پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کباب بناب به عنوان برند غذای برتر یکی از مشهور‌ترین کباب‌های ایرانی در سطح جهان شناخته شده است.

شعار سال: کباب بناب در واقع به دلیل کیفیت گوشت مصرفی و نحوه فرآوری آن معروف است، به طوری که تاریخ طبخ این غذا از پیشینه‌ای طولانی برخوردار بوده و به عنوان غذای سلطنتی در دوران قاجار محسوب می‌شود.

هر وقت که نام کباب به گوشتان می‌خورد اگر کباب خور حرفه‌ای باشید می‌دانید که خاستگاه کباب شهر بناب استان آذربایجان شرقی است و این شهر به عنوان شهر کباب شناخته شده است.

یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی که این اواخر شاهد برگزاری جشنواره بومی و محلی است و با توجه به ظرفیت بالای این شهرستان در صنعت غذا شیوه پخت کباب بناب به عنوان اولین اثر در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره ۱۰۸۳ ثبت شده است تا ضمن حفظ این سبک اقدام موثری در توسعه روز افزون آن برداشته شود.

از آنجایی که ما ایرانی‌ها نیز ارادت خاصی به چلوکباب داریم پس دانستن اطلاعاتی در زمینه کباب بناب جای دوری نمی‌رود.

رمز کوزه گری کباب پزان بنابی همان چیزی است که کباب بناب را از سایر کباب‌ها متمایز می‌کند وکباب پزان بنابی با استفاده از برند بناب در سراسر کشور مشتری‌های بسیاری را جذب کرده اند، اما از آنجا که خوردن غذای هر شهر در همان شهر مخصوص که پر آوازه شده لذت بخش است بنابراین خوردن کباب در بناب بسیار خوشمزه بوده و لذت خاصی دارد.

ظرفیت بالای کباب بناب در جذب گردشگر

حاج علی کباب پز بنابی گفت: چندین سال پیش در راسته بازار شهرستان بناب مغازه داشتم و کباب می‌پختم وبرای مسافران داخلی وخارجی می‌فروختم نمی‌دانستم که روزی این کباب‌ها به برند این شهرستان تبدیل می‌شود.

وی افزود:کباب بناب را می‌توان ظرفیتی بس عظیم و مهم برای توسعه صنعت گردشگری استان بر شمرد.

وی ادامه داد: مردم آذربایجان به خورد و خوراک خود اهمیت زیادی قائل هستند به طوری که اکثر مسافران و گردشگرانی که به این منطقه از کشورمان سفر می‌کنند از تنوع و لذت غذا‌های محلی آن بسیار راضی بوده و اظهار خرسندی می‌کنند.

به گفته وی، اغلب کباب‌پزان بنابی در پخت کباب ابتدا گوشت را به صورت نصف گوساله و نصف گوسفند از قصابان معتبر و معروف شهر تهیه کرده و بعد از یک نوبت چرخ کردن آن را روی کنده انداخته و بعد از اضافه کردن پیاز و نمک به گوشت، آن را آن قدر می‌کوبند تا به قول خودشان برای باقی ماندن روی سیخ آماده شود، البته کار کردن در طی سالیان دور باعث شده است بسیاری از فوت و فن کوزه گری کباب بناب در اثر تجربه به دست آید.


طرز پخت کباب بناب به عنوان برند غذای برتر در سطح دنیا شناخته شده است

حسین علی اکبری کباب پزبنابی، نیز با اشاره به طرز پخت کباب بناب که در دو مرحله انجام می‌شود گفت: گوشت را درمرحله اول در سیخ کرده و بعد از پخت ناقص دوباره روی کنده انداخته و می‌کوبیم تا سرد شود، سپس دوباره توی سیخ قرارداده و آن را می‌پزیم این دو روش مختص شهرستان بناب بوده که آن را از سایر روش‌های پخت کباب در سایر نقاط کشور متمایز می‌کند.

وی با داشتن ۴۰ سال تجربه در این کار نام این نوع کباب را «کباب دو آتیشه» اعلام کرد و گفت: طرزپخت این نوع کباب بسیار سخت و دشواراست و طعم آن متمایز‌تر از دیگر کباب هاست.

وی درادامه افزود:شاید خیلی از شما‌ها نام «یاغلی یومورتالی کباب» را شنیده اید در این نوع روش پخت کره یا روغن حیوانی را داخل تابه ریخته و بعد از انداختن تخم مرغ داخل آن قبل از این‌که تخم مرغ خود را بگیرد، گوشت کبابی را درون تابه می‌اندازیم تا بپزد.


کباب بناب سفت‌تر از کوبیده معمولی می‌باشد

شاهین یاوری، شاگرد کباب پز بنابی گفت:کباب بناب از نظر ظاهر با کباب کوبیده معمولی متفاوت است، این تفاوت مربوط به سیخ مورد استفاده برای تهیه کباب است، کباب کوبیده بناب سنتی را در سیخ‌های پهنی به عرض ۱۳ سانتیمتر درست می‌کنند.

کباب پزبنابی، گفت:ساطوری بودن گوشت کباب در بناب را می‌توان یکی دیگر از وج تمایز کباب بناب با سایر کباب‌ها دانست.

وی افزود: کباب پزان بنابی همیشه از گوشت ساطوری برای تهیه کباب استفاده می‌کنند.

یاوری به یکی دیگر از انواع کباب‌ها که به قیمه‌کباب معروف است، اشاره کرد و گفت: در این روش پخت کباب، گوشت شامل راسته، ران و پس گردن گوسفند تهیه شده روی کنده با وسیله‌ای به نام قیمه‌چین آن‌قدر کوبیده می‌شود تا به اندازه لپه درآید.


وی، گفت:همان طور که از صحبت کباب پز بنابی پیداست آن‌ها در ایام قدیم گوشت را چرخ نمی‌کردند و آن را به صورت متناوب بریده و روی کنده درخت با ضربات ساطور ریز کرده و آنقدر ورز می‌دادند تا به شکل چرخ شده درآید.

شاهین یاوری، افزود:اکنون به دلیل افزایش مشتری و تسریع در آماده کردن تقاضای مشتریان ابتدا گوشت را چرخ کرده و بعد روی کنده می‌کوبند.

کباب پز بنابی، تصریح کرد:کباب بناب آن قدر برای خودش اسم و رسم دارد که دو سال متوالی جشنواره ملی کباب بناب در سال ۹۴ و ۹۵ در این شهرستان برگزار شده است.

وی گفت :با توجه به ظرفیت بالای این شهرستان در صنعت غذا به دلیل پخت کباب بناب و طی پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش مسئولان مربوطه در سال گذشته شیوه پخت کباب بناب در فهرست آثار معنوی و فرهنگی کشوربه ثبت رسید.

باید در سراسر کشور به کبابی‌ها نظارت و قالب سنتی و اصالت پخت کباب رعایت شود چرا که اگر در هرجایی از این کشور به موضوع اصالت توجه نشود و کباب بناب نیز مانند سایر کباب‌ها عرضه شود، آسیب آن به این کباب و شهرتش خواهد رسید.

این روش خاص طبخ کباب که امروزه مرسوم است قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی توسط مرحوم صمد آشپز باشی در بناب ابداع گردید، به عبارت دیگر مرحوم صمد آشپز باشی را می‌توان بنیانگذار طبخ کباب سنتی دانست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 10 آبان 97، کد مطلب: 6706137:www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین