پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۷۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: استقلال‌طلبی از یمن آغاز شده و کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
شعارسال:کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: استقلال‌طلبی از یمن آغاز شده و کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 حسین رویوران در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه که به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین ایراد شد، با بیان اینکه سوریه، عراق و یمن سه ضلع مهم محور مقاومت در منطقه هستند، اظهار کرد:توطئه‌های بسیارزیادی توسط مثلث شوم منطقه علیه محور مقاومت شکل‌گرفت، اما سرانجام همه این توطئه‌ها به نفع محور مقاومت بود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان در جنگ سوریه به‌دنبال تغییر نظام و تصرف یکی از مهمترین محورهای مقاومت بودند، تصریح کرد: برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری فراوانی از سوی آمریکا و مرتجعان عرب منطقه صورت گرفت.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی با بیان اینکه برای تصرف سوریه بیش از ۱۰۰ هزار تکفیری از ۷۰ کشور جهان آموزش داده شده و مسلح شدند، گفت: در ابتدای بحران سوریه ۱۴۳ کشور با نام حامیان گروه‌های تکفیری و به‌عنوان دوستداران سوریه بسیج شدند. کشورهای عربی سوریه را از اتحادیه بیرون کردند و کل جهان عرب علیه سوریه قرار گرفت.

رویوران با اشاره به اینکه در چنین شرایطی که دنیا به سوریه پشت کرد، ایران اسلامی کنار سوریه قرار گرفت، تصریح کرد: همکاری ایران و سوریه پیروزی‌های خوبی رابه‌وجود آورد و این موفقیت‌ها کشور روسیه راهم تحریک کرد تا با یک تأخیری بعد از جمهوری اسلامی ایران کنار سوریه قرار گیردو الان بیشاز ۹۵ درصد سوریه در اختیار دولتاست و تکفیری‌ها در استان ادلب در محاصره کامل هستند.

وی با تأکید بر اینکه قدرت ایمان توانست مقابل سرمایه‌گذاری‌های مالی، انسانی، سیاسی و نظامی در سوریه پیروز شود، خاطرنشان کرد:سوریه اکنون یکی از مهمترین اضلاع محور مقاومت است که اگر هم در گذشته نقش کمتری داشت الان با اعتقاد بیشتر در این محور قرار دارد.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به اینکه عراق به‌عنوان کشور دوم منطقه تحولات بسیاری را شاهد بود، تأکید کرد: حدود چهار سال پیش زمانی که تکفیری‌ها وارد عراق شدند، استان‌هاینینوا، صلاح‌الدین و الانبار را تصرف کردند و در فاصله چند کیلومتری بغداد قرار گرفتند. در آن زمان دولت عراق تصور می‌کرد چون پیمان دفاع مشترک با آمریکایی‌ها امضا کرده، می‌تواند به آنان تکیه کند، بنابراین از آمریکا خواست به پیمان عمل کند و دولت عراق و بغداد را حفظ کند.

ریوران اضافه کرد: آمریکا در پاسخ به دولت عراق گفت که چنین کاری را نمی‌کند و این نکته مهمی بود. دولت عراق به آنان گفت ما ۶۰ هزار دلار سلاح از شما خریداری کردیم آنها را به ما تحویل دهید. آمریکایی‌ها اینکار را هم نکردند؛ بنابراین برای بسیاری از صاحب نظران مسجل شد که ورود تکفیری‌ها به عراق با همکاری آمریکا بوده و اینکه آمریکا حاضر نیست برای دفاع در مقابل آنان به عراق سلاح دهد، نشان‌دهنده نوعی تبانی دولتمردان آمریکایی با تروریست‌های تکفیری است.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها اعلام کردند در این صورت ناچاریم به سمت ایران برویم، تصریح کرد: آمریکایی‌‌ها بر این باور بودندکه کسی نمی‌تواند مقابل تکفیری‌ها بایستد و تکفیری‌ها تا۳۰ سال دیگر کشورهای منطقه را مشغول نگه‌خواهند داشت.

رویوران تأکید کرد: در این زمان سپاه قدس به موضوع عراق وارد شد و آموزش نیروهای داوطلبی را که به فتوای مرجعیت نجفبرای تکفیری‌ها وارد میدان شده بودند را برعهده گرفت و انبارهای سلاح را به سوی عراق باز کرد و سلاح مورد نیاز را به آنان فروخت که نیرویی به نامحشدالشعبی شکل گرفتکه ظرف سه سال عراق را ازتکفیری‌ها پاکسازی کردند و این تصورآمریکایی‌ها که تا ۳۰ سال دیگر منطقه نمی‌تواند از شر تکفیری‌ها نجات پیدا کند، با شکل‌گیری حشدالشعبی از بین رفت.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به انتخابات عراق گفت: در این انتخابات کسانی روی کار آمدند که اکثراً‌ نزدیک به حشدالشعبی و نیرویی که جانش را برای آزادی عراق گذاشت، بودند.

وی تأکید کرد:اولین موضوعی که نمایندگان مجلس جدید عراق قصد دارند به بحث بگذارند، خروج از پیمان دفاع مشترک با آمریکاست؛چرا که می‌دانند این پیمان نفعی برایشان ندارد و فقط محملی برای حضور امنیتی آمریکا درعراق شده است.

رویوران،یمن رارکن سوم محور مقاومت دانست و تصریح کرد: هشت سال پیش مردم کشور یمن با موج بیداری اسلامی به خیابان‌ها ریختند و خواستار سرنگونی عبدالله صالح شدند.

وی با بیان اینکه بیداری اسلامی در ابتدای شکل‌گیری جنبش ضد استبدادی بود که قرار بود انتهای آنبرقراری حکومت‌های اسلامی باشد، اما فقط بخش اول آن در برخی کشورها اتفاق افتاد و توطئه دشمننگذاشت این بیداری مردمی به برقراری دولت‌های اسلامی ختم شود، گفت: در یمن به دلیل اینکه سیدملک حوثی طباطبایی رهبری و هدایت مردم را به دست گرفت، بنابراین جنبش عظیم مردمی در یمن از ثبات بیشتری برخوردار شد.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی تأکید کرد:عربستان به دلیل هم مرز بودن با یمن و حضور بیش از ۵ میلیون یمنی در عربستان تغییرات ودمومکراتیزه شدن یمن را نپذیرفت، به همین دلیلتوطئه‌ای را تحت‌عنوان شورای همکاریخلیج فارس اینگونه مطرح کردند که عبدالله صالح کنار برود و منصور هادیرا جانشین او کردند و جالب اینجاست که عربستان آنقدر از علی‌عبدالله صالح حمایت کرد که حتی زمانی‌که مورد سوءقصد قرار گرفت و صورتش سوخت، در ریاض جراحی پلاستیکی شد و تحت حمایت آل‌سعود قرار گرفت. اما تحت فشار مردم نتوانست صالح را به یمن بازگرداند.

وی با بیان اینکه انتخاباتی که برای جایگزینی عبدالله صالح در یمن برگزار شد، هیچ کاندیدایی جز عبدربه‌منصور هادی نداشت، گفت: یعنی اگر منصوردر انتخابات فقط خودش به خودش رأی می‌داد هم رئیس‌جمهور می‌شد؛چرا که رقیبی وجود نداشت.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی با بیان اینکهمنصور سیاست‌های قبلی را ادامه داد،تأکید کرد: این روش باعث شد مردم صنعا بار دیگر علیه او قیام کنند و در نهایت وقتی دید هیچ پایگاهی در یمن ندارد، مجبور شدبا لباس زنانه به عربستان برودو عربستان به بهانه بازگرداندن دولت مشروع، جنگی را از چهار سال پیش علیه ملت یمن آغاز کرد.

رویورانقراردادهای تسلیحاتی عربستان و امارات را مهمترین محورهای جنگ یمن دانست و بیان کرد: این سلاح‌ها آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و کانادایی هستند و عربستان سعودی در این مدت بیشاز ۱۰۰ میلیارد دلار از پیشرفته‌ترین سلاح‌های این کشورها راخرید و علیه یمن به کار گرفت، اما در این چهار سال نتوانست جنبش انصارالله را شکست دهد و این نشان‌ می‌دهد در یمن یک حماسه در حال وقوع است.

وی با بیان اینکه اکنون در کنگره آمریکا بحثی پیرامون دخالت آمریکایی‌ها در جنگ یمن مطرح است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها فاش می‌کنند که چقدر حمایت در این جنگ وجود داشته است. اینکه آمریکا اطلاعات هوایی را در اختیار عربستان می‌گذارد و به نیروی هوایی عربستان خدمات می‌دهد واضح است؛ چرا که عربستان توانایی ارائه سرویس‌های لازم به هواپیماهایF۱۵ و F۱۶ را ندارد، بنابراین آمریکا شریک کامل عربستان در این جنگ است وقطعاً پیروزی انصارالله در این نبردتحول بزرگی در سطح منطقه است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نهضت یمن بیداری جدیدی علیه ظلم است که بر تمام منطقه تأثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: این استقلال‌طلبی از یمن آغاز شده و کل منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، لذاتظاهرات در مصر، تونس،‌ الجزایر، موریتانی و.. علیه سفر بن‌سلمان اولین نشانه‌های بیداری اجتماعی مردم نسبت به بسیاری از مسائل سیاسی استکه اهمیت بسیار زیادی دارد. عربستان به همه این کشورها قول کمک‌های مالی داده تا شاید بتواند خود را بهنحوی در مورد جنایات یمن، معارضین در داخلو موضوع خاشقچی تطهیر کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضاقات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار9 آذر 97، کدخبر: 471212، WWW.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
م.م77
این حرکتی که مردم یمن شروع کردن کل دنیا رو تحت تاثیر قرار میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین