پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
جنگ فرسایشی یمن که با کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی رژیم صهیونیستی و با بازی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن از سال 2015 شروع شد، پس از گذشت حدود سه سال و نیم، به حدی فاجعه بار ادامه یافته که صدای آمریکا را نیز درآورده و اکنون این گونه به نظر می رسد که قرار است به پرده آخر برسد.
شعار سال: جنگ فرسایشی یمن که با کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی رژیم صهیونیستی و با بازی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن از سال 2015 شروع شد، پس از گذشت حدود سه سال و نیم، به حدی فاجعه بار ادامه یافته که صدای آمریکا را نیز درآورده و اکنون این گونه به نظر می رسد که قرار است به پرده آخر برسد.

 اوایل ماه جاری (آبان)، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از عربستان و همپیمانانش خواست تا جنگ علیه مردم یمن را متوقف کند. «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور هم در همان روزها از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست تا بار دیگر پای میز مذاکره بنشینند و از لزوم ترک مخاصمه طی 30 روز آینده گفت.

شاید این اظهارات را شروعی برای پایان بازی بد سعودی ها در یمن دانست. بسیاری از ناظران که تحولات منطقه و یمن را دنبال می کنند براین باورند حمله سعودی ها به یمن که با بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن صورت گرفت، بدون اجازه آمریکا هرگز صورت نمی گرفت و اکنون هم بایستی خواست آمریکا باشد تا سعودی ها را به پای میز مذاکره بکشاند.

روزنامه فرا منطقه ای القدس العربی چاپ لندن حدود دو هفته پیش در مطلبی در مورد هدف آمریکا برای توقف جنگ یمن، نوشت: اظهارات مقام های آمریکایی نه با هدف کمک به ملت یمن، بلکه در وهله نخست برای بهبود وجهه دولت آمریکا در آستانه انتخابات کنگره و در مرحله بعد، در راستای کاهش فشارهای ناشی از حمایت از بن سلمان است.

شاید عربستان و هیات حاکمه این کشور هرگز انتظار نداشتند که قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی اینگونه به وضعیت و جایگاه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پیوند بخورد که مجبور شوند به خواسته آمریکا تن دهند و ننگ ناکامی در جنگ علیه فقیر ترین کشور عربی منطقه را به جان بخرند.

به نظر می رسد که آمریکا و عربستان سعودی حالا برای انحراف افکار عمومی از قتل خاشقچی تنها یک راه داشته اند و آن هم از سرگیری مذاکرات صلح یمن و کش و قوس های احتمالی در این مسیر که می تواند خبر ساز باشد و اذهان عمومی را از قتل خاشقچی منحرف کند.

این را می توان در اظهارات روز دوشنبه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به خبرنگاران یافت که درباره توقف فروش سلاح به عربستان و فشار بر این کشور از وی پرسیدند. موگرینی در پاسخ گفت: ما در حال حاضر می خواهیم تا از تلاش های مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که برای از سرگیری مذاکرات سیاسی تلاش می کند، حمایت کنیم.

اما به حق فجایع انسانی که عربستان سعودی در یمن مرتکب شده به حدی هولناک است که اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بی کم و کاست قابل توجیه می شود.

گرسنگی، مرگ و میر کودکان، نابودی زیر ساخت های یمن و رنج و عذابی که مردم یمن طی این سال ها متحمل شدند، اکنون سبب شده تا آمریکاهم از این بازی بد عربستان خسته شود و همزمان کشورهای اروپایی نیز پس از سال ها سکوت وارد عمل شده و از لزوم توقف جنگ در یمن بگویند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بامداد شنبه بود که اعلام کرد که در هر ساعت 6 کودک یمنی در این کشور جان خود را از دست می دهند.

«مارک لوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز پیش تر در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل نسبت به همه گیر شدن گرسنگی در یمن هشدار داده بود.

سازمان ملل متحد هشدار داده بود که به دلیل کاهش ارزش ریال یمن، بیش از سه میلیون نفر با خطر گرسنگی مواجه هستند.

اما در کنار تلاش آمریکا برای منحرف کردن اذهان عمومی از جنایت هولناک سران سعودی علیه روزنامه نگار این کشور و فجایع انسانی که هر روز در یمن شاهد آن هستیم، می توان فشار جامع جهانی و حتی کشورهای منطقه برای پایان این جنگ خانمان سوز را نیز به موارد بالا اضافه کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حدود چندی پیش در اظهاراتی شدید‌الحن خواهان پایان جنگ در یمن شد. گوترش ابراز امیداری کرد که آمریکا از نفوذ خود برای اعمال فشار به عربستان سعودی استفاده کند تا راه ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن را باز کند.

کشورهای منطقه نیز با اتخاذ مواضع مشابه خواستار پایان جنگ در یمن شدند. وزارت امورخارجه سلطنت عمان با صدور بیانیه ای از حل مسالمت آمیز بحران یمن حمایت کرده بود.

دولت قطر نیز جنگ ائتلاف سعودی علیه مردم یمن را اقدامی بیهوده خواند و اعلام کرد : این جنگ چیزی جز رنج و درد برای مردم یمن به ارمغان نیاورده است و به همین دلیل باید متوقف شود.

برای خود سعودی ها نیز جنگ یمن جز هزینه های سرسام آور جانی و مالی چیزی نداشته است و آن چه که سعودی ها از جنگ یمن برداشت کردند جز نام بد، تباهی و نابودی نبوده است و شاید خود آن ها نیز از نقش خود در این جنگ خسته شدند و اکنون زمان مناسبی برای پایین کشیدن پرده این نمایش سیاه و خونین باشد. این را می توان از اظهارات روز دوشنبه «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی دریافت که گفت از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن حمایت می کند.

مارتین گریفیتس روز جمعه ١٦ نوامبر (٢٥ آبان) اعلام کرد که قصد دارد به زودی مذاکرات صلح یمن را در سوئد برگزار کند تا به جنگ سه سال و نیم در این کشور، پایان داده شود.

حالا باید دید که آیا سازمان ملل متحد با میانجیگری خود موفق به برقراری صلح در یمن خواهد شد یا همچون گذشته با کارشکنی سعودی ها این مذاکرات به شکست خواهد انجامید. اما به نظر می رسد که شرایط کمی متفاوت تر است و سعودی ها حالا دیگر در شریط گذشته قرار ندارند.

به هر حال جنگ یمن و وقایعی که طی این سال های برای عربستان سعودی و سران این کشور رقم خورده از فاجعه مِنا در سال 94 گرفته تا مساله این روزهای قتل جمال خاشقچی، همگی این ها حاکی از آن است که این جنگ برای آن ها خوش یُمن نبوده و پیروی از آمریکا جز تباهی برای آن ها نخواهد داشت. به مانند این ضرب المثل عربی که می گوید:

إذا کان الغُرابُ دلیل قوم سیهدیهم إلی دار الخرابِ
(هرگاه کلاغ راهنمای قومی باشد آن ها را به خانه ای ویران هدایت خواهد کرد)

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: 29 آبان 1397، کدخبر: 83106064، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین