پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۹۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته مخاطرات زیادی را پشت سرگذاشته، نباید بگذاریم عده ای به اسم دورزدن تحریم سامان مرزی را به هم بزنند.

شعار سال: حشمت‌الله فلاحت پیشه در همایش بین المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی و کلانشهرها، فرصت ها و چالش ها، با بیان اینکه «در دنیای امروز بزرگترین قربانی جهانی شدن، مرزها هستند و کشورهایی که در دنیا بهره جهانی شدن را می‌برند در منطقه، علیه جمهوری اسلامی ایران فعال هستند»، اظهار کرد: جهانی شدن، فرآیند منطقه‌گرایی و نو منطقه‌گرایی و همچنین عرصه ملی مرز از موضوعاتی است که امروزه موجب برداشته شدن مرزها می‌شود. هدف از منطقه گرایی چانه زنی بر سر منافع ملی کشورها است.

وی افزود: ایران به رغم تمامی تحولات کماکان با سنتی ترین برخوردها در مرزها روبروست. منفذ ما برای مقابله با تحریم٬ مرزها هستند. اگر مرزها را امن، شرایط توسعه‌ای را در این مناظق فراهم کنیم و اقتصاد را جایگزین امنیت نماییم، در آن زمان می‌توانیم بیشترین ابرازها را برای مقابله با تحریم در مرزها ببینیم، به همین دلیل از زمانی که ریاست کمیسون امنیت را برعهده گرفته‌ام، سه سفر خارجی خودم را لغو کردم و فقط به مناطق مرزی سفر کرده‌ام و به دستاوردهای خوبی نیز دست یافته‌ام.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به همسایگی ایران با ۱۵ کشور و حضور ۲۵ کشور همجوار، اظهار کرد: مجموع مناسبات غیر نفتی ما با عراق حدود چهار الی پنج برابر مناسبات کشور ما با ۲۸ کشور اتحادیه اروپاست که این همه ما را معطل کرده تا یک طرح را به ما ارائه کند. در مورد افغانستان هم اوضاع همین طور است. این در حالی است که ما از کشوری مانند برزیل پنج میلیارد دلار واردات داریم اما تنها ۳۱ میلیون دلار به این کشور صادرات می‌کنیم اما از افعانستان که پنج میلیارد دلار صادرات داریم٬ تنها ۱۵ میلیون دلار واردات داریم و از عراق که بعضا تا ۱۰ میلیارد دلار صادرات داریم٬ واردات ما تنها ۶۰ میلیون دلار است. در شرایط کنونی بسیاری از کالاهایی که نمی توانیم از اروپا بگیریم می توانیم از مرزها بگیریم اما متاسفانه تاکنون راهبردی در این زمینه وجود نداشته است.

فلاحت پیشه تصریح کرد: اگر هر مرزنشینی از مرز خارج شود، مجبوریم یک‌سرباز مجهز آنجا بگذاریم. در این زمینه در کمیسون امنیت تلاش کرده‌ایم که سه تا پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مرزها تامین کنیم، اما برخی دستگاه ها کم کاری می کنند. اگر سالانه این مبلغ بودجه برای توسعه مرزها تخصیص یابد برای همیشه هیچ‌ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. در مرزهایی که دوربین دید در شب داریم هیچ اتفاق امنیتی نمی افتد اما این دوربین ها امروز بسیار گران شده است.

وی با بیان اینکه «صاحبان ثروت و قدرت هستند که امنیت مرزها را به هم زده اند» گفت: در منطقه سومار که مشکلات امنیتی هم دارد طرحی برای کشت خرما داده شد اما عده ای زمین ها را بین خودشان تقسیم کردند پس ما باید به سلامت مرزها توجه کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: نباید اجازه دهیم تحریم، سامان مرزها را به هم بزند کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته مخاطرات زیادی را پشت سرگذاشته که هر کدام برای براندازی کافی بوده، نباید بگذاریم عده ای به اسم دورزدن تحریم سامان مرزی را به هم بزنند.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم تا کسانیکه در مناطق مرزی مسئولیت دارند، همانجا بمانند و پارتی بازی های پرسنلی را از بین ببریم. باید جلوی رانت‌های مرزی را بگیریم. منابع ملی را در مرزها به کسانی واگذار کرده اند که این افراد منطقه را غرق کرده و هیچ‌کاری هم انجام نمی دهند. ما در مجلس برای مرزهای مناطق جنگی تا ۱۰ درصد بودجه توسعه را افزایش داده ایم. کشوری‌که ۸۲ میلیون جمعیت دارد همواره در معرض فساد مرزی قرار دارد که با سامان دادن به مرزها این مشکلات حل می شود. امیدوارم در این مقطع هم مرزها به کمک کشور بیایند و بتوانیم با کمک مرزها با اعمال تحریم های اخیر مقابله نماییم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ 26 آبان 97، کد مطلب: 54198: www.didbaniran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین