، تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان انجیر در شهرستان پلدختر و برنامه‌ریزی جهت کنترل ویروس موزائییک انجیر در این شهرستان از جمله اقداماتی بود که طی این بازدید سه روزه از استان لرستان صورت گرفت. وی در ادامه تصریح کرد: اقلیم مناطق مرزی استان لرستان و خوزستان اخیراَ دچار تغییر و مستعد پرورش خرما شده است و به همین خاطر طی این جلسه تصمیم برآن شد که مناطق مرزی استان لرستان نیز به صورت الگویی تحت کشت دو محصول خرما و کنار قرار گیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 16مهر1397 ، کدخبر: 55433: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین