پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸
یکی از نیازهای افراد معلول همانند سایر شهروندان یک جامعه داشتن فرصت برای حضور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و عرصه‌های عمومی است که این حضور می‌تواند در سطح استانی، کشوری، ملی و یا بین‌المللی باشد.

شعار سال: عرصه ورزش یکی از عرصه‌هایی است که می‌تواند به افراد معلول کمک کند تا نگاه جامعه نسبت به توانمندی و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه تغییر کرده و این ظرفیت‌ها شناسایی شود. در این صورت مردم باور می‌کنند اگر فردی به هر دلیلی در قسمتی از اعضای بدن خود دچار نقصان است این نقص به منزله نادیده گرفتن سایر توانمندی‌ها و کارکردهایش نیست. موفقیت‌های معلولان در عرصه‌های ورزشی در دو دهه اخیر در کشورمان بیشتر از قبل شده است، همین افزایش موفقیت‌ها نشان‌دهنده این است که معلولان فرصت پیدا کرده‌اند تا در مجامع بین‌المللی ورزشی حضور پیدا کرده و خوش بدرخشند. موفقیت‌های قبلی معلولان نیز در این موضوع بی‌تأثیر نبوده و برای این افراد امیدواری را به‌دنبال آورده است تا بتوانند برای کسب موفقیت بیشتر تلاش کنند و به‌جای گوشه‌گیری و انزوا، میدانداری کرده و در عرصه‌های اجتماعی نیز حضور بیشتری داشته باشند.

میدانداری معلولان در مسابقات ورزشی می‌تواند میدانداری آنها را در عرصه‌های دیگر به‌دنبال داشته باشد. در چند سال اخیر توجه به حمایت از معلولان نسبت به گذشته بیشتر شده است. یکی از مسائلی که باعث شد این توجه بیشتر شود موفقیت‌های ورزشی معلولان در عرصه‌های مختلف است، همین مسئله باعث شد که سایر ظرفیت‌های این افراد نیز به‌درستی شناسایی شود. حضور معلولان در عرصه‌های مختلف و موفقیت آنها برای خانواده‌های دارای معلول، مسئولان، افکار عمومی و معلولانی که نخواستند به عرصه‌های مختلف وارد شده و خود را محک بزنند نگرش مثبتی را ایجاد می‌کند. این نکته را نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری برای تقویت برنامه‌های ورزش همگانی و قهرمانی معلولان، سرمایه‌گذاری برای تحقق حقوق شهروندی این افراد همانند بقیه شهروندان است و برای انجام این کار هیچ فردی حق ندارد منتی بر سر این افراد بگذارد؛ همانطور که برای سایر افراد هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود و برای حضور در اماکن ورزشی بستر حضورشان را فراهم می‌کنیم، برای معلولان نیز باید این فرصت را فراهم کرد. اگرچه همچنان در برخی مناطق امکانات خاصی برای معلولان وجود ندارد ولی حضور معلولان در عرصه‌های عمومی باعث می‌شود که آثار مثبت زیادی برجای بماند و معلولان باید از هر فرصتی برای تقویت حضورشان در عرصه‌های اجتماعی که از حقوق اصلی‌شان است استفاده کنند. این اقدام ضمن اینکه سلامت روان و جسم آنها را تضمین می‌کند آثار مثبتی نیز بر روی سلامت روان خانواده‌های این افراد می‌گذارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 30 مهر 97، شماره: 34909


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین