پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
در آینده علاوه بر محصولات و فناوری‌ها، شاهد رقابت میان مدل های کسب و کار خواهیم بود.

شعار سال: شرکت‌های بسیاری‌اند که محصولات خود را با فناوری پیشرفته عرضه می‌کنند. به ویژه در اروپا، بسیاری از شرکت‌ها دائماً محصولات و خدماتی با نوآوری‌های جدید ارائه می‌‌دهند. با وجود این سطح از نوآوری، بسیاری از این شرکت‌ها در بلند مدت باقی نخواهند ماند. پاسخ ساده و دردناک است: این شرکت‌ها موفق به سازگاری مدل های کسب و کار خود با تغییرات محیط نشده‌اند. در آینده علاوه بر محصولات و فناوری‌ها، شاهد رقابت میان مدل های کسب و کار خواهیم بود.

چرا شرکت‌های برجسته‌ای که سال‌ها به محصولات نوآورانه خود شناخته شده‌اند مزیت رقابتی خود را ناگهان از دست می‌دهند؟ بازیگران قوی مانند AEG، Grundig، Nixdorf Computers، Triumph، Brockhaus، Agfa، Kodak، Quelle، Otto و Schlecker در یک چشم بر هم زدن یکی پس از دیگری ناپدید می‌شوند. چه چیز سبب می‌شود که آنها نقاط قوت و توانمندی خود را برای بازاریابی نوآوری‌های سابقشان از دست بدهند؟ پاسخ ساده و دردناک است: این شرکت‌ها موفق به سازگاری مدل های کسب و کار خود با تغییرات محیط نشده‌اند. در آینده علاوه بر محصولات و فناوری‌ها، شاهد رقابت میان مدل های کسب و کار خواهیم بود.

مدل های کسب و کار جدید اغلب بر اساس سیگنال‌های اولیه ضعیف شکل می‌گیرند: روندها، نیازهای جدیدی برای مشتریان نشان می‌دهد؛ قوانین قبل از تایید نهایی بین طیف وسیعی ازذی‌نفعان مورد بحث قرار می‌گیرند؛ تازه‌واردان صنایع مختلف به سرعت با یکدیگر زنجیره بزرگی از شرکت‌های هم افزار را شکل می‌دهند؛ نتیجه فناوری‌های بنیانافکن(تغییردهنده زمین و قواعد بازی) نتیجه سال‌های طولانی تحقیقات را یک‌شبه بر باد می‌دهند.

مدل های کسب و کار وکداک

ورشکستگیکداکدر ۲۰۱۲ یک درس تاریخی است. اولین اختراع ثبت شده برای دوربین‌های دیجیتال توسط Texas Instruments در ۱۹۷۲ معرفی شد.کداکتوانایی فناوری جدید را درک کرد و در دهه ۹۰، برای تسخیر این بازار جدید اتحادی برای تصویربرداری دیجیتالی با مایکروسافت تشکیل داد. اما همانطور که انتظار می‌رفت گام‌های اولیه توسعه این فناوری بنیانافکن، دلسرد کننده بود. هنگامی که اولین دوربین‌های دیجیتال در ۱۹۹۹ وارد بازار شد،کداکپیش بینی کرد که ده سال بعد دوربین‌های دیجیتال تنها پنج درصد سهم در بازار را به دست خواهند آورد و دوربین‌های آنالوگ با سهم ۹۵ درصد از بازار، بخش اصلی بازار باقی خواهند ماند.

در ۲۰۰۹، واقعیت متفاوت بود: تنهاپنج درصداز بازار آنالوگ باقی ماند. نتایج این قضاوت نادرست چنان سنگین و قدرتمند بود کهکداکمرکز تحقیق و توسعه شیمیایی خود را درروچسترمنفجر کرد تا تغییر فناوری تصویربرداری از آنالوگ به دیجیتال را نشان دهد، اما دیگر دیر شده بود. بین ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۸،کداکتعداد کارمندان خود را بیش از ۸۰ درصد کاهش داد و در نهایت در ۲۰۱۲،کداکبرای جلوگیری از ضرر بیشتر اعلام ورشکستگی کرد.

اهمیت مدل های کسب و کار

اغلب گفته می‌شود که مدل های کسب و کار موجود دیگر پاسخگو نیستند. با این حال، مهندسان تحقیق و توسعه (به جای مدل های کسب و کار نوآور)، محصولات جدید مبتنی بر فناوری‌های جدید و قابلیت‌های بیشتر ارائه می‌کنند. این در حالی است که یک نگاه ساده به مقالات کسب و کار به این واقعیت اشاره می‌کنند که در مقایسه با محصولات یا فرآیندهای نوآور، نوآوری در مدل های کسب و کار به طور متوسطشش درصدسودآورتراند(,BCG 2008).

بر خلاف مهندسان تحقیق و توسعه، مدیران شرکت‌ها برای دستیابی به مزیت نسبی، نوآوری در مدل کسب و کار را مهم‌تر از نوآوری در محصول یا خدمات می‌دانند. در تحقیقی که در ۲۰۱۲ توسط IBM انجام گرفت، بیش از ۹۰ درصد مدیران اجرایی اعلام کردند نوآوری در مدل کسب و کار شرکت، جزء برنامه‌های سه سال آتی‌شان است. اما دانستن اهمیت یک موضوع برای عملیاتی کردن آن کافی نیست!

مدل های کسب و کار در عمل

در میدان عمل، نتایج با تحقیقات بسیار متفاوت است. تعداد بسیار کمی از مدیران قادر به توضیح مدل کسب و کار شرکت خوداندو حتی تعداد کمتری می‌توانند مدل کسب و کار را به طور کلی تعریف کنند. تعداد شرکت‌هایی که واحد و رویه نوآوری برای مدل کسب و کار ایجاد کردهاندحتی کمتر است. هرچند اهمیت نوآوری در مدل های کسب و کار بر مدیران مشخص است، پیچیدگی و ابهام مدل های کسب و کار مانع اصلی نوآوری در این حوزه است.

نوآوری و تعریف مدل کسب و کار

قبل از بحث در مورد چگونگی نوآوری یک مدل کسب و کار، مهم است بدانیم که در چه چیزی باید نوآوری شود. از لحاظ تاریخی، مدل کسب و کار در اواخر دهۀ ۱۹۹۰ ریشه دارد، زمانی که به عنوان یک کلمه کلیدی در مطبوعات عمومی ظهور کرد. از آن زمان تا کنون، توجه روزافزونی از طرف متخصصان و محققان به خود جلب کرده است و امروزه ویژگی متمایزی را در جریان تحقیقات متعدد ایجاد کرده است.

به طور کلی، مدل کسب و کار را می‌توان به عنوان یک ابزار برای توصیف چگونگی کار کردن یک شرکت تعریف کرد. به طور خاص، مدل کسب و کار اغلب به عنوان یک مفهوم جامع شناخته می‌شود که مولفه‌های مختلف کسب و کار را مشخص کرده است و آنها را مانند یک مجموعه واحد به هم پیوند می‌دهد (Demil and Lecocq 2010؛ Osterwalder و Pigneur، ۲۰۱۰).به عبارت دیگر، مدل کسب و کار نشان می‌دهد که چگونه جادوی یک کسب و کار بر اساس تک تک اجزاء آن فعالیت می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت بردار، تاریخ 14 آبان 97، کد مطلب: 541-98: www.bordar-ensani.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین