پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
سعید الهی و سید ضیا هاشمی از کارشناسان سینما درباره «بودن و نبودن فیلم مبتذل» با یکدیگر مناظره کردند.
شعارسال: برنامه سینمایی «شهر فرنگ» شب گذشته(پنج‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه) با اجرای حمیدرضا مدقق و موضوع «بودن یا نبودن فیلم مبتذل»،‌ میزبان سعید الهی منتقد سینمای ایران و سیدضیاء هاشمی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران بود.

در ابتدای این برنامه مدقق گفت: در هفته‌ای که گذشته ما شاهد دو دیدگاه درباره فیلم‌های در حال نمایش در سینما‌های کشور بودیم. دیدگاه اول معتقد است که غالب فیلم‌های در حال اکران در سینماهای کشور با جامعه و فرهنگ ایران تناسبی ندارد. در مقابل این دیدگاه، دیدگاه دیگر وجود دارد که می‌گوید سینمای ایران،‌ سینمای اخلاق‌مداری است و در حال حاضر نیاز به همدلی دارد.

وی ادامه داد: در این برنامه میزبان آقای سید ضیا هاشمی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران و سعید الهی دانشجوی دکترای مدیریت رسانه و سردبیر پیشین یک سایت تخصصی سینمایی،‌ هستیم و بود یا نبود فیلم مبتذل در سینمای ایران را بررسی می‌کنیم.

سینمای ایران،‌ سینمای پرافتخاری است

الهی در این برنامه گفت: من چندی پیش در یک مصاحبه خبری اشاره کردم که سینمای ایران اساساً سینمای پر افتخاری است و سینمایی است که به عنوان یک سفیر خوبی توانسته است پس از انقلاب اسلامی، افتخارات بسیاری را در عرصه بین المللی برای کشورمان به ارمغان بیاورد؛ اما امکان دارد در طول مدیریت‌های مختلف خطاهایی صورت بگیرد و تصور می‌کنم که با جلسات این چنینی با متخصصان می‌تواند به ریل اصلی خود باز گردد. بنابراین سینمای ایران در ذات خودش، سینمای پردردسری نیست، یک سینمایی خوبی است که قابل اعتنا است و خدا را شکر تا به حال خود ظاهر شده است.

بخشی از سینمای ما شامل ابتذال می‌شود

وی ادامه داد: برخی از فیلم‌های کمدی در سینمای کشور که در جهت شادی و سرگرمی تولید می‌شود، ممکن است که حاوی نکاتی باشد که با فرهنگ بومی ما سازگار نباشد. درباره کلمه مبتذل،‌ اگر منظور شباهت با فیلمفارسی‌های است که قبل از انقلاب به نمایش در می‌آمد، نه ما چنین چیزی در حال حاضر در سینمای کشور نداریم؛ ولی در فرهنگ لغات آمده است که مبتذل یعنی پست، خار و زبون، بنابراین می‌توانید بگویم که با تعریفی که از کلمه مبتذل داریم،‌ بخشی از سینمای ما شامل ابتذال می‌شود و به نظرم باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی ایران ابتذال را مدیریت کند.

عنوان مبتذل را در شأن سینمای افتخار آفرین ایران نمی‌دانم

سپس هاشمی بیان کرد: من اساساً این کلام را نمی‌پسندم و آن را در شأن سینمای افتخارآفرین ایران نمی‌دانم. سینمایی که در اوضاع بد اقتصادی ۵۰ درصد ظرفیت نمایشی کشور را در ۶ ماه اول سال افزایش داده است. ما پیش از این وضعیت خوبی در سینمای کشورمان نداشتیم؛‌ اما در حال حاضر می‌توانیم به آن افتخار کنیم، چرا که جمعیت بسیاری را توانستیم به سمت سینما جذب کنیم. منظورم تمامیت سینمای ایران است، نه تنها فیلم‌های کمدی. فیلم‌های اجتماعی و فیلم‌های ارزشی ما در همین سینما توانسته‌اند فروش بالای ۱۰ میلیارد تومان داشته باشند.

مگر می‌شود سینمای جمهوری اسلامی فیلم مستهجن نمایش داد؟

وی ادامه داد: متأسفانه درباره سینمای ایران کلمات زشتی از زبان برخی گفته می‌شود. مثلاً کلمه مستهجن، یعنی چه؟ مگر می‌شود سینمای جمهوری اسلامی فیلم مستهجن نمایش داد. این کلام نه شایسته نمایندگان مجلس است و نه شایسته سینمای ایران، سینمای ایران با تمام کمبود‌ها جزو به روزترین سینماهای جهان است. امروزه که بخاطر کمبود دلار ما نمی‌توانیم تجهیزات لازم سینمایی کشورمان را وارد کنیم، سینما به رشد مخاطب خود ادامه داده است و سرگرمی سالمی را در اختیار مخاطبان قرار داده است، ما سال گذشته ۸۲ فیلم اکران کردیم، هر کدام از این فیلم‌ها حداقل ۷۰ نفر عوامل دارد که با این کار نان به خانه می‌ببرد. سینمای ایران کار آفرینی بزرگی را در کشورمان به وجود آورده است.

مردم به سمت ساده‌پسندی رفته‌اند

این تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: در بازه زمانی که باید از سینماگران تجلیل شود که اینچنین به سینمای ایران رونق بخشیده‌اند،‌ می‌آییم و به آنها لقب مستهجن‌ساز می‌دهیم، این دور از انصاف است. به نظرم اتفاقی افتاده این است که مردم به سمت ساده پسندی رفته‌اند که در موضوع در تمام دنیا وجود دارد، مگر همه جنس‌های یک مغازه باید درجه یک باشد؟، تولیدات خودروهای ما خیلی استاندارد است؟ خودروهای ساخت کشورمان همه‌شان نماینده عزراییل هستند و آدم‌ها را نابود می‌کند. حال چرا باید درباره سینمایی که آنقدر پر افتخار بوده القاب مستهجن و مبتذل بدهیم؟

بعد از ۴۰ سال از انقلاب، یک قانون برای سینمای ایران تدوین نشده است

وی افزود: من از نماینده مجلسی که پس از ۴۰ سال از انقلاب یک قانون برای سینمای ایران تدوین نکرده است گلایه دارم. سینمای ما در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان فروش داشته است و پیش بینی می‌شود که در سال جاری از مرز ۲۰۰ میلیارد تومان عبور می‌کنیم. این یعنی نمایندگان محترم مجلس باید از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران دعوت کنند و به آنها جایزه اهدا کنند.

صحبت درباره غذای روح و روان مردم

الهی در پاسخ به هاشمی،‌ اظهار کرد: آقای هاشمی شما به عنوان رئیس صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران درست می‌گویید. شما در یک مجموعه‌ای هستید که این مجموعه فیلمنامه را دریافت می‌کند، با کارگردان صحبت می‌کند و شروع می‌کند به ساختن فیلم و قاعدتاً چشمش به گیشه است که این پول بازگردد و این فیلم اساساً گردش اقتصادی را داشته باشد؛ اما داریم درباره موضوعی بزرگتر از این چیز‌ها صحبت می‌کنیم، ما درباره غذای روح و روان مردم سخن می‌گوییم درباره فرهنگ و تمدن اصیل صحبت می‌کنیم. وقتی من یک اثر فردی تولید می‌کنم، کسی نمی‌تواند بگویم که چرا من این اثر را تولید کردم؛ اما محدویت از جایی که مسئولیت اجتماعی به میان می‌آید آغاز می‌شود.

در قبال جامعه مسئول هستیم

وی ادامه داد: یعنی وقتی شما برای یک جامعه‌ای اثری را تولید می‌کنید، در قبال آن مسئول هستید، مسئول ارتقاع و رشد آن فرهنگ و جامعه هستید. هر کسی در هر جامعه‌ای باید تلاش کند. مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند که اگر یک هنرمند محصولی را تولید می‌کند، آن محصول به جامعه ضربه‌ای نزند. حالا اگر هنرمند احساس مسئولیت نمی‌کند،‌ این دیگر به خودش و وجدان خودش باز می‌گردد. کما این که بسیاری از هنرمندان کشورمان به مسئولیت اجتماعی خود واقف نیستند و به محض این که محدودیتی ایجاد می‌شود، می‌گویند «ای بابا در این کشور آزادی نیست و...».

صنف تهیه‌کنندگان باید در کنار سازمان سینمایی بایستد

این منتقد سینما گفت: آقای هاشمی صنف شما،‌ یک بخششی می‌تواند مسئولیت اجتماعی را به دوستان گوش زد کنند. یعنی شما باید به نوعی یاری دهند دولت در اجرایی شدن این مسئولیت اجتماعی باشید. صنف تهیه‌کنندگان باید در کنار سازمان سینمایی بایستد.

هاشمی بیان کرد: آقای الهی این صحبت‌هایی که مطرح می‌کنید طبق کدام قانون است؟ این‌ها تنها یک کلی‌گویی است. اولاً ارزش یک فیلم را چه کسی تشخیص می‌دهد؟ در شورای پروانه نمایش ما افراد بسیاری وجود دارد که روز فیلم‌ها نظارت دارند. سینمای ما یکی از بخش‌هایی است که در مسیر آن پر از فیلتر و نظارت است، سینمای ایران از تمامی سینماهای اسلامی ۱۰ برابر ممیزی بیشتری دارد. متاسفانه برخی می‌خواهند با صحبت‌های پوپولیستی جریان را در دست خود بگیرند. باور من این است کسی که می‌گوید که سینمای ایران مستهجن است، اصلاً فیلم‌های ایرانی را ندیده‌ است. چرا برخی می‌خواهند دعواهای سیاسیشان را به داخل سینما بکشانند. تنها مرجع بررسی فیلم‌ها سینمای ایران شورای پروانه ساخت است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شود. حتی ما به دولت معترض هستیم که چرا شورای غیر قانونی مثل پروانه ساخت در کشور ما وجود دارد.

مردم حق دارند تشخیص بدهند که چه فیلم را انتخاب می‌کنند

وی ادامه داد: قانونی تصویب شده است که به نظرم باید پای آن بایستیم، یعنی قانون درجه‌بندی سنی،‌ مردم حق دارد تشخیص بدهند که چه فیلم را انتخاب می‌کنند و به همراه خانواده به تماشای آن می‌نشینند. کارشناسان فرهنگی و هنری و روانشناسان کشور پس از بررسی یک فیلم، یک درجه‌بندی سنی را برای آن مشخص می‌کنند، دیگر خانواده‌ها تشخیص می‌دهند که چه فیلمی را برای تماشا انتخاب می‌کنند.

با کمدی‌های مبتذل مشکل داریم

الهی خاطر نشان کرد: آقای هاشمی! ما کلیت سینمای ایران مشکل نداریم،‌ ما با کمدی‌های مبتذلی مشکل داریم که تمام فضای سینمای ایران را اشغال کرده است، فیلم‌هایی که بعضاً اسم‌هایشان هم مشمئز کننده است. چطور وقتی ما یک رستوران می‌رویم به این دقت می‌کنیم که غذای خوبی دستمان بدهد، ولی وقتی به سینما می‌رسد، می‌گوییم «ولش کن بذار مردم برن ببینن و شاد باشن».

ما حق نداریم بگوییم که مردم نمی‌فهمند، چرا مردم را حذف می‌کنید؟

هاشمی گفت: آقای الهی حدود ۴ میلیون به تماشای فیلم سینمایی «هزارپا» نشسته‌اند، ما حق نداریم بگوییم که مردم نمی‌فهمند، چرا مردم را حذف می‌کنید؟ چرا جای مردم تصمیم‌ می‌گیرید؟ فیلمی که حدود ۴۰ میلیارد تومان فروش داشته باید به تهیه‌کننده آن جایزه داد.

وی افزود: شما چطور می‌خواهید با جوانی که در فضای اینترنت با جدیدترین آثار سینمای دنیا رو به رو است،‌ در سینمای کشور ارتباط برقرار کنید؟ بخاطر دو کلمه در فیلم‌های سینمایی می‌گویند که ما انحطاط فرهنگی داریم.

موظف هستیم که محتوای سالم در اختیار فرزندانمان قرار دهیم

الهی خاطر نشان کرد: آقای هاشمی حسب موضوع ما نمی‌توانیم فرزندانمان را تربیت نکنیم. در حوزه کتاب،‌ تئاتر، تلویزیون و سینما ما موظف هستیم که محتوای سالم در اختیار فرزندانمان قرار دهیم. چطور ما به تمدن ۲ هزار و ۵۰۰ ساله می‌نازیم؛‌ اما وقتی پای سینمای ایران به میان می‌آید، آن را فراموش می‌کنیم؟ اگر ما ادعا داریم که تلاشگر عرصه فرهنگی هستیم،‌ این تلاش ما کجاست؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 25 آبان 1397 ، کدخبر: 13970825000184 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین