پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
ایالات متحده سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربستان در یمن را متوقف می‌کند. این خبر را رسانه‌ها به ‌نقل از دو مقام آمریکایی منتشر کردند. هم‌زمان با اعلام این خبر، سفارت عربستان در واشنگتن هم اعلام کرد که توقف سوخت‌رسانی به جنگنده‌های این کشور، خواسته ریاض از واشنگتن بوده است.

شعار سال: براساس اعلام عربستان، «این درخواست به دلیل افزایش توانایی عربستان در عملیات سوخت‌رسانی در حال پرواز به جنگنده‌هایش و پس از مشورت با واشنگتن مطرح شده است». با وجود اینکه ریاض تأکید دارد در عملیات سوخت‌رسانی هوایی مستقل شده اما انتظار می‌رود توقف سوخت‌رسانی‌های واشنگتن بر توان عملیاتی جنگنده‌های ائتلاف عربستان در یمن اثر منفی داشته باشد. این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، مجازات‌هایی علیه ریاض در نظر بگیرد و تجدیدنظر در حمایت نظامی و لجستیکی از ائتلاف عربستان در جنگ یمن، یکی از گزینه‌های مورد نظر قانون‌گذاران آمریکایی است. حملات ائتلاف عربستان به یمن که از سال 2015 جریان دارد، تاکنون باعث کشته‌شدن حداقل 10 هزار غیرنظامی و آوارگی حدود دو میلیون نفر شده و بحران انسانی بی‌سابقه‌ای در این کشور ایجاد کرده است. منتقدان حمایت آمریکا از جنگ یمن در کنگره این کشور، به‌ویژه دموکرات‌ها که در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌اند، خواستار پایان‌دادن به حمایت آمریکا از عربستان در این جنگ هستند. دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکا از سال 2019 با اکثریتی دموکرات کار خود را آغاز می‌کند و انتظار می‌رود تحقیق در مورد نقش ایالات متحده در جنگ یمن یکی از اولین موضوعات مورد توجه دموکرات‌ها باشد. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، با حمایت از قطع عملیات سوخت‌رسانی تأکید کرد: «نقش ایالات متحده در کمک‌رسانی به ائتلاف عربستان و دولت یمن برای کاهش تعداد تلفات غیرنظامیان ادامه خواهد یافت. آمریکا و ائتلاف عربستان برای ایجاد ارتش قانونی یمن برای دفاع از مردم این کشور و تأمین امنیت مرزها و مشارکت در مقابله با داعش و القاعده در یمن به همکاری و مشارکت خود ادامه خواهند داد».روزنامه نیویورک‌تایمز اقدام واشنگتن در پایان‌دادن به عملیات سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربستان را اقدامی حساب‌شده و برای جلوگیری از وضع تحریم‌های بیشتر بر عربستان در واکنش به خشم و اعتراض بین‌المللی نسبت به کشته‌شدن جمال خاشقجی می‌داند. بااین‌حال انتظار می‌رود برخی تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی علیه مقام‌های ارشد عربستان که در طراحی قتل این روزنامه‌نگار دست داشتند، اعمال شود. جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، بیش از یک ماه قبل پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. پیش از این جیمز متیس و مایک پمپئو وزرای دفاع و خارجه آمریکا از عربستان خواسته بودند تا پایان ماه اکتبر، به حملات خود در یمن پایان دهد و مقدمات برقراری آتش‌بس را فراهم كند. واشنگتن همچنین خواستار آن شده که مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل به توافقی براساس قطع‌نامه ۲۲۱۶ شورای امنیت منجر شود. براساس این قطع‌نامه، توان تهاجمی انصارالله یمن کاهش خواهد یافت.

تأكيد بر لزوم توقف حملات عربستان
محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست تأکید کرد که یمنی‌ها خواستار صلح هستند اما این امر مستلزم توقف حملات ائتلاف عربستان به این کشور است. او در بخشی از این یادداشت نوشت: «افزایش حملات علیه بندر حدیده یمن از سوی ائتلاف عربستان و امارات با همراهی ایالات متحده نشان‌دهنده این است که درخواست‌های آمریکا برای توقف حملات فقط شعار است. رهبران عربستان به دیپلماسی توجه نمی‌کنند و ایالات متحده هم با وجود اینکه نفوذ و قدرت کامل را برای پایان‌دادن به جنگ یمن دارد اما اقدامی برای توقف آن انجام نمی‌دهد. هدف از محاصره شهر ساحلی حدیده، مجبورکردن ملت یمن برای سرفرودآوردن و تسلیم‌شدن است. ائتلاف عربی از قحطی و بیماری وبا به عنوان سلاح جنگی استفاده کرده و با تهدید سازمان ملل به قطع کمک‌ها و حمایت‌های مالی از این نهاد اخاذی می‌کند. سازمان ملل به جای اینکه براساس قوانین بین‌المللی و قطع‌نامه‌های شورای امنیت مسئول باشد، به یک مؤسسه خیریه تبدیل شده است. اگر ائتلاف عربی به رهبری عربستان حملات هوایی خود را متوقف کند، ما آماده توقف حملات موشکی خود هستیم اما درخواست‌های آمریکا برای توقف جنگ در یمن تنها وسیله‌ای برای حفظ آبرو آن هم پس از تحقیرشدن‌ها و اهانت‌ به سبب اقدامات پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور است که درخواست‌های واشنگتن را برای توضیح قتل خاشقجی نادیده گرفت.» انتشار این مقاله در واشنگتن‌پست اعتراض خالد یمانی، وزیر خارجه دولت عبد ربه منصور هادی را به همراه داشت. عبد ربه خود را رئیس‌جمهور قانونی یمن می‌داند و از حمایت غرب برخوردار است. یمانی این اقدام واشنگتن‌پست را اقدامی «ضعیف و غیرحرفه‌ای» دانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 20 آبان 97، شماره: 3288
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
م.م77
خیلی عجیبه داره در قرن 21 نسل کشی اتفاق میوفته و ما مدعیان انسانیت در سکوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین