پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در استمرار ناکامی خود همچنان در مدار شکست گام بر می دارد و تلاش دوباره این ائتلاف در تصرف بندر 'الحدیده' یمن با وجود بمباران های مکرر و کشتار مردم بی گناه تا کنون به نتیجه نرسیده است.بندر الحدیده در 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و محل ورود بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده این کشور است و تحلیلگران سیاسی، از این بندر به عنوان کلید تصرف پایتخت یاد می کنند و معتقدند پیروزی ائتلاف سعودی در جنگ الحدیده و شکست نیروهای مقاومت یمنی، تکلیف نهایی نبرد در این کشور بحران زده را روشن خواهد کرد.

شعار سال: زبانه های آتش جنگ در یمن که به خاطر بلند پروازی های 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان در منطقه خاورمیانه شعله ور شد، طی حدود چهار سال گذشته نه تنها فروکش نکرده، بلکه برخلاف اجماع بین المللی برای توقف این جنگ ویرانگر به خاطر پافشاری بر ایده های برتری جویانه 'جنگ سالاران' سعودی - امارات شکل پایان ناپذیری به خود گرفته و وضعیت کنونی حاکم بر بندر الحدیده این چشم انداز را بیش از پیش تیره و تار کرده است.

بندر الحدیده به رغم تلاش چند باره ائتلاف سعودی از ابتدای آغاز جنگ در یمن برای تصرف آن طی 10 روز گذشته تا کنون بار دیگر مورد هجوم همه جانبه قرار گرفته و نظامیان ائتلاف سعودی تلاش خود را برای تسلط بر آن معطوف کرده اند.

بندر استراتژیک و 600 هزار نفری الحدیده به خاطر برخورداری از نوار ساحلی 300 کیلومتری، پس از بندر عدن، دومین نقطه با اهمیت تجارت بین المللی کشور یمن محسوب می شود.

بندر الحدیده در 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و محل ورود بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده این کشور است و تحلیلگران سیاسی، از این بندر به عنوان کلید تصرف پایتخت یاد می کنند و معتقدند پیروزی ائتلاف سعودی در جنگ الحدیده و شکست نیروهای مقاومت یمنی، تکلیف نهایی نبرد در این کشور بحران زده را روشن خواهد کرد.

کنترل بندر الحدیده در اختیار انصار الله قرار دارد و ائتلاف سعودی ادعا می کند این بندر به محل و بارانداز کمک های تسلیحاتی به انصار الله تبدیل شده است ، از این رو همه هم و غم خود را بر تسلط بر بندر الحدیده معطوف کرده است.

ائتلاف سعودی پس از ناکامی در عملیات 'پیروزی طلایی' که با هدف تصرف بندر الحدیده از 23 خرداد سال جاری رقم خورد، بار دیگر با ساماندهی 30 هزار نیروی مجهز به زره پوش و تانک و سلاح های مدرن از حدود دو هفته پیش عملیات دیگری را طراحی و به اجرا گذاشت اما با وجود تبلیغات فراوان و بمباران های پر تعداد نه تنها تا کنون موفقیتی کسب نکرده بلکه متحمل تلفات سهمگینی شده است.

وزیر دفاع یمن شب گذشته (شنبه) در آیین اختتامیه دوره آموزشی فرماندهان گردان های مدافع ساحل غربی با بیان اینکه ائتلاف سعودی برای حمله به بندر الحدیده، نیرو و تجهیزاتی برابر با نیروی مورد نیاز برای اشغال 10 کشور را بسیج کرده، از شکست کامل ائتلاف سعودی در تصرف این بندر خبر داد.

سرلشکر 'محمدناصر العاطفی' افزود: فرزندان منطقه تهامه به ملت یمن ثابت کردند در دفاع از ساحل غربی آماده جانفشانی هستند و همکاری و همبستگی آنها با ارتش و کمیته های مردمی تلاش متجاوزان برای پیشروی را به شکست کشاند.

سخنگوی جنبش انصار الله نیز در توئیتی با تاکید بر اینکه مردم یمن با مقاومت خود طی چهار سال جنگ ، ' معجزه واقعی آفرید '، افزود: مردم یمن با دفاع همه جانبه از بندر الحدیده، بار دیگر ثابت کردند که یمن گورستان متجاوزان است.

' محمد عبدالسلام ' در این توئیت تصریح کرد: ائتلاف 'آمریکایی، انگلیسی، اسراییلی' با همراهی مزدوران داخلی و خارجی و تروریست های داعش و القاعده و میلیاردها دلار هزینه و پشتیبانی هوایی، دریایی، زمینی، تدارکات و تجهیزات بی شمار در برابر مقاومت مثال زدنی مردمی که با توکل بر خدا معجزه واقعی خلق کردند، نتوانستند پس از چهار سال تجاوز به هیچ یک از اهداف خود دست یابند.

در همین حال سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح آخرین تحولات جنگ در استان الحدیده گفت: طی 48 ساعت گذشته بیش از 180 نفر از نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی از جمله 10 تن از فرماندهان آنها در عملیات نیروهای یمنی کشته و یا زخمی شدند.

به گفته سرتیپ «یحیی سریع»، ارتش و کمیته های مردمی طی روزهای گذشته 171 دستگاه خودروی زرهی و تجهیزات نظامی نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی را نابود کرده اند.

وی ادامه داد: نیروهای یمنی طی عملیاتی ویژه در منطقه «کیلومتر 16» نیروهای متجاوز را در تله میدان مین انداختند که شمار زیادی از نیروهای آن ها کشته و یا زخمی شدند.

یحیی سریع گفت: نیروهای دشمن تلاش کردند تا به سمت فرودگاه الحدیده و شمال منطقه کیلومتر 16پیشروی کنند که تحرکات آنها از سوی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی دفع شد.

همچنین در تحولی میدانی، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با حمله به مواضع مزدوران عربستانی طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن در شرق بندر الحدیده، 'عبدالغنی أحمد الشبلی' فرمانده گردان ماموریت های ویژه نیروهای گارد ریاست جمهوری و چند تن از همراهان وی را کشتند.

در این حمله که در منطقه 'الجریبه' در شهر الحالی در شرق الحدیده انجام شد، شماری زیادی از مزدوران سعودی کشته و یا زخمی شدند و بقیه نیز از محل عملیات فرار کردند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنین در این حمله یک دستگاه بولدوزر و چند دستگاه خودروی نظامی نیروهای مزبور را منهدم و خسارت مادی قابل توجهی به آنان وارد کردند.

** نافرمانی سعودی و دو رویی آمریکایی

دور تازه حمله شدید ائتلاف سعودی به بندر الحدیده در حالی آغاز شد که عربستان با فشار فزاینده ای جهانی برای توقف جنگ در یمن مواجه است حتی همپیمانان این کشور نظیر آمریکا خواستار پایان این جنگ طی 30 روز شده اند.

'مایک پمپئو' و 'جیمز ماتیس' وزرای خارجه و دفاع آمریکا دو هفته پیش با تاکید بر توقف درگیری ها در یمن، از ائتلاف سعودی خواستند به حملات هوایی به مناطق مسکونی این کشور پایان دهد.

اما ائتلاف سعودی نه تنها توجهی به این درخواست نکرده بلکه، با حمله مجدد به الحدیده به جهانیان ثابت کرد که عزمی برای پایان جنگ و جنایت در یمن ندارد.

اما برخلاف خواست مقامات آمریکایی برای توقف جنگ در یمن، درز برخی خبرها حکایت از آن دارد، واشنگتن تمایلی به این کار ندارد و مایل نیست دست از حمایت عربستان به عنوان مشتری دست و دل باز شرکت های آمریکایی سازنده تسلیحات نظامی بر دارد.

پایگاه خبری «انتلجنس آنلاین» به تازگی در گزارشی نوشت: شماری از مسوولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حمله اخیر عربستان و امارات به بندر الحدیده شرکت داشته اند و همچنین واشنگتن پیش از حمله دو فروند هواپیمای شناسایی تحویل ریاض داده است.

به گزارش این پایگاه خبری، پنتاگون اطلاعات اساسی را برای حمله به الحدیده در اختیار عربستان و امارات قرار داده است.

اینکه آمریکا از سویی خواستار توقف جنگ در یمن می شود و از سوی دیگر در حمله به بندر الحدیده به داد ائتلاف سعودی می رسد، پرده ای دیگر از ریا کاری و دو رویی مقامات کاخ سفید را کنار زد چنان که این موضوع مورد انتقاد وزارت امور خارجه روسیه قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای، حمایت آمریکا از افراد وفادار به رئیس جمهوری مستعفی یمن و ائتلاف عربی و همچنین درخواست برای برقراری صلح در این کشور را نشانه 'دورویی' و 'ریاکاری' سیاست های واشنگتن دانست و از آن انتقاد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که به تازگی انتشار یافت، آمده است: حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی در یمن از سویی و درخواست برای توقف فوری جنگ از طرف دیگر، صداقت گفتار مقامات آمریکایی را زیر سووال می برد.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه خاطر نشان کرد: تمام مدارک حاکی از آن است که واشنگتن قصد ندارد سیاست خود را در یمن تغییر دهد.

افزون بر آشکار شدن سیاست ریاکارانه آمریکا در قبال یمن، درخواست ها برای پایان فوری جنگ در یمن همچنان ادامه دارد و هر روز طنین تازه ای به خود می گیرد.

چندی پیش فعالان حقوق بشری شرکت کننده در کنفرانسی به میزبانی ترکیه که با هدف توقف جنگ در یمن برگزار شد، از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواستند که برای اقدام جدی و مسوولانه به منظور پایان دادن جنگ و برقراری صلح در یمن وارد عمل شوند.

«توکل کرمان» فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل سال 2011 در این کنفرانس گفت: از عربستان و امارات می خواهم از دخالت غیر سازنده در یمن خودداری کنند و از حمایت گروهک های تروریستی و شبه نظامیان مسلح و گروه های ترور که دست به کشتار شخصیت های مخالف در عدن و تعز می زنند، دست بکشند.

همچنین 50 نفر از نمایندگان پارلمان اروپا در پایان نشست صلح یمن که در پاریس برگزار شد، خواستار توقف جنگ در یمن شده و از طرف های درگیر خواستند تا برای برقراری صلح در این کشور به پای میز مذاکره و گفت وگو برگردند.

این نمایندگان همچنین خواستار توقف فروش سلاح به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات متحده عربی شدند.

سخنرانان در این نشست با تشریح وضعیت اسفناک مردم یمن، جنگی را که ائتلاف سعودی اماراتی علیه یمن به راه انداختند، ظالمانه و بی نتیجه توصیف کردند.

به هر روی جنگ یمن به خاطر تلفات بالای انسانی و وضعیت اسفناک مردم این کشور به تایید سازمان ملل متحد به بحرانی ترین وضعیت انسانی طی چند سال اخیر تبدیل شده است.

بدون شک استمرار جنگ در بندر الحدیده و بی اعتنایی ائتلاف سعودی به خواست جامعه جهانی و مقاومت مردم یمن با وجود بسیاری از ناملایمات و سیاست های دوگانه برخی کشورها در ارتباط با جنگ در یمن این کشور را درگیر یک جنگ فرسایشی کرده و نیز خروج بنیانگذاران این ائتلاف مرگبار را از باتلاق خودساخته ناممکن می کند.

مذاکرات صلح یمن که قرار بود اواخر ماه میلادی جاری برگزار شود بنا به دلایلی به آخر سال جاری موکول شده، اما آنچه که در این بازه زمانی بر شمار آن افزوده می شود، مرگ کودکان، زنان و مردان یمنی است که در پس صدور فرمان فرماندهان ائتلاف سعودی در حمله به یمن صادر می شود.

صلحی که تا پیش از دستیابی به آن جان بیش از 16 هزار یمنی را گرفته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 20 آبان 97، کدخبر: 83095367، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین