پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
خانه‌های خالی، معضلی که سال‌هاست حل نشده و هنوز دولت در شناسایی آنها دچار مشکل است؛ گفته می‌شود متعلق به اشخاص حقیقی نیستند و عمده این خانه‌ها متعلق به بانک‌ها هستند که بانک‌ها ترجیح می‌دهند این خانه‌ها خالی بمانند تا در دوره رونق با افزایش قیمت برای تسویه بدهی‌های خود به فروش برساند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این مطلب درخصوص وضعیت بازار مسکن با توجه به کاهش قیمت دلار نیز گفت: اگر افت نرخ دلار ادامه پیدا کند بازار مسکن هم تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرد و قیمت‌ها در بازار ثابت می‌ماند.

شعار سال: مصطفی ‌قلی‌خسروی در حاشیه اولین نمایشگاه املاک و مستغلات آنلاین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما درباره وضعیت بازار مسکن با توجه به کاهش قیمت ارز و سکه چیست؟ گفت: بنده همواره به این موضوع تأکید کرده‌ام که مردم مراقب باشند تا اتفاقات بازار در زمان تصویب قطع‌نامه 598 برایشان نیفتد. در همان زمان هم عده‌ای به خرید طلا و ارز اقدام کرده بودند اما با پذیرش قطع‌نامه 598 قیمت‌ها به‌شدت ریزش پیدا کرد و بسیاری از مردم متضرر شدند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مسئولان برای تثبیت بازار برنامه دارند، گفت: اگر روند کاهش قیمت دلار ادامه پیدا کند، به‌طور قطع در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود و منجر به ثبات قیمت‌ها می‌شود.
او تأکید کرد: 85 درصد مصالح ساختمانی تولید داخل هستند و ارتباطی با قیمت دلار ندارند. بنابراین شاید در ماه‌های گذشته هر متر خانه را با قیمت دلار محاسبه می‌کردند اما با ادامه این شرایط بازار ارز احتمالا مسکن هم تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرد. قلی‌خسروی با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: در شش ماه نخست امسال معاملات مسکن سه درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته و میزان مبایعه‌نامه‌ها رشد 23درصدی داشته است. همچنین قراردادهای اجاره 24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است که این به دو عامل تمدید اجاره‌ها و صاحبخانه‌شدن مستأجران برمی‌گردد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که آیا بازار مسکن کشش افزایش قیمت را دارد؟ گفت: باید بدانیم که هنوز نقدینگی‌های سرگردان قابل‌توجهی وجود دارد که امکان دارد این نقدینگی‌ها وارد بازار مسکن شود اما اگر روند کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد، در بازار مسکن هم به ثبات قیمتی می‌رسیم. او با اشاره به بحث خانه‌های خالی و اینکه گفته می‌شود دو‌ میلیون و 500‌ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقیقی نیستند و عمده این خانه‌ها متعلق به بانک‌ها هستند که بانک‌ها ترجیح می‌دهند این خانه‌ها خالی بمانند تا در دوره رونق با افزایش قیمت برای تسویه بدهی‌های خود آنها به فروش برسانند.
قلی‌خسروی همچنین به ورود کسب‌وکارهای آنلاین به بازار مسکن اظهار کرد: مدیران کسب‌وکارهای آنلاین باید بدانند که با ورود آنها دلالی در بازار مسکن از بین نخواهد رفت اما ما با ورود تکنولوژی به بازار مسکن مخالفتی نداریم و از آن حمایت می‌کنیم؛ چراکه ورود ابزارهای نوین در بازارها نیاز است و تمام مردم به آنها نیاز دارند و هرآنچه به نفع مردم باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم. قلی‌خسروی با اشاره به نقش مشاوران املاک در ایجاد امنیت اجتماعی و امنیت معاملات مسکن گفت: کسب‌وکارهای آنلاین بدانند که این امنیت با حضور مشاوران املاک انجام می‌شود و به‌طور قطع با حذف مشاوران املاک شاهد ناامنی‌های اجتماعی در معرفی فایل‌های فروش خانه به مردم خواهیم بود.
او درباره مذاکرات برای کاهش ضریب مالیات مشاوران املاک گفت: چانه‌زنی‌هایی را با مجلس و دستگاه‌های مرتبط برای کاهش ضریب مالیات مشاوران املاک انجام داده‌ایم، قرار بر این بود که ضریب مالیات 10 درصد باشد اما توانستیم دو درصد از آن را کاهش دهیم. همچنین در ادامه رضا اربابیان، مدیر کسب‌وکار آنلاین در حوزه مسکن با اشاره به تغییر سبک خریدوفروش مسکن و ورود خریدوفروش‌های اینترنتی به بازار گفت: تمام دنیا به سمت معاملات آنلاین حرکت کردند و مردم هم برای انجام معاملات آنلاین تمایل دارند. او با تأکید بر اینکه نمی‌توان آژانس‌ها و مشاوران املاک را در بحث خریدوفروش آنلاین مسکن حذف کرد، گفت: هرگز قصد حذف نقش مشاوران املاک را در بازار نداشته‌ایم؛ چراکه می‌دانیم بدون حضور آنها امکان انجام معاملات وجود ندارد اما ورود سایت‌های اینترنتی خریدوفروش مسکن باعث تسهیل این روند می‌شود. او تأکید کرد: همچنین سایت‌های اینترنتی در حوزه مسکن باعث کشف قیمت واقعی مسکن و شفاف‌سازی قیمت در این بازار خواهد بود. اربابیان تأکید کرد: هرچند در ابتدا برای حضور سایت‌های اینترنتی خریدوفروش مسکن مقاومت می‌شد اما مشاوران املاک در ادامه با این سایت‌ها همراهی کردند؛ چراکه این سایت‌ها به انجام معاملات سرعت می‌بخشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 12 مهر97، شماره: 3259


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین