پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
اظهارات غربي‌ها درباره برقراري صلح در يمن اين روزها بسياري را به پايان جنگ مرگ‌بار در اين کشور اميدوار کرده و حتي برخي مي‌گويند قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار عربستاني در کنسولگري عربستان در استانبول مي‌تواند دستاويز آمريکا باشد براي فشار بر رياض براي پايان‌دادن به جنگ يمن. با اين همه شدت‌گرفتن درگيري‌هاي يمن در روزهاي اخير نشان ‌مي‌دهد که درخواست‌هاي صلح چيزي نيست جز تلاش براي رفع و رجوع‌کردن کشتارهاي بيش از پيش به مدد لفاظي‌هاي دلفريب. هم‌زمان با اين لفاظي‌ها و به‌تأخيرافتادن مذاکرات صلح، تنش در شهر الحديده يمن بالا گرفته و تنها در 24 ساعت دست‌کم 60 نفر از حوثي‌هاي يمن کشته شده‌اند.

شعار سال: روز گذشته الجزيره گزارش داد که درگيري نيروهاي حامي دولت يمن و شبه‌نظاميان حوثي در شرق شهر الحديده شدت گرفته است. کارکنان بيمارستاني در حديده گفته‌‌اند که روز يکشنبه حوثي‌ها در جريان نبرد زميني و بمباران جنگنده‌هاي ائتلاف تحت رهبري عربستان کشته شده‌اند. آن‌طور که يک منبع آگاه از بيمارستان نظامي حديده به خبرگزاري فرانسه گفته است، تعداد زيادي از زخمي‌ها هم به بيمارستان‌هايي در استان‌هاي صنعا و اب منتقل شده‌اند. در همين حال، به گفته منبعي ديگر در بيمارستان شهر مخاف که تحت کنترل دولت است، نه سرباز يمني هم در درگيري‌ها کشته شده‌اند. حديده، بزرگ‌ترين شهر ساحلي يمن، از سال 2014 تحت کنترل حوثي‌ها بوده و اخيرا به محل درگيري حوثي‌ها و نيروهاي تحت حمايت عربستان و امارات بدل شده است، نيروهايي که از آغاز نزاع آنها حدود سه‌سال‌ونيم مي‌گذرد. بر اساس گزارش‌ها از روز سوم نوامبر بيش از 200 حمله هوايي به اين شهر صورت گرفته و آن‌طور که خبرگزاري فرانسه گزارش داده است، دست‌کم 400 جنگجو هم در اين ميان جان خود را از دست داده‌اند. همچنين گاردين به نقل از منابع نظامي يمن گزارش داد که روز گذشته و با مقاومت حوثي‌ها در برابر نيروهاي دولتي تحت حمايت عربستان، نبرد در حديده به درگيري‌هاي خياباني کشيده است.

بحران انساني
روز شنبه و هم‌زمان با پيشروي نيروهاي حامي دولت در شهر حديده، اين نيروها بيمارستان اصلي شهر و يک ساختمان صنعتي را تحت کنترل درآوردند. يکي از مبارزان يگان‌هاي نظامي وفادار به دولت يمن به الجزيره گفته است: «امروز، به کمک خدا توانستيم کنترل مجتمع صنعتي را به‌دست آوريم. در ساعات آينده مناطق بيشتري را تحت کنترل مي‌گيريم. پيروزي نزديک است». مريم الدوغانــي، مدير ســازمان «نجــات کــودکان» روز گذشته درباره شدت‌گرفتن حملات هوايي به اين شهر به الجزيره گفت: «در 30 دقيقه گذشته بيش از 15 حمله هوايي صورت گرفت. اين حملات بايد سريعا متوقف شوند. اکنون بدترين دوران استان حديده است؛ بدترين دوران بچه‌هاي حديده.»
آژانس‌هاي امدادي پيش‌تر هشدار داده بودند که جنگ در حديده خطر شدت‌گرفتن بحران انساني هولناک يمن را به دنبال دارد. بيش از 70 درصد غذا، کمک‌هاي انساني و سوخت يمن از طرق بندر حديده وارد يمن مي‌شود و از همين رو شاهراهي حياتي براي مردم جنگ‌زده يمن به شمار مي‌رود. اين جنگ به گفته سازمان ملل منجر به وخيم‌ترين بحران انساني جهان شده و 14 ميليون يمني اکنون در خطر قحطي قرار دارند. سازمان بهداشت جهاني تخمين زده که از سال 2015 و با آغاز حمله ائتلاف تحت رهبري عربستان به يمن، نزديک به 10 هزار نفر کشته شده‌اند. با اين حال روز گذشته دفتر کميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل گزارش داد بيش از شش‌هزارو 800 غيرنظامي از زمان حمله عربستان به يمن در مارس 2015 کشته شده‌اند. همچنين براساس اين گزارش، در مجموع 10هزارو 852 نفر از کشته‌ يا زخمي‌هاي اين حملات ناشي از حملات هوايي مستقيم ائتلاف عربي است. ميچل باچله، کميسيونر حقوق بشر سازمان ملل گفت: طرف‌هاي درگير در اين جنگ بايد اجازه عبور آزادانه و منظم غذا و ساير کمک‌هاي بشردوستانه را بدهند و نبايد اقداماتي را در جهت محدودکردن غيرنظاميان براي دستيابي به غذا و کالاهاي بهداشتي انجام دهند. همچنين داده‌هاي جمع‌آوري‌شده از سوي شبکه الجزيره و يک سازمان يمني نشان مي‌دهد که از سال 2015 بيش از 18 هزار حمله هوايي در يمن صورت گرفته که تقريبا يک‌سوم مأموريت‌هاي بمب‌گذاري مناطق غيرنظامي را هدف قرار داده‌اند. مراسم عروسي، عزاداري، مدارس، بيمارستان‌ها و نيروگاه‌هاي آب و برق هدف اين حملات بوده‌اند و هزاران کشته و زخمي بر جاي گذاشته‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 آبان 97، شماره: 3289


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
ع.ق74
یمن یمن یمن
تنها و مظلوم و مقاوم
زیر بمباران موشکی و خفقان سانسوری رسانه های دنیا
کاش میشد یه جوری اومد کمکتون :(
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین