پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۳۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در بازار، پیش بینی کرد روند کاهشی فعلا ادامه داشته باشد و گفت: به نظر می‌رسد قیمت هشت هزار تومان برای دلار قیمت منطقی باشد
شعار سال :  مردم این روزها مرتبا می پرسند که آیا روند کاهشی نرخ ارز ادامه خواهد داشت؟
قبل از هر چیز بپردازیم بدلایل توقف رشد بی رویه نرخ ارز:

1- تهاتر ارزی بانک مرکزی با بانک ها
2- معرفی سپرده پایه یورو
3- اصلاح سامانه نیما
4- کارت اعتباری ارزی برای مسافران و دیگر متقاضیان ارز
5- انتشار اوراق ارزی بلند مدت توسط بانک ها
6- انتشار اوراق ارزی توسط شرکت نفت و شرکت های پتروشیمی
7-عملیات بازار باز بانک مرکزی
8- سپرده گذاری ارزی توسط مردم در بانک ها با سود 4 درصد و ضمانت بانک مرکری
9- تصویب FATF در مجلس که موانع تبادلات بانکی ایران را کاهش می دهد و جذب سرمایه گذاری خارجی را تسهیل می کند.
10- اعلام بانک مرکزی برای ازادسازی ورود ارز و طلا توسط مردم با امتیاز معافیت عوارض گمرکی
11- افزایش صادرات
12- اشباع شدن فصلی بازار ارز
13- افزایش قیمت نفت جهانی که منجر به تقویت پول ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت شده است. به ویژه انکه انتظار می رود فروش نفت ایران به اروپا ادامه یابد و پول ان به ایران برگردد.
14- خارج شدن دلار از گردونه مبادلات خارجی
15- رای دادگاه دیوان لاهه بر علیه تحریم های امریکا
16- اتخاذ سیاست پیمان دو جانبه تجاری-پولی با کشورهای ترکیه، روسیه، هند و چین
17-  بازداشت باند قاچاق قدرتمند انتقال ارز از ایران به ترکیه و از انجا به امریکا. توسط نیروهای امنیتی ترکیه
18- اعلام خزانه داری امریکا در حفظ دسترسی ایران به سوئیفت
19- عرضه جدی و درست ارز توسط بانک مرکزی در کنار یک پیوست رسانه ای قوی که لشگر سفته بازان را اشفته کرد.
20- سیاست درست بانک مرکزی در اطمینان بخشی به صرافان در کنار ایجاد فاصله های جدی در نرخ اسکناس تهران و حواله هرات و سلیمانیه که به مرور دپوی ارز بانک مرکزی و صرافی ها را تقویت کرد.
21- وضعیت جدید بورس که باعث تمایل سرمایه گذاران برای حضور در این بازار شد.
22- استمرار ارائه ارز دولتی برای واردات و تعهد عملی دولت در این عرصه.
23- بر اساس گزارش نشریه چینی سوهو، طراحی سازوکارهای مبادلاتی بر پایه غیر دلاری توسط کشورهای چین، روسیه، ایران، انگولا، ونزوئلا، نیجریه، اندونزی، مالزی، تایلند، پاکستان، قرقیزستان، ترکیه، قطر و امارات
24- قطع رانت ارزی به پتروشیمی ها که این مسئله باعث می شود تا پتروشیمی ها برای خرید ارزان خوراک خود هم که شده دلارهایشان را به سامانه نیما واریز کنند، گفتنی است که از 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی حدود 15 میلیارد دلار ان مربوط به پتروشیمی ها است.
25-ایجاد سوئیفت اروپایی که قرار است سیستم بانکی اتحادیه اروپا و ایران، بانک مشترک با محوریت یورو تاسیس کنند تا ارز حاصل از صادرات ایران در این حساب نگه داری شود و خریدهای ایران از این حساب پرداخت گردد.
26- در نتیجه فعل و انفعالات فوق، ترس و واهمه مردم از کاهش ارزش دلار و عرضه دلارهای خانگی به بازار
از چند ماه قبل پیش بینی های قیمت هایی بالاتر از وضع فعلی در میان اقتصاددانان و فعالان اقتصادی وجود داشته، البته می توان حدس زد که دلار قیمت هایی بالاتر از این را هم بتدریج و با شیب کند در اینده تجربه خواهد کرد، مسئله اصلی اینکه تا سیاست اصلاح حیاتی ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور در (نظام بودجه ریزی) ، ( نظام مالیاتی )، (نظام بانکی) ، ( نظام هدفمندی) ، (نظام پولی و ارزی) ، (نظام تولید) ، ( نظام عرضه و تقاضا ) ، (نظام توزیع عادلانه ثروت ) ، ( نظام تامین اجتماعی ) ، ( نظام صادرات واردات ) ، ( نظام تجارت ) ، ( نظام خصوصی سازی ) ، ( نظام بازنشستگی ) ، ( نظام اموزشی) و مبارزه جدی با ( فساد سیستماتیک و گسترده ) و ( حفظ محیط زیست ) و پروسه شفاف سازی و پاسخگویی و دیپلماسی تعاملی فعال کلید نخورد، بنیان سیستم ثبات اقتصادی و توسعه پایدار خلق نخواهد شد لیک این گونه برنامه های بانک مرکزی اصلاح و تغییر روش است که صرفا نقش بازدارنده شیب تند افزایش نرخ دلار را بازی می کند.

آیا تغییر مدیران اقتصادی و اصلاح روش های بانک مرکزی می تواند تاثیرگذار باشد؟
تغییر مقامات در این وضعیت نابسامان اقتصادی مثل تعویض مربی در فوتبال عمل می کند. اگر مربی که همان سیاسگذار اصلی است تغییر تاکتیک داد و اجازه اصلاحات ساختاری اقتصادی را صادر نمود، انگاه خوشبین باشیم. هرچند وظیفه بانک مرکزی حفظ ثبات نظام بانکی است تا سرمایه در بازار جریان یابد، وظیفه دیگرش حفظ ثبات قیمتی است تا فعال اقتصادی بتواند برای استفاده از ان سرمایه برنامه ریزی کند. لیک وظیفه اصلیش، اطمینان از بهره وری پایدار از منابع انسانی و سرمایه ای است. تا مجموع این امور به اقتصادی داینامیک منجر شود. اقتصاد پویا خود به پول کشور قدرت می بخشد. امید اینست که  اقدامات روشمند کنونی رئیس بانک مرکزی به اصلاحات ساختار اقتصادی کشور توسط حاکمیت منجر شود.

سیاست ارزی موثر چیست؟
نرخ ارز به عنوان یک متغیر کلیدی اقتصاد، باید در تعامل با بخش های واقعی و پولی اقتصاد تعیین شود. بدین ترتیب، متغیرهای بنیادی اثرگذار بر نرخ ارز در قالب پنج عامل اصلی تعیین کننده نرخ ارز معرفی می شود. نخستین عامل تورم داخلی است که تابعی از تولید و حجم پول در اقتصاد است. عامل دوم وضعیت ذخایر ارزی بانک مرکزی است که تابعی از تراز تجاری کشور است. عامل سوم نرخ بازدهی سرمایه های جایگزین و عامل چهارم نیز انتظارات است. در نهایت عامل پنجم به صورت اثرات درامدهای نفتی شناخته می شود. اقتصاد نیازمند تعادل است، لذا اتخاذ سیاست تک نرخی ارز راهکار این تعادل و توازون است، دستاوردش اینکه رانت ارزی ریشه کن می شود. قطع یارانه ی حامل های انرژی و اب و آزاد سازی کامل معاملات دلار. کمابیش همه ی این سیاست ها قیمت دلار را نسبی تثبیت خواهند کرد. اینها سیاست هایی هستند که در کشورهای توسعه یافته به آن ها سیاست های ریاضتی گفته می شود. در کشور ما معمولا این شرایط، شرایط «بدر و خیبر» نامیده می شود. البته دولت در راستای این سیاست باید تمهیداتی همچو یارانه و سوبسید و بسته های حمایتی برای اقشار محروم و اسیب پذیر در مجموعه ناتوان و تهیدست دهک های پائین اجتماعی بیندیشد. متاسفانه با فراز و نشیب و نوسانات اقتصادی موجود و کاهش شدید قدرت خرید دهک های پائین اجتماعی، فاصله و شکاف طبقاتی در حال تشدید شدن است.

 آیا سیاست گذاری مبتنی بر روش ها چیزی را تغییر خواهد داد؟
 شاید محدود لیک تاثیر آن کلی و پایدار نخواهد بود، اظهرمن الشمس است که شرایط فعلی بحران اجتماعی کشور به دو سبب وابسته به استراتژی مجهول اقتصاد و سیاست بین المللی است، چرا که اصلاحات ساختاری رخ نداده است و از طرفی وابسته به سیاست خارجی کشور است که کماکان دوران پرتنش را طی می کند.

تورم و رکود تا کجا پیش می رود؟
تورم یکی از شاخص هایی است که اتورگرسیون زیادی دارد. یعنی تورم فصل بعد، با تقریب خوبی از تورم فصل قبل قابل حدس زدن است. با توجه به مجموعه ی شواهد، تورم امسال در سطوحی بالاتر از 30 درصد خواهد بود. مضاف بر آن، رکود تورمی ایران حداقل دو یا سه سال ادامه خواهد داشت و بسیار بعید است که قبل از سه سال تورم به سطوح یک رقمی نزدیک شود.

 در شرایط رشد نرخ تورم وظیفه دولت و مردم چیست؟
 اکنون اثر گرانی ها را نمی توان کتمان کرد. تورم افزایش یافته و اثر خود را بر سبد مصرفی خانوار گذاشته است و لذا مسئولان از دولت گرفته تا مجلس باید چاره اساسی بیندیشند. باید با تن در دادن به اصلاح ساختار اقتصاد به سمت سیاست اصولی نرخ ارز و مدیریت منابع ملی موجود حرکت کنند تا با عبور از این شرایط سخت به وضعیت مطلوب برسیم. اما برای مردم در شرایط تورمی، با علم به اینکه کاهش قدرت خرید اتفاق افتاده است بهترین کار اجتناب از خرید لوازم لوکس و مصرفی غیر ضرور و کاهش هزینه ها است.

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال مدرسه تجارت
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین