پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
کارشناس مسائل بین‌الملل و منطقه گفت: مذاکرات چهارجانبه‌ای که این روزها در ابوظبی دنبال می‌شود اعلام شکست کامل ائتلاف متجاوز در منطقه است.

شعارسال:کارشناس مسائل بین‌الملل و منطقه گفت: مذاکرات چهارجانبه‌ای که این روزها در ابوظبی دنبال می‌شود اعلام شکست کامل ائتلاف متجاوز در منطقه است.

 سعدالله زارعی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران که در محل مصلی بزرگ امام‌خمینی(ره( برگزار شد، در تشریح آخرین تحولات منطقه با بیان اینکه امام راحل این قرن را قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران پیش‌بینی کرده بودند، اظهار کرد: مسئله خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه روز به گذشته صورت رسمی اعلام شد. دولتمردان آمریکا همزمان از خارج کردن نیروهای نظامی از افغانستان هم صحبت کرده‌اند و این در حالی است که ۲۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان حضور دارند.

وی افزود: آمریکایی‌ها ۱۸ سال پیش نیروهای زیادی را با هدف سیطره بر افغانستان و مهار سه قدرت منطقه یعنی ایران، روسیه و چین اعزام کردند و این کار را با تابلوی مهار طالبان انجام دادند.

زارعی اضافه کرد: خلاف ادعاهای آمریکایی‌ها،امروز شاهد مذاکرات مقام‌های آمریکایی با طالبان هستیم تا مقرهای آمریکایی در افغانستان امنیت داشته باشند و بتوانند در مورد مسئله خروج تصمیم بگیرند.این اوج حقارت قدرتی است که وارد یک سرزمین می‌شود، بیش از چهار هزار کشته و هزاران مجروحمی‌دهد، میلیاردها دلار هزینه و اعتبارش را خرج می‌کند و بعد با سرافکندگی تمام با همان گروهی که اعلام کرده برای براندازیشبه افغانستان آمده، وارد مذاکره می‌شود تا از آنان برای نیروهایش تضمین امنیتی بگیرد.

وی افزود: مذاکرات چهارجانبه‌ای که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، سعودی و اماراتی‌ها این روزها در ابوظبی دنبال می‌کنند، اعلام شکست کامل یک ائتلاف متجاوز در منطقه است.

زارعی تصریح کرد: مذاکره آمریکا با طالبان در شرایط قدرت طالبان هم شکل نگرفته که بگوییم آمریکایی‌ها با یک گروه در اوج اقتدار در حال مذاکره هستند و تفکر طالبانی در حال حاضر در منطقه به انزوا رفته و آمریکایی‌ها با سرافکندگی با یک گروه منزوی در حال مذاکره برای تأمین امنیت خود هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و منطقه با بیان اینکه آنان که به پشتوانه آمریکا دل بسته‌اند توجه کنند که قادر به تأمین امنیت خود هم نیست،گفت: آمریکایی‌ها پس از چهار سال حضور نظامی در سوریه که با شعار مقابله با تروریسم انجام شد، امروز اعلام می‌کنند کاری در سوریه نداریم و باید از اینجا خارج شویم در حالی کهخروج آمریکا از سوریه پس از پایان یافتن کار داعش توسط جبهه مقاومت در سوریهصورت گرفته است. یعنی آمریکایی‌ها در سوریه هم در شرایط ضعف داعش و جبهه‌النصره مجبورند این کشور را ترک کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها که آمدند و خود را محور مبارزه با تروریست در سوریه معرفی کردند، امروز ترامپ مشکلات داعش درسوریه را مشکل محلی عنوان می‌کند که به سوریه، عراق، ایران و روسیه مربوط می‌شود و این چیزی جز اعتراف به شکست آنان در سیاست خارجی خود نیست و این اعتراف آنان به شکست سیاست خارجی آمریکاست.

زارعی با بیان اینکه ترامپ به صراحت اعلام کرده با خروج از سوریه به درون خانه برمی‌گردیم و به حل مسائل داخلی می‌پردازیم‌، گفت: موضوع خاشقچی اندازه قدرت آمریکا را برای ما مشخص کرد یکی از عوامل سرسپرده آمریکا و سعودی در جریان یک برنامه آمریکایی- سعودی به قتل می‌رسد این در حالی است که پیش از این ده‌ها و صدها نفر مانند خاشقچی در گوشه و کنار دنیا توسط اینها به قتل رسیده بود، اما توانسته بودند پرونده را مهار کنند، وضعیتی که در پرونده خاشقچی برای آمریکا و سعودی پیش آمد، ضعف آمریکا و آل سعود در مسائل خارجی و داخلی خود را بیش از پیش نمایان کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آمریکایی‌ها در سوریه مشغول فتنه‌انگیزی بودند، اما در عین حال در روند سیاسی و امنیتی سوریه کاری از آنان بر نمی‌آمد و از فرایند امنیتی و سیاسی کنار گذاشته شده بودند و بعد از چهار سال هزینه دادن با دست خالی و سرافکندگی سوریه را ترک کردند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده بودند برای امنیت اسرائیل به سوریه آمدیم، و امنیت اسرائیل برای ما خط قرمز است،گفت:صهیونیست‌ها باید دریافته باشند که پشتوانه خارجی آنان به شدت متزلزل شده است و اروپایی‌ها هم پیش از این از معامله کنار رفته بودند و از این پس صهیونیست‌ها در مواجهه با ملت‌های منطقه فقط می‌توانند روی توانایی‌های محدود داخلی خود تکیه کنند و این به معنای آغاز فروپاشی قدرت صهیونیست در منطقه است.

زارعی به مسئله یمن و پیروزی سیاسی انصارالله اشاره کرد و گفت: هفته گذشته مذاکرات پنج روزه یمنی با حضور آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و سازمان ملل برگزار شد که پیروزی بسیار بزرگ سیاسیبرای انصارالله بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جبهه‌ای که در سوئد با انصارالله مذاکره کردند چهار سال پیش با صدور قطعنامه ۲۲۱۶ انصارالله را گروهی تروریستی و غیرقابل مذاکره که باید از صحنه روزگار محو شود یاد کرده بودند، گفت: یمن را برای محاصره انصارالله به محاصره زمینی، دریایی و هوایی در آوردند. همین‌ها در سوئد قطعنامه خودشان را پاره کردند و با همین گروه به مذاکره و گفتگو نشستند.

وی گفت: این صحنه بیانگر شکست مطلق قدرت‌های زورگویی غربی و وابستگان شرور آنان در منطقه دربرابر اراده خداوند و مقاومت ملت‌های منطقه است.

زارعی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این است که انصارالله در سوئد به‌رغم چهار سال فشار گسترده نظامی، سیاسی‌،اقتصادی و امنیتی توانست خواسته‌های خود را محقق کنند و فصل جدیدی را در یمن به‌وجود آورد، خاطرنشان کرد: حضور موفق انصارالله در سوئد تمام تارهای شیطانی که در قالب قطعنامه ۲۲۱۶ علیه ملت یمن در هم تنیده شده بود را از بین برد و نشان داد یک ملت مظلوم می‌تواند بر جبهه زور آمریکا، پول سعودی و تزویر شورای امنیت سازمان ملل غلبه کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: مردم یمن و به طور خاص دست کم سه پیروزی بزرگ را در این مذاکرات به دست آوردند که اولین آنان پیروزی نظامی بود.

وی ادامه داد: سعودی‌ها زمانی که جنگ را شروع کردند اعلام کردند ظرف یک هفته پرونده یمن را خواهند بست و اماراتی‌ها این را چهل روز اعلام کردند. اکنون این جنگ چهار سال به درازا کشیده و در پایان چهار سال ناگزیرند که انصارالله را به عنوان گروه غیرقابل حذف به رسمیت بشناسند و به مذاکره با او بپردازند.

زارعی با بیان اینکه پیروزی نظامی انصارالله نشان داد جنگ افزار و سلاح تعیین کننده معادله‌های امنیتی نیست، خاطرنشان کرد: سلاح بسیار مهم است، اما اراده‌های مؤمنانی که از این سلاح استفاده می‌کنند و می‌توانند با برخورداری از سلاح کمتر دشمن باطل مسلح به انواع سلاح‌ را به تمکین وادارند از اهمیت بالاتری برخوردار است.

کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال یمن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با افتخار اعلام کند تنها کشوری بوده است که از ابتدای ماجرای بحران امنیتی یمن در اینکه بایددر کنار ملت مظلوم و مقابل جبهه ظالم بایستد، تردیدید نکرد و در طول این مدت به‌رغم مسائلی که پیش آمد ایران تنها کشوری بود کهثبات موضع داشت و ذره‌ای در حمایت از ملت یمن تردید نکرد. هر چند به دلیل محاصره‌های زمینی، هوایی و دریایی که کشورهای زورگو و شورای امنیت در مورد یمن،دست جمهوری اسلامی از کمک مادی بسته بود.

وی پیروزی حقوقی را دومین پیروزی ملت یمن مقابل متجاوزان عنوان کرد و گفت: سعودی‌ها برای حمله به یمن به قطعنامه‌های شورای نگهبان استناد و به مشروعیت بین‌المللی جنگ تکیه می‌کردند، امروز همان کسانی‌که با قطعنامه ۲۲۱۶ دست سعودی را در جنایت مداوم علیه ملتی محروم باز کردند، ناگزیر شدند به سعودی‌ها و اماراتی‌ها فشار بیاورند و آنان را وادار به گفتگو با انصارالله کنند.

زارعی تصریح کرد: قطعنامه‌ای که در آن زمان توسط سعودی نوشته شده و توسط قدرت‌های جهانی به تصویب رسیده بود، در جریان مذاکرات سوئد کنار گذاشته شد و این یعنی از این پس سعودی‌ها در مواجهه با ملت یمن هیچ برگ مشروعیتی در اختیار ندارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید براینکه در مذاکرات سوئد شورای امنیت به گروهی که مارک تروریستی زده بودند، مارک افتخار دادند اظهار کرد: نماینده دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد انصارالله و مسئولان فعلی یمن، مذاکره پذیرترین، مصالحه‌پذیرترین و مسئولیت‌شناس‌ترین گروه در مذاکرات بودند و این تعریف آنان نشان‌دهنده این است ناگزیر شدند به حکومت مستقل یمنی‌ها در این سرزمین تن دهند و ان‌شالله به کوری چشم آمریکا، صهیونیست، سعودی و وهابیتپس این جنگ یک حکومت مقتدر یمنی عضو جبهه مقاومت در این کشوربه منصه ظهور برسد و مشت محکم دیگری به سینه متجاوزان منطقه زده شود.

زارعی گفت: انصارالله و ملت مبارز یمن در این پیروزیدر کانون معادله یمن قرار گرفتند این در حالی است که تا قبل از این می‌گفتند انصارالله و منصورهادی، در گام بعدی گفتند انصارالله و سعودی، ولی در گامی که امروز از آن صحبت‌ می‌شود گفته می‌شود انصارالله و جامعه جهانی؛ یعنی فاز یک گروه مبارز که با اخلاص به صحنه آمد از فاز یک گروه محلی به یک گروه دارای تأثیر بین‌المللی تبدیل شده است.

کارشناس مسائل بین‌المللی با تأکید براینکه آنچه در این صحنه برای اسلام و مسلمانان پیش آمد جبهه نمایان بین‌المللی مقابل جنایتکاران بود، اضافه کرد: انصارالله در این مذاکرات موفق به بازکردن بنادر غربی یمن در استان حدیده شد. این در حالی است که با قطعنامه ۲۲۱۶ تمامی آب‌ها و بنادر یمن تحت سلطه ملت‌های زورگو بود.

وی گفت: با این کار ارسال کمک‌های دارویی و غذایی به یمن به رسمیت شناخته شد و پس از این کشتی‌ها بدون اینکه مورد تعرض واقع شوند در بندر حدیده پهلو بگیرند و برای مردم یمن که تا پیش از این در محاصره مطلق بودند، امکانات برسانند و در واقع این یک انفتاح مدنی و اقتصادی پیش آمد.

زارعی اظهار کرد: برخی در این میان معتقدند ارسال مواد غذایی به ارسال سلاح منتهی می‌شود که باید به آنان گفت اگر دقت کنید انصارالله در طول سال‌های گذشته با سلاح خارجی با دشمنان نجنگیده است. امروز انصارالله به ساخت موشک‌های با برد ۴۰۰ کیلومتر دست پیدا کرده است یعنی تولید انبوه موشک‌های تا ۴۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد و این در حالی است که در جنگی مانند یمن موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط کارایی بیشتری دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا بااشاره به توافق میان گروه‌های مختلف یمنی اعم از گروه‌های شمال با محوریت انصارالله و جنوب با محوریت منصور هادی گفت: اینها طی توافق مقدماتی مبنی بر اینکه سازوکارهای اقتصادی داخل یمن را در چارچوب مذاکرات درون یمنی حل و فصل کنند که تأثیر آن این است که انصارالله توسط گروه‌های داخل یمن به رسمیت شناخته شده و این مانع جنگ داخلی خواهد بود.

زارعی آتش‌بس در شهر حدیده را به عنوان موفقیت دیگری انصارالله یاد و تصریح کرد: هر چند این آتش‌بس در مواردی توسط سعودی‌ها نقض شد، اماخروجبیش از ۶۵ هزار نیروی مزدور تحت فرماندهی سعودی و اماراتبا توافق‌نامه سوئد ضربه بزرگ امنیتی و نظامی به جبهه متجاوز بود.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار30 آذر 97، کدخبر: 346006، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین