پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
شورای شهر تهران این روزها به جد دنبال تکمیل اقداماتی است که می‌تواند به شفاف‌سازی در اداره شهر کمک کند؛ به همین‌خاطر دو جلسه اخیرشان تمام وقت به بررسی طرحی اختصاص یافته که براساس آن شهرداری ملزم می‌شود تا اطلاعات عمومی شهرسازی را روی سامانه شفافیت منتشر کند. کلیات این طرح در جلسه هفته پیش به تصویب اعضا رسیده بود و دیروز در همین راستا، نزدیک به 15پیشنهاد در مورد ماده‌های آن در صحن به بحث گذاشته شد. سرانجام جزئیات طرح مذکور پس از اصلاح برخی مواد به تصویب رسید.

شعار سال: شورای شهر تهران این روزها به جد دنبال تکمیل اقداماتی است که می‌تواند به شفاف‌سازی در اداره شهر کمک کند؛ به همین‌خاطر دو جلسه اخیرشان تمام وقت به بررسی طرحی اختصاص یافته که براساس آن شهرداری ملزم می‌شود تا اطلاعات عمومی شهرسازی را روی سامانه شفافیت منتشر کند. کلیات این طرح در جلسه هفته پیش به تصویب اعضا رسیده بود و دیروز در همین راستا، نزدیک به 15پیشنهاد در مورد ماده‌های آن در صحن به بحث گذاشته شد. سرانجام جزئیات طرح مذکور پس از اصلاح برخی مواد به تصویب رسید.

براساس طرحی که کمیته شفافیت شورای شهر تهران، به ریاست بهاره آروین با همکاری 3کمیسیون تخصصی ارائه کرد و مصوب شد، شهرداری موظف است طی مدت 2تا 3ماه طرح مذکور را تکمیل کرده و مقدمات اجرای آن‌را فراهم کند.

یکی از نکات جالب توجه در نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، به پیشنهاد محسن هاشمی مبنی بر بازگشت طرح به کمیسیون تلفیق برمی‌گشت. البته چند عضو دیگر شورا نیز موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کردند اما سرانجام پیشنهاد مربوطه رأی نیاورد تا بررسی طرح در دستور کار قرار بگیرد و تمام وقت جلسه به آن اختصاص یابد. به هرترتیب پیشنهادها که قریب به اتفاق آنها مربوط به علی اعطا، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی بود، به بحث گذاشته شد. احمد مسجدجامعی، زهرا صدراعظم نوری، حجت نظری، سیدآرش حسینی میلانی، محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده نیز ازجمله دیگر پیشنهاددهنده‌ها بودند. پیشنهادهای مصوب به‌طور خلاصه در زیر آمده‌اند:

تغییر عنوان کروکی‌های معماری به توده‌گذاری

انتشار اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی مسئول در طرح

الزام شهرداری به انتشار اطلاعات فنی و ملکی

تدوین شیوه نامه رسیدگی به اعتراضات شهروندان توسط شهرداری ظرف مدت 3ماه

ارائه شیوه نامه اعلام تخلف مردمی 2‌ماه بعد از مصوبه از سوی شهرداری

اعلام اطلاعات وضع موجود ملک پیش از ساخت درصورت وجود اطلاعات در شهرداری

افزوده شدن لایه پهنه‌های فرهنگی و تاریخی میراثی در طرح تفصیلی در ماده 3طرح

انتشار اطلاعات پروژه‌های سرمایه‌گذاری (بزرگ مقیاس شهری) قبل و بعد از انعقاد قرارداد

گنجانده شدن سرمایه‌های سبز در لایه‌های طرح تفصیلی

عدم‌انتشار نام مالکان در انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی

انتشار گزارش ارزیابی زیست‌محیطی پروژ‌ه‌های شهری

تقویت نظارت همگانی

سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره طرح انتشار اطلاعات عمومی شهرسازی، ارائه داد. علی اعطا با مهم خواندن طرح گفت: «از این به بعد تمامی اطلاعات تک‌تک پلاک‌های ثبتی که از ابتدای فروردین امسال، برای تشکیل پرونده و اخذ پروانه اقدام کرده‌اند، روی سامانه شفافیت قرار می‌گیرد. اینگونه مشخص خواهد شد که آن پلاک چه تراکمی دریافت کرده و چه مساحت و زیربنایی خواهد داشت. اینگونه شهروندان می‌توانند نظارت کاملی بر ساخت‌وسازها داشته باشند و تخلفاتی که باعث نابودی فضای سبز شهر و از بین رفتن حقوق شهروندی می‌شود را در یک‌سامانه هوشمند به اطلاع مدیریت شهری برسانند.» او در ادامه عنوان کرد:« با ابلاغ طرح مذکور همچنین اطلاعات شهرسازی پروژه‌های شهری که در حال اجراست یا قرار است که در آینده نیز اجرا شود هم روی سامانه قرار می‌گیرد؛ اینگونه از یکسو نظارت همگانی تقویت شده و از سوی دیگر عامل بازدارنده‌ای بر سر راه تخلفات شهرسازی می‌شود

اعطا در پاسخ به این سؤال که چرا اطلاعات پلاک‌هایی که پیش از سال 97پروانه ساخت گرفته‌اند روی سایت شفافیت قرار نمی‌گیرد؟ گفت: «این هم پیشنهاد خوبی است اما کار سخت و پیچیده‌ای به‌نظر می‌رسد. بنابراین در گام‌های بعدی می‌توان اطلاعات سال‌های 96و حتی 95را نیز روی سامانه وارد کرد

دیروز قرار بود لایحه‌‌ای دوفوریتی با حضور شهردار تهران مورد بررسی قرار گیرد که به‌دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای شورا منتفی شد. این در حالی بود که سیدابراهیم امینی ساعت 11و با رفتن محسن هاشمی، ریاست جلسه را برعهده داشت و اعضا وقت جلسه را تمدید کرده بودند. با وجود این، پس از ساعت 11و نیم و درحالی‌که 14عضو در جلسه حضور داشتند و همگان منتظر ورود سیدمحمدعلی افشانی، شهردار پایتخت بودند، زهرا صدراعظم نوری صحن را ترک کرد تا به‌دلیل 13نفره شدن تعداد عضو حاضر، امینی پایان جلسه را اعلام کند.

تذکرها و پیشنهادهای اعضای شورا در نودوپنجمین جلسه

نام عضو مورد مطرح شده

محسن هاشمی

اگر ما می‌خواهیم همانند مردم که در انتخابات گذشته با رأی معنادار و مشارکت بی‌سابقه خود در مدیریت شهری تحول ایجاد کنیم، باید فراتر از شعار و تبلیغات، ابتدا استاندارد‌سازی‌ را از ساختار و عملکرد مدیریت شهری آغاز کنیم. سازمانی فربه، ناکارآمد، آلوده به رانت و مملو از موازی‌کاری نمی‌تواند خدمتی مناسب را به شهروندان ارائه کند. صرف نگهداشت شهر تهران، آن‌هم در سطح کیفیت فعلی، قطعا مطالبه‌ای نیست که شهروندان تهرانی از شورای پنجم و مدیریت شهری داشته‌اند؛ چراکه این موضوع در مدیریت شهری گذشته نیز محقق می‌شد. استانداردهای مدیریتی نشان می‌دهد که پیکره مدیریت شهری تهران در شرایط فعلی ناموزون و نامتوازن، فربه و کند، سردرگم و کدر است. شرایط این سازمان بایست به وضعیتی متوازن وپایدار، چابک و مؤثر، هوشمند و شفاف بهبود یابد که در این مسیر به جراحی توأم با جسارت و عقلانیت نیاز است. اگر امروز سنگ بنای اصلاح مدیریت شهری با شجاعت و جسارت در برنامه سوم توسعه شهر تهران بنا گذاشته نشود، انتظار گزافی خواهد بود که به عملکرد چندان متفاوتی منجر شود. پیشنهادهای مناسبی از سوی اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران برای تثبیت برنامه سوم توسعه در مسیر اصلاح ساختار و بهبود عملکرد مدیریت شهری ارائه شده است که امیدواریم در کمیسیون‌های تخصصی و به‌ویژه کمیسیون تلفیق این جهت‌گیری در قالب سند برنامه که باید دارای اهداف معین کمی و کیفی، منابع و مصارف و شاخص‌های شفاف شود، به انسجام و هم‌افزایی مناسبی برسد و برنامه واقع‌بینانه و عملگرایانه را جهت حرکت مدیریت شهری تدوین کند.

مجید فراهانی

علائم ترافیکی، راهنما و هدایتگر سرنشینان خودرو‌ها و عابران پیاده و زمینه‌ساز ارتقای ایمنی و کیفیت راه‌ها به شمار می‌آیند، بر همین اساس در بودجه سال1397 شهرداری تهران برای اجرای علائم افقی ترافیکی مبلغ 422میلیارد ریال، تعمیر و تعویض علائم عمودی ترافیکی مبلغ 239میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است. متأسفانه این خدمت‌رسانی در برخی معابر به علل مختلفی به نحو مطلوبی ارائه نمی‌شود که لازم است برای رفع این نقصان و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی عبور و مرور شهروندان مورد توجه جدی قرار گیرد. بر همین اساس اینجانب به‌عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند3 ماده71 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به وضعیت علائم ترافیکی و ارتقای سطح ایمنی معابر شهری» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم و انتظار دارم شهرداری بیش از پیش به مسئله ایمنی معابر توجه کند.

محمد سالاری

با توجه به ترکیب اعضای شورای پنجم شهر تهران و قرابت فکری اعضا با نمایندگان مردم تهران در مجلس و همچنین شهردار و استاندار تهران و شکل‌گیری فراکسیون ۵۱نفره و اینکه ممکن است دیگر چنین ترکیبی دوباره در تاریخ تکرار نشود، مطالبه شورایاری‌های محلات شهر تهران بعد از 4 دوره فعالیت این است که دارای جایگاه قانونی شوند. بنابراین درخواست دارم موضوع قانونی‌شدن نهاد شورایاری‌ها در دستور جلسه فراکسیون ۵۱نفره قرار گیرد و جایگاه شورای محلات به‌صورت یک طرح در قانون فرادست تبیین و نهادینه شود و این الگو به تمامی شهرها و کلانشهرهای کشور منتقل و نهادینه شود. قطعا اگر بعد از پایان دوره نتوانیم نهاد شورایاری‌ها را قانونی کنیم، مورد مواخذه قرار می‌گیریم.

سیدآرش حسینی میلانی

هفته گذشته از فرهنگسرای بهمن در منطقه۱۶ در محل کشتارگاه سابق بازدیدی داشتیم. این فرهنگسرا، در کنار سایر فرهنگسراها - با ورود نیروهای جوان و متعهدی که پس از جنگ وارد عرصه فرهنگی شده بودند - به کانونی برای برنامه‌های متنوع و پرمخاطب در زمینه‌های موسیقی، تئاتر و... تبدیل شدند. فرهنگسراها و کتابخانه‌ها از لحاظ بودجه نیازمند کمک و حمایت جدی شهرداری هستند. مجموعه کتابخانه‌هایی هم که در سراهای محلات قرار دارند، از نظر شهروندان یکسان هستند و تفکیکی در این‌باره قائل نیستند. در بازدیدی که از فرهنگسرای بهمن انجام شد، متوجه شدیم از تابستان امسال پست برق مربوط به فرهنگسرا از کارافتاده و سیستم سرمایشی و گرمایشی قرائتخانه که نزدیک به هزار نفر گنجایش دارد، دچار مشکل شده و نیازمند اعتباری نزدیک به ۷۰۰میلیون تومان است که تامین مالی و هزینه‌های آن، از عهده فرهنگسرای بهمن خارج است. این مسئله هم خارج از کمکی است که شهردار منطقه۱۶ باید انجام دهد. البته شهردار این منطقه در زمینه‌هایی همچون رفت‌و‌روب و فضاهای سبز تلاش خود را کرده است. در زمینه تجهیز کتابخانه‌ها دچار یک عقب‌افتادگی قابل توجهی هستیم. البته آقای حق‌شناس پیگیری‌هایی در این‌باره انجام داده‌اند و بخشی از کمک به کتابخانه‌های عمومی شهر تهران انجام شده است ولی در مورد کتابخانه‌هایی که در سراهای محلات قرار دارند، از نظر تامین کتاب وضعیت خوبی نداریم.

زهرا نژادبهرام

از شهرداری بابت رسیدگی به ترافیک تقاطع استادمعین- آزادی تشکر و بابت تکمیل پروژه‌های بالای ۸۰درصد که بر زندگی و تعاملات شهروندان تأثیرگذار است، تشکر می‌‌کنم. از شهردار و همکارانشان برای فعالسازی پروژه‌های نیمه‌تمام نظیر پروژه صیاد شیرازی، کنارگذر امام علی و پروژه‌های دیگری نظیر آن تشکر می‌کنم. همچنین مشخصا به زیرگذر تقاطع استاد معین- آزادی اشاره می‌کنم که حدود 3سال فشار زیادی را به شهروندان وارد کرده است. با آغاز عملیات بازگشایی، متأسفانه مسیر ترافیکی شدیدی برای شهروندان ایجاد شده بود و پروژه 3سال متوقف بود که با همت شهردار منطقه و معاون عمرانی مورد رسیدگی قرارگرفت. البته از سوی دیگر از شهرداری می‌خواهم نسبت به ترمینال شرق که بیش از ۹۰درصد عملیات عمرانی آن به پایان رسیده، اقدام عاجل را انجام دهد.

مرتضی الویری

طبق بند «د» تبصره5 بودجه سال96 مصوبه مجلس شورای اسلامی و با عنایت به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران جهت تکمیل خطوط 6 و 7 مترو مبلغ 4هزار میلیارد تومان براساس ظرفیت ایجاد‌شده در تبصره بودجه مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد که پس از موافقت وزارت کشور و تبدیل آن به 2هزار میلیارد تومان و موافقت بانک مرکزی و تبدیل آن به 700میلیارد تومان اوراق مشارکت برای احداث خط7 قطار شهری منتشر شده است. البته قرار بر این بود که 2هزار میلیارد تومان برای خط 6 و 2هزار میلیارد تومان برای خط7 پیش‌بینی شود که این مبالغ به 700میلیارد تومان برای خط 7کاهش پیدا کرد. با توجه به قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال 96 تا پایان مهر‌ماه 97 شهرداری تهران تنها 48ساعت فرصت دارد 700میلیارد تومان اوراق مشارکت را وصول کند. البته این مبلغ هم‌اکنون در بانک شهر موجود است. شهرداری همچنین می‌بایست مکانیسمی تعبیه کند تا براساس آن پیگیری‌های لازم برای باقیمانده مبلغ فوق یعنی 3300میلیارد تومان از 4هزار میلیارد تومان اعتبار اوراق مشارکت را به عمل آورد. شهرداری می‌بایست درخصوص دلایل عدم‌استفاده کامل از ظرفیت ایجاد‌شده جهت خطوط 6 و 7 مترو در مصوبه فوق‌الذکر به شورا و نیز درخصوص اقدامات صورت‌گرفته درخصوص جذب و هزینه‌کرد مبلغ 700میلیارد تومان با توجه به قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تا پایان مهر‌ماه سال97 گزارشی به شورا ارسال کند.

حجت نظری

باتوجه به محدودیت زمانی که برای بررسی برنامه سوم شهرداری داریم و همچنین با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد این برنامه متأسفانه از اشکالات زیادی هم برخوردار است، می‌بایست در زمان مقتضی به بررسی این برنامه بپردازیم و حتی می‌توانیم برنامه دوم را یک‌سال تمدید کنیم. این برنامه قرار است 5سال چراغ راه ما شود و هرچه بیشتر دقت و بررسی کنیم، آسیب کمتری خواهیم دید، ضمن اینکه ما می‌توانیم به‌مدت یک‌سال برنامه دوم شهرداری را تمدید کنیم تا برنامه سوم برنامه کامل‌تر و بدون نقص باشد. سابقه تمدید برای برنامه 5ساله توسعه کشور هم وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 30مهر 97، کدمطلب: 34918، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
شفاف سازی ها باید به گونه ای باشد که اخبار راست و دروغ بین هم به خورد ملت نره


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین